loading...
الحیاة مع الله
آخرین ارسال های انجمن
mosalman بازدید : 135 چهارشنبه 08 آذر 1391 نظرات (1)

حسین بن علی بن ابی طالب فرزند دختر رسول الله است که پس از برادر بزرگترش حسن بن علی رضی الله عنه در ماه شعبان سال 4 هجری متولد شد و به تاریخ 10 محرم (عاشورا) سال 61 هجری در کربلا به شهادت رسید. رضی الله عنه و ارضاه.
حسن بن علی رضی الله عنه در دوران کودکی رسول الله را درک نمود و در هنگام وفات رسول الله هنوز کودک بود. پس از رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) خلیفه بزرگوارش ابوبکر صدیق رضی الله عنه وی را گرامی می‌داشت و پس از او عمر بن الخطاب و عثمان بن عفان نیز او و دیگر بزرگواران اهل بیت را بسیار گرامی می‌داشتند. وی در دوران خلافت پدر بزرگوارش علی بن ابی طالب رضی الله عنه وی را در همه‌ی زندگی‌اش همراهی نمود و از او روایت نمود و همچنان در طاعت پدر بززرگوارش باقی ماند تا اینکه ایشان به دست خوارج نادان به شهادت رسیدند.
پس از آنکه برادر ایشان خلیفه پنجم مسلمین حسن بن علی رضی الله عنه به نفع معاویه از خلافت کناره گرفت، حسین رضی الله عنه با این اقدام ایشان موافق نبود اما تسلیم خواسته‌ی برادرش شد و سکوت اختیار کرد.
 

mosalman بازدید : 79 چهارشنبه 08 آذر 1391 نظرات (0)

از گناهان بر حذر باش

اهمیت موضوع:

۱٫دانستن حقیقت گناه و علت و انواع آن.

۲٫ترس داشتن و برحذر بودن از عواقب گناهان.

۳٫اسباب ترک گناه.

۴٫فواید دوری از گناه.

پایه و اصول گناهان

امام ابن القیم رحمة الله می فرماید:

پایه ی همه گناهان چه صغیره و چه کبیره سه چیز است:

۱٫دلبستگی قلب به غیر خدا (شرک)

mosalman بازدید : 106 پنجشنبه 02 آذر 1391 نظرات (1)

علامه شمس الدین ابن قیم  -رحمه الله - در (مدارج السالكين: ج 2 ص 470-471) می فرمايد:
الله -سبحانه و تعالی- در شش مکان از آرامش و طمانینه سخن گفته است:
(1):وَقَالَ لَهُمْ نِبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ  ( بقره:248)
و پيامبرشان به آنها گفت: نشانه حكومت او، اين است كه (صندوق عهد) به سوى شما خواهد آمد. در آن آرامشى از پروردگار شما قرار دارد
(2):ثُمَّ أَنَزلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ (توبه:26)
سپس الله "سكينه" خود را بر رسولش و بر مومنان نازل كرد
(3):إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا (توبه:40)
در آن هنگام كه آن دو در غار بودند و او به همسفر خود مى گفت غم مخور الله با ماست! در اين هنگام الله سكينه (و آرامش) خود را بر او فرستاد و با لشكرهايى كه مشاهده نمى كرديد او را تقويت نمود.

mosalman بازدید : 101 چهارشنبه 01 آذر 1391 نظرات (1)

تقوا و پرهیزگاری در مکتب حیات بخش اسلام یک فضیلت اخلاقی منحصر به فرد، کانون تمام خوبی‌ها و نیروی بازدارندۀ درونی است که ماشین وجود انسان را از سقوط در پرتگاهها حفظ نموده و او را به سرمنزل مقصود می‌رساند. تقوا درست به قلعۀ منیع و مستحکمی‌می‌ماند که انسان را از تاخت و تاز دشمنان داخلی یعنی هواها و هوس‏های نامشروع نفسانی و شیطانی محفوظ می‏دارد و از اصابت تیرهای مسموم و ضربه‏های مهلک گناه به روح و روان او جلوگیری کرده و قلبش را مرکز تابش انوار الهی قرار می‏ دهد.
آری! در مسیر زندگی و ره سپردن به سوی خداوند خارهای شهوات و امیال و هوس‏ها و امیدهای کاذب و دروغین و لغزش‏های فراوان وجود دارد. این‏جاست که انسان باید دائما مراقب باشد مبادا دامن روحش به این خارها بچسبد و آسیب ببیند، مبادا نوک خار در پای جانش فرو نشیند و مجروحش سازد، مبادا او را از پیمودن این مسیر باز دارد و به خود مشغول نماید و این جز با بیداری و آگاهی و مراقبت دایم و مستمر امکان پذیر نیست.

