loading...
الحیاة مع الله
آخرین ارسال های انجمن
mosalman بازدید : 224 جمعه 25 شهریور 1390 نظرات (2)

نويسنده: امام محمد غزالی / مترجم: محمد صالح سعیدی
فصل اول: بیان به یاد آوردن مرگ و ترغیب در زیاد ذکر کردن آن
1- بیان به یاد آوردن مرگ
خداوند می فرماید: (‏ قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ‏)[1]: «‏ بگو : قطعاً مرگي كه از آن مي‌گريزيد ، سرانجام با شما روياروي مي‌گردد و شما را درمي‌يابد ، بعد از آن به سوي كسي برگردانده مي‌شويد كه از پنهان و آشكار آگاه است ، و شما را از آنچه كرده‌ايد باخبر مي‌گرداند . ‏»
بدان که مردمان در دنیا سه گروهند: کوشا و جدی در دنیا، توبه کننده و عارف.

mosalman بازدید : 147 سه شنبه 15 شهریور 1390 نظرات (0)

استاد عمرو خالد
یک ماه را با عبادت مداوم خداوند سپری کردیم. اما پس از پایان پذیرفتن ماه عزیز رمضان و طلوع خورشید نخستین روز عید فطر، برخی کسان دچار سستی و رخوت می‌شوند. درست در لحظه‌ای که این سستی و رخوت پدید می‌آید، شیطان شادمان می‌شود و تمام کوشش خود را به کار می‌بندد تا تو را در دام گناه بیاندازد و تو پس از آن که در ماه رمضان به عبادت کوشیدی، دچار یأس و نومیدی شوی. شیطان می‌خواهد آن عبادت خدا و کرنش تو را در برابر او، که در خلال ماه رمضان انجام داده بودی، به باد برود و نابود شود. از این رو خداوند می‌فرماید:
«وَلَقَدْ صَدَّقَ عَلَیهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاَّ فَرِیقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ»؛ «و همانا ابلیس گمان خویش را درباره آنها راست گردانید پس همه جز گروهی از مؤمنان از او پیروی کردند.»[1]
اما پندار ابلیس بر همه‌ی ما مصداق نخواهد یافت، زیرا ادامه‌ی آیه چنین است: «جز دسته‌ای از مؤمنان».

mosalman بازدید : 153 دوشنبه 07 شهریور 1390 نظرات (0)

عادل حیدری
دلم چون کوچه باغهای خشکیده مانده بود،عاری از هرگونه خاطرات سبز زندگی. گویی قلبم در اسارت زنگارهای معاصی زنجیر شده بود و در ذهنم آرزوها برای تحقق یافتن به امید شهابی سرد و زود گذر ناباورانه خمیازه می کشیدند.
زمزمه لبهایم آهنگ فراموشی می سرود و سیاهی بر اعماق قلبم چمباته زده بود و من در کشاکش نبرد با نیرویی بودم که مرا به غرق شدن در گرداب تباهی می کشاند. که ناگهان هلال ماه رمضان رخ نمایاند تا من مغموم مهجور را امیدی دگر باشد.
در حضور چشمان خیره ماه با دلم به گفتگو می نشینم:
آیا امکان دارد جویبار امید در باغ مرده دلم روان گردد و ریشه فرسوده ایمانم بار دیگر جان بگیرد وبا جوانه های تقوا وشکوفه های اخلاص آراسته گردد؟

mosalman بازدید : 145 یکشنبه 06 شهریور 1390 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: ابوعامر
برادران و خواهران گرامی؛ السلام علیکم ورحمة الله
نوعی خاصی از روزه است که افرادی خاص با آن آشنایند. کسانی که از لهو و بیهوده