mosalman بازدید : 196 پنجشنبه 27 مهر 1391 نظرات (0)

دکتر عاصم بن عبدالله قريوتي -حفظه الله- از محبین امام محدث عصر مان محمد ناصرالدين آلباني-رحمه الله-، و از شاگردان محدث هند علامه محمد گوندلوي-رحمه الله-، محدث باکستان علامه بدیع الدین شاه راشدي-رحمه الله-، علامه عبیدالله مبارکفوری، و محدث حجاز حماد انصاري-رحمه الله- هستند.
وی می گوید:اختلاف در مباحث علمی (حسب ضوابط علما) محبت و دوستی را از بین نمی برد. آری، اختلاف محبت و دوستی را از بین نمی برد، این سخن را از استادمان علامه مجدد محمد ناصرالدین آلبانی-رحمه الله- در آخرین دیدار از ایشان شنیدم هنگامی که اعتذار و تاسف شیخ عبدالقادر سندي-رحمه الله- را به ایشان رساندم.
زیرا شیخ عبدالقادر-رحمه الله- تاکید نموده بود که سخنش را به علامه آلباني برسانم زیرا بعد از این که کتاب «رفع الجنة أما جلباب المرأة المسلمة » را در نقد امام آلبانی –رحمه الله در مبحث حجاب تالیف نمودند، اهل بدعت برای طعن وارد نمودن بر امام آلباني به شدت کتاب ایشان را ترویج و تبلیغ می نمودند. به این سبب ایشان به شدت آزرده خاطر شدند و تاکید نمودن که از امام آلباني به سبب کتاب و شایعات حول آن دل جوئی کنم.

mosalman بازدید : 118 پنجشنبه 20 مهر 1391 نظرات (0)

شيخ حسّان بازگو مي كند كه روزی با يك جوان تندرو در حال بحث بوديم كه از او پرسيدم:
آيا منفجر كردنِ يك مركز فساد در كشوري اسلامي حلال است يا حرام؟!
او هم در جواب گفت: بدون شك حلال بوده و كشتن انها نيز جايز است.
به او گفتم: اگر در هنگام گناه آنها را بكشي تكليف انها چه ميشود؟
جوان نيز گفت: بدون شك به جهنم مي روند!
پرسيدم: شيطان ميخواهد آنها را كجا ببرد؟!
جوان گفت: به جهنم!

mosalman بازدید : 123 چهارشنبه 12 مهر 1391 نظرات (0)

شيخ الاسلام تقي الدين احمد بن عبدالحليم ابن تيمية -رَحِمَهُ اللَّه-(ت: 728هـ) مي فرمايد:
اگر از مومني گناهي سر زند به ده طريق از مجـازات آن در امان مي ماند :
از گناهش توبه کند، تا الله -سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَي- او را ببخشد، زيرا توبه کننده و نادم مانند کسي است که گناهي انجام نداده.
به استغفار روي آورد ، تا بخشيده شود.
عمل نيک انجام داد ، زيرا خوبي ها، اعمـال بد و ناپسند را از بين مي برند .
برادران مومنش برای او دعا کنند و براي او استغفار کنند (او زنده باشد يا مـرده).
برادرانش از اعمال نيک شان به او عطا کنند تا الله -سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَي- به او نفع برساند.

mosalman بازدید : 101 سه شنبه 11 مهر 1391 نظرات (0)

شيخ الاسلام ابن تیمیه -رحمه الله- (مجموع الفتاوی 7/ 173 ) مي فرماید:
هر کسی سنتی را که تصديق و عمل به آن واجب است ترک کند قطعاً به بدعتی مبتلا می شود، و هيچ بدعت گذاری نيست مگر آن که چيزي از سنت را ترک کرده است،«ما ابتدع قوم بدعة إلا تركوا من السنة مثلها»و هيچ قومي بدعتي ايجاد نکرده اند مگر اينکه سنتی همانند آن را رها کرده اند،
خداوند متعال مي فرمايد:«فَنَسُوْا حَظًّا مِمَّا ذُكِّروا بِهِ فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ العَداوَةَ والبَغْضاءَ»(مائده14) ولى آنها قسمت قابل ملاحظه اى از آنچه به آنان تذكر داده شده بود بدست فراموشى سپردند، لذا در ميان آنها تا دامنه قيامت عداوت و دشمنى افكنديم.
و مي فرمايد:«ومَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّـضْ لَهُ شَيْطانًا فَهُوَ لَهُ قَرينٌ»(زخرف:36)
هر كس از ياد الله رويگردان شود شيطانى را به سراغ او مى فرستيم و همواره قرين او باشد.

mosalman بازدید : 161 یکشنبه 02 مهر 1391 نظرات (1)

نویسنده: د. جاسم المطوع / ترجمه: ابومحمد
با چند پرسش فرزندم در مورد پیامبر و فیلم توهین آمیزی که چندی قبل منتشر شد مواجه شدم.
این گفتگوی کوتاه بین من و فرزندم با این پرسش از سوی او آغاز شد: پدرجان! نشستم و با خودم فکر کردم و از خود پرسیدم چرا هر از گاهی غربی ها  اقدام به انتاج محصولی توهین آمیز علیه پیامبر اسلام- صلی الله علیه وسلم- می کنند و خشم ما را بر می انگیزند؟! آنها به چه چیزی حسادت می کنند؟ به چه دلیلی برای توهین‏هایشان شخص پیامبر را اختیار می کنند؟
 آیا منطقی است که گفته شود، غربی ها به دین و پیامبر ما حسادت می ورزند؟
 آیا حوادثی که اتفاق می افتد را به حساب "غیرت متمدنانه" بگذاریم یا "دشمنی و عداوت بشری"؟

mosalman بازدید : 111 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (0)

نویسنده:‌ دكتر عائض القرني / ترجمه:‌ عبدالخالق احسان
در گذشته و روزهاي قديم ما به پيروزي هاي رسيديم و مؤفقيت هاي كسب كرديم حالا بياييم ببينيم كه چرا و چه وقت پيروزي نصيب ما شده است؟
روزي كه « لا اله الا الله » شعار ما بود.

روزي كه لشكريان ما قبل از نبرد، بخاطر سجده براي الله متعال چهره هاي خويش را خاك آلود مي كردند.
 روزي كه لشكريان ما در زمين تكبير مي گفتند و فرشتگان در آسمان كه كوه ها تكان مي خورد ، قلب هاي دشمنان ترسناك مي شد و نصرت و پيروزي به سراغ ما مي آمد.

mosalman بازدید : 145 چهارشنبه 15 شهریور 1391 نظرات (0)

برخی از مردم آن خصلت‌ها و عادات خویش را معتبر می‌شمارند که با آن بزرگ شده‌اند و جامعه نیز آن‌ها را، با آن خو و خصلت می‌شناسند و در اذهان‌شان تصویری از آنان براساس آن عادات و خصایل ساخته است و این عادات را یک امر فطری می‌دانند که تغییر و تبدیل آن امکان‌پذیر نیست.
بنابراین، همانگونه که به درازی قد یا رنگ پوست خود تسلیم شده‌اند، به این عادات خویش نیز تسلیم می‌شوند؛ زیرا تغییر آن را غیر ممکن می‌دانند، ولی افراد زیرک می‌دانند که تغییر طبیعت‌ها آسان‌تر از تعویض لباس‌هاست! زیرا سرشت‌های ما همانند شیر ریخته‌شده‌ای نیست که جمع‌آوری آن غیر ممکن باشد. بلکه آن در اختیار ماست. و حتی می‌توانیم با روش‌های مشخصی طبیعت‌های مردم و بلکه فکر و اندیشه آن‌ها را عوض کنیم و چه بسا..!

mosalman بازدید : 102 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)

دکتر عائض قرنی / ترجمه: محمدگل گمشادزهی
راننده‌ای که می‌خواهد اتومبیلش را از کوچه‌ای تنگ عبور دهد که فقط به اندازه یک خودرو عرض دارد، باید کاملا احتیاط کند و اتومبیلش را به آرامی از کوچهٔ تنگ، عبور دهد؛ حال اگر راننده، بخواهد اتومبیل را با سرعت در این کوچه براند، حتماً اتومبیلش، به دو طرف می‌خورد و خراب می‌شود. ماشین، همان ماشین است و سرعتِ کم و زیاد، راه را کم و زیاد نمی‌کند؛ فقط روش عبور از کوچهٔ تنگ فرق می‌کند. یکی با احتیاط رد شد و دیگری، بی احتیاطی و شتاب کرد و زیان دید.
نهال کوچکی که می‌کاریم، اگر کم کم و به اندازه آبیاری شود، رشد می‌کند؛ اما اگر تمام این آبها، یک دفعه روی آن ریخته شود، از ریشه بیرون می‌آید؛ مقدار آب، یکی است، اما روش آبیاری فرق می‌کند. هر کس لباس خود را آرام و آهسته در بیاورد، لباس او سالم خواهد ماند. اما کسی که با تمام قدرت لباس خود را از تنش بیرون بکشد، لباسش پاره خواهد شد

mosalman بازدید : 103 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)

سعید محمود / ترجمه: ابوعامر
رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ در حدیثی به پنج برکت بسیار بزرگ ماه مبارک رمضان اشاره نموده است: «رمضان، ماهی مبارک به نزد شما آمده است که خداوند عزوجل روزهٔ آن را بر شما فرض گردانده است، در آن درهای آسمان باز می‌شود و درهای جهنم بسته می‌شود و شیاطین سرکش به زنجیر کشیده می‌شوند و خداوند در آن [ماه] شبی دارد که بهتر از هزار ماه است و هر که از خیر آن محروم شود حقیقتا محروم است» [به روایت امام احمد و نسائی؛ علامه آلبانی آن را صحیح دانسته است].
برکت نخست: «خداوند روزهٔ آن را بر شما فرض ساخته است…»:
ـ به سبب عظمت عبادت روزه، خداوند متعال آن را بر ما و بر جهانیان فرض نموده است. الله متعال فرموده است: {یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ} [بقره: ۱۸۳] یعنی: (ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما فرض گردید همانگونه که بر پیشینیان شما فرض گردیده بود، باشد که تقوا پیشه سازید).

mosalman بازدید : 94 پنجشنبه 08 تیر 1391 نظرات (0)

خالد بن محمد وهيبی / ترجمه: ابوعمر انصاری
این داستان عبرت آموز برای خودم اتفاق افتاده و کسی آنرا برایم نقل نکرده ، بنابراین همانگونه که رخ داده برایتان بازگو می کنم شاید به درد انسان مأیوسی که امیدش را از دست داده.. یا انسان عجولی که از دعا کردن خسته شده ، بخورد!!
روز چهارشنبه 22- 4- 1423 هجری قمری
هنگام نماز ظهر در حرم مکی و زیر اتاق مؤذنان ، پس از اقامه ی نماز یکی از برادران به من اشاره کرد تا برای پر کردن صف نماز در کنار او بایستم. من هم جلو آمدم.


mosalman بازدید : 107 پنجشنبه 27 بهمن 1390 نظرات (0)
ابراهبم سرحان / ترجمه: ابوعامر
شیخ الاسلام ابن تیمیه در بیان حال بسیاری از مردم چنین می‌گوید:
«عجیب است که برخی از مردم به سادگی از خوردن حرام و ستم و دزدی و شرب خمر و نگاه به سوی حرام و دیگر گناهان دوری می‌کنند، اما حفظ حرکت زبان برایشان سخت است تا جایی که می‌بینی انسانی که به دین‌داری و زهد و عبادت مشهور است سخنی از روی خشم خداوند به زبان می‌آورد که به آن اهمیتی نمی‌دهد و با یک کلمهٔ آن بیش از فاصلهٔ مشرق و مغرب سقوط می‌کند».
چه بسیارند کسانی که از فواحش و ستمگری دوری می‌کنند اما زبانشان آلودهٔ تهمت به ناموس و آبروی زندگان و مردگان است و این، هیچ اهمیتی برایشان ندارد.
mosalman بازدید : 309 چهارشنبه 19 بهمن 1390 نظرات (0)
نویسنده: احمد بن النجمی / مترجم: ناصر کریمی
معاذبن جبل[1] (رضی الله عنه) می گوید: از رسول خدا شنیدم که فرمود:
«کسی که برای مدت کمی در راه خدا به جهاد بپردازد، بهشت بر وی واجب می گردد. کسی که صادقانه از خدا بخواهد که در راه او کشته شود و سپس بمیرد یا کشته شود، به اجر و پاداش شهید نایل می گردد. کسی که در راه خدا زخمی شود یا به بلایی گرفتار آید روز قیامت در حالی که از زخمش به شدت خون جاری می شود، رنگ رنگ زغفران، می ماند و بویش بوی مسک است، وارد بهشت می شود. کسی جهت جمع آوری مالیات در راه خدا بیرون رود، نشان و علامت شهیدان بر وی خواهد بود.»
mosalman بازدید : 175 شنبه 08 بهمن 1390 نظرات (0)

قلب ها را باید اصلاح کرد
عبدالمجید زندانی – ترجمه: یعقوب خوشخبر
زمین حاصلخیز دارای شرایط و ویژگی های خاصی است، و به همین صورت قلب مومن، قلبی که سرشار از ایمان و عشق به خدا و رسولش است هم ویژگی هایی دارد، که فرد مومن را از فرد بی ایمان و کافر جدا می کند. و نشان می دهد که کدام شخص دارای ایمان است و نیت و کاری که انجام می دهد را فقط برای رضای خدا انجام می دهد و کدام شخص کاری که انجام می دهد را برای رسیدن به اهداف شخصی می پیماید. در ادامه نیز اوصاف و ویژگی های قلب یک مومن را مورد بررسی قرار می دهیم.

mosalman بازدید : 175 پنجشنبه 06 بهمن 1390 نظرات (0)
راههای رسیدن به استقامت و پایداری در دین
نويسنده: استاد محمد صالح منجد
خداوند متعال بنابه رحمت و شفقت خويش بسياري از اسباب استقامت و پايداري را در قرآن وبر زبان پيامبرش وسيرت وي براي ما بيان نموده اند كه برخي از آنها را با همديگر بررسي مي نماييم.
1 – روي آوردن به قرآن:
قرآن عظيم حبل الله المتين ونور مبين است كه هر كس به آن چنگ زند خداوند او را پناه مي دهد وهر كس از آن پيروي كند خداوند او را نجات مي دهد وهركس به سوي قرآن فرا خواند به راه راست هدايت خواهد شد.
mosalman بازدید : 116 چهارشنبه 05 بهمن 1390 نظرات (0)

دکتر عبدالکریم بکار / ترجمه: صلاح الدین مصلح
الله متعال این جهان را خلق نموده و آن را عرصهٔ اختیار و آزمایش قرار داده و بدین منظور تمام شرایط امتحان را در آن فراهم آورده است. بنابراین ما در این دنیا با انواع مشکلات و سختی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم.
هر یک از ما با دو نوع مشکل و چالش روبروست:
1- چالشهای بیرونی، که به شرح زیر می‌باشند:
- محیط دور افتاده از رهنمودهای اسلام و عقب افتاده از همگامی با عصر و زمان؛ که این تأثیری بسیار منفی دارد، زیرا ذهن کسانی را که در چنین محیطی زندگی می‌کنند با تصاویری سیاه و خاطرات تلاش‌های شکست‌خورده تغذیه می‌کند.

mosalman بازدید : 136 یکشنبه 24 مهر 1390 نظرات (1)


امام ابن شبه / ترجه: عادل حیدری
امام ابن شبه در کتاب تاریخ مدینه نقل می کند: امیرالمؤمنین عمر فاروق رضی الله عنه عیاض بن غنم را به فرمانداری شام گمارد، پس از مدتی به امیرالمؤمنین عمر فاروق رضی الله عنه خبر رسید که عیاض برای خویش مجلس ویژه تشکیل داده و دربانانی بر آن گمارده است، پس نامه ای به او نوشت و وی را طلبید، هنگامی که عیاض به خدمت ایشان رسید.
عمر فاروق رضی الله عنه او را بمدت سه شبانه روز زندانی نمود ، سپس او را خواست وپالتویی پشمین طلبید و به او گفت: بپوش و نیز بقچه ی چوپانی و سیصد گوسفند به او داد و گفت: آنها را بچران . او نیز چنین کرد. هنگامی که کارش به پایان رسید عمرفاروق رضی الله عنه او را طلبید ، عیاض دوان دوان به خدمت امیرالمؤمنین رسید .

mosalman بازدید : 125 دوشنبه 18 مهر 1390 نظرات (0)

نويسنده: امام محمد غزالي / مترجم: مصطفي اربابي
در اينكه مسلمانان اگر اوامر خدا را بجاي نياورند و به شهوات آلوده گردند اگر چه در زبان و عقايد مسلمان هستند ولي در غرور با كفار شريك مي باشند.
مسلمانان كه با زبان و عقايد خود ايمان آورده اند،اگر اوامر خدا را كه همان اعمال صالحه مي باشد بجاي نياورند، و آنرا ضايع سازند و به شهوت آلوده گردند، در واقع در اين نوع فريب و غرور با كفار شريك هستند.
پس زندگاني دنيا عامل فريب هر دو گروه از مومنين و كافرين مي باشد.
اما فريب خوردن كافرين درباره خداوند متعال،مثل قول بعضي است كه در مورد خود مي گويند و آن را بر سر زبان دارند: اگر خدا دوباره ما را پس از مرگ به شكل اول در آورد، همچنان كه در اين دنيا از ديگران در امور دنيا جلو هستيم در آخرت نيز در اين امر ما سزاوارتريم، بطوريكه خداوند داستان آنها را خبر داده است:( وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً )

mosalman بازدید : 121 چهارشنبه 06 مهر 1390 نظرات (0)

بزرگ ترین سرمایه امت ما جوانان
استاد عمرو خالد
ای جوانان امت اسلامی بیدار و آگاه باشید؛ اگر بپرسید که چرا ما را مورد خطاب قرار می دهید ؟ در جواب می گویم: امروز در جوامع شرقی تقریبا" جوانان هفتاد در صد جمعیت را تشکیل میدهند ، اما در غرب جوانان سی درصد جامعه را به خود اختصاص داده اند آیا می دانید مفهوم این تفاوت چیست ؟ نشاط و سرزندگی در قرن آینده مختص به جوامع اسلامی خواهد بود، چرا که ما بیشترین تعداد جوانان و تحرک و پویایی را خواهیم داشت.اما آیا می دانید که ما از چه چیزی نگرانیم ؟ نگرانی ما از این است که آن 30 در صد غرب از این 70 درصد جوانان ما فعال تر و جدی تر باشند. 70 درصد در مقابل 30 درصد ،عدد بسیار زیادی است، اما با چه راه حلی می توان از شکست جلوگیری نمود؟ این مطلب بسیار مهم است؛ چرا که ما می خواهیم امتی سازنده و پویا بنیان نهیم . اگر هم بپرسید که چرا جوانان تا این اندازه اهمیت دارند؟ در جواب باید گفت که : کودکی سن صحت و سلامتی است، اما تعقل و اندیشه در آن زیاد نیست و کهولت و پیری دوران حکمت و عقل است، لیکن هیچ نیرویی برای افراد مسن باقی نمانده است؛ پس چه کسی اندیشه و عقل و توان و نیرو را با هم داراست؟ فقط شما جوانان هستید که هر دو نعمت خداوندی را در وجود خود دارید. به راستی امت اسلامی ما غیر از مقدار معینی ذخایر نفتی (پایان پذیر) و تعداد معدودی اماکن توریستی چه سرمایه ی دیگری در اختیار دارد؟! بزرگ ترین سرمایه ی امت اسلامی ما فقط جوانان است .

mosalman بازدید : 142 دوشنبه 04 مهر 1390 نظرات (1)

محمد بن عبدالوهاب در حدود سال 1111/1700 در بطن صحرای عربستان در منطقه ای که به نجد موسوم است ، زاده شد . اين مصلح پيرايشگر آتشی برافروخت که شعله های آن در مدتی اندک تا اقصی نقاط جهان اسلام را به کام خود گرفت و با ستردن زنگار عطلت و کاهلی از ان شوق بازگشت به روزگار سلف را در ان برانگيخت .وی به عنوان مصلح دينی پرچمدار آزادی و خطيب نه تنها پيروز برآمد و مقام و رفعتی بلامنازع يافت بلکه در تمام اين زمينه ها نيز اثری عميق و ماندگار از شخصيت پيشتاز خود بر جای گذاشت .در ميان معاصران او در عربستان هيچ کس نبود که بر منبر و برسکوی وعظ با همان شور و فصاحتی که همواره از آن برخوردار بود بنکوهد و آرام کند اقامه دعوا کند و بر انگيزد و موعظه کند و به حرکت در آورد.

mosalman بازدید : 205 یکشنبه 03 مهر 1390 نظرات (0)

غنيمت‌شمردن وقت براي انجام دادن بيش از يک عبادت فني خاصي است که فقط آنهايي که بر اوقاتشان محافظت مي‌کنند مي‌دانند.
و اين در زندگي روزمره ما چندين صورت علمي دارد:
1- هنگامي که مسلمان به مسجد مي‌رود، پياده يا با ماشين بدرستي که رفتنش به سوي مسجد خود عبادت است و بخاطر اين کار به وي پاداش داده مي‌شود، ولي مي‌تواند اين وقت را غنيمت بشمارد براي ذکر خدا يا قراءت قرآن، پس در اين صورت يک وقت واحد را براي بيش از يک عبادت غنيمت شمرده است.
2- زن مسلمان هنگامي که در منزل کارهاي خانه را انجام مي‌دهد، اگر نيت تقرب به درگاه الهي داشته باشد، برايش عبادت محسوب مي‌گردد، پس مي‌تواند با عبادتهاي ديگر مانند ذکر خدا، گوش فرادادن به نوار اسلامي، از اين اوقات استفاده ببرد.
از عبدالله عمر رضي الله عنها روايت است که مي‌فرمايد: (ما در يک مجلس صد بار مي‌شمرديم که رسول خدا فرمود: «رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَتُبْ عَلَيَّ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الْغَفُوْرُ». اي پروردگارا، مرا بيامرز، و توبه‌ام را بپذير، بدرستي که تو توبه پذير و بسيار مهرباني). (رواه أبوداود والترمذي).
پس تأمل کن و بيانديش که حضرت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- چگونه يک وقت را براي انجام دو عبادت غنيمت مي‌شمرد.

mosalman بازدید : 244 شنبه 02 مهر 1390 نظرات (0)

علی محمّد صلّابی/ مترجم :هیئت علمی انتشارات حرمین
شيرخدا، حمزه، شجاعانه و با شدت جنگيد. بسیاری از پرچمداران مشركان را كه از بني‌عبدالدار بودند، به قتل رساند. او در حالي كه در قلب سپاه دشمن مشغول كارزار بود، توسط پرتاب سرنيزه فردي به نام وحشي، به شهادت رسید.وحشي مي‌گويد: حمزه در جنگ بدر، طعيمه بن عدي بن خيار را كشته بود.
 مولايم، جبير بن مطعم، به من گفت: اگر حمزه را در انتقام عمويم به قتل برسانی، آزاد هستي. بنابراين زماني كه مردم براي جنگ از مكه خارج شدند، من هم با آنها حركت كردم. در سپاه در برابر يكديگر قرار گرفت. سباع، از سپاه مشركان به ميدان آمد و مبارز طلبيد. حمزه بن عبدالمطلب در مقابلش از صف مسلمانان بيرون آمد و چنين گفت: اي سباع! اي فرزند ام انمار، كه شغلش ختنه‌كردن زنان بوده است، آيا با خدا و رسول او سرجنگ داري؟ آن گاه بر او حمله كرد و او را چنان از پاي درآورد كه گویي سباع در ميدان وجود نداشته است. من پشت تخته سنگي براي حمزه كمين نمودم. وقتي كه به من نزديك شد، نيزه‌ام را به طرف او پرتاب كردم به گردنش فرو رفت و به شهادت رسید.

mosalman بازدید : 221 جمعه 25 شهریور 1390 نظرات (2)

نويسنده: امام محمد غزالی / مترجم: محمد صالح سعیدی
فصل اول: بیان به یاد آوردن مرگ و ترغیب در زیاد ذکر کردن آن
1- بیان به یاد آوردن مرگ
خداوند می فرماید: (‏ قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ‏)[1]: «‏ بگو : قطعاً مرگي كه از آن مي‌گريزيد ، سرانجام با شما روياروي مي‌گردد و شما را درمي‌يابد ، بعد از آن به سوي كسي برگردانده مي‌شويد كه از پنهان و آشكار آگاه است ، و شما را از آنچه كرده‌ايد باخبر مي‌گرداند . ‏»
بدان که مردمان در دنیا سه گروهند: کوشا و جدی در دنیا، توبه کننده و عارف.

mosalman بازدید : 137 شنبه 19 شهریور 1390 نظرات (0)

برادر ایمانی ، هیچ کـــدام از بنـی آدم از تقصیر در انجام فرائض در امان نبوده انـد و نخواهیم بود مگر کسی که الله سبحانه و تعالی بر او رحم کند ، شیطان ، دشمن الله در ابتدای نماز و در میان آن بر انسان مسلط می شود ، اتفاقات و مسائل خارج و غیر مربوط به نماز را بیادش می آورد و قلب انسان را با اموری مشغول می کند که نه خیری در آن است و نه مصلحتی در انجام آن ، به این دلیل که می خواهد از ایمان شخص و مناجات او با پروردگار خودش بکاهد .
مقام و مرتبه نمازگزار مقام رفیعی است . او با پروردگار خود در حال راز و نیاز است و حاجات خود را از الله سبحانه و تعالی می خواهد و دشمن پروردگار از این امر ناراضی و در تلاش است که امور غائب و بیهوده را بیادش آورد تا از این مقام رفیع بی بهره باشد . بیاد بیاور این را !! بیاد بیاو آن را . پیوسته در سعی و تلاش است . لحظه ایی به فکر ترک کردن مسلمان نمازگزار نیست . تا زمانی از این عمل اش منصرف می شود که وقتی بعد از نماز از شخص بپرسند ، امام چه آیاتی را تلاوت می کرد ،  جواب می دهد : نمی دانم.

mosalman بازدید : 147 سه شنبه 15 شهریور 1390 نظرات (0)

استاد عمرو خالد
یک ماه را با عبادت مداوم خداوند سپری کردیم. اما پس از پایان پذیرفتن ماه عزیز رمضان و طلوع خورشید نخستین روز عید فطر، برخی کسان دچار سستی و رخوت می‌شوند. درست در لحظه‌ای که این سستی و رخوت پدید می‌آید، شیطان شادمان می‌شود و تمام کوشش خود را به کار می‌بندد تا تو را در دام گناه بیاندازد و تو پس از آن که در ماه رمضان به عبادت کوشیدی، دچار یأس و نومیدی شوی. شیطان می‌خواهد آن عبادت خدا و کرنش تو را در برابر او، که در خلال ماه رمضان انجام داده بودی، به باد برود و نابود شود. از این رو خداوند می‌فرماید:
«وَلَقَدْ صَدَّقَ عَلَیهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاَّ فَرِیقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ»؛ «و همانا ابلیس گمان خویش را درباره آنها راست گردانید پس همه جز گروهی از مؤمنان از او پیروی کردند.»[1]
اما پندار ابلیس بر همه‌ی ما مصداق نخواهد یافت، زیرا ادامه‌ی آیه چنین است: «جز دسته‌ای از مؤمنان».

mosalman بازدید : 204 یکشنبه 13 شهریور 1390 نظرات (0)

شیخ الاسلام احمد بن تیمیه در (المجموع :ج1،ص5) می فرماید :
الله (سبحانه و تعالی) در قرآن کریم ، اطاعت و اتباع نمودن از پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم - را نزدیک به چهل بار در مکان های مختلف ذکر نموده است .
مانند آیه «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ»(نساء:80)
ترجمه :«هر کس از پیامبر فرمان برد در حقیقت‏ الله را فرمان برده»
و آیه «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا -فَلاَ وَرَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّىَ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا»(نسا:65-64)
ترجمه :«و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر آنکه به توفیق الهى از او اطاعت کنند و اگر آنان وقتى به خود ستم کرده بودند پیش تو می ‏آمدند و از الله آمرزش می ‏خواستند و پیامبر [نیز] براى آنان طلب آمرزش می ‏کرد قطعا الله را توبه ‏پذیر مهربان می ‏یافتند - ولى چنین نیست به پروردگارت قسم که ایمان نمی ‏آورند مگر آنکه تو را در مورد آنچه میان آنان مایه اختلاف است داور گردانند سپس از حکمى که کرده‏اى در دلهایشان احساس ناراحتى [و تردید] نکنند و کاملا سر تسلیم فرود آورند »

mosalman بازدید : 152 دوشنبه 07 شهریور 1390 نظرات (0)

عادل حیدری
دلم چون کوچه باغهای خشکیده مانده بود،عاری از هرگونه خاطرات سبز زندگی. گویی قلبم در اسارت زنگارهای معاصی زنجیر شده بود و در ذهنم آرزوها برای تحقق یافتن به امید شهابی سرد و زود گذر ناباورانه خمیازه می کشیدند.
زمزمه لبهایم آهنگ فراموشی می سرود و سیاهی بر اعماق قلبم چمباته زده بود و من در کشاکش نبرد با نیرویی بودم که مرا به غرق شدن در گرداب تباهی می کشاند. که ناگهان هلال ماه رمضان رخ نمایاند تا من مغموم مهجور را امیدی دگر باشد.
در حضور چشمان خیره ماه با دلم به گفتگو می نشینم:
آیا امکان دارد جویبار امید در باغ مرده دلم روان گردد و ریشه فرسوده ایمانم بار دیگر جان بگیرد وبا جوانه های تقوا وشکوفه های اخلاص آراسته گردد؟

تعداد صفحات : 4

درباره ما
مسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد . کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجـــی احرام دگر بندببین یار کجاست
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    شما در روز چقدر قرآن میخوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 70
  • بازدید ماه : 45
  • بازدید سال : 838
  • بازدید کلی : 37,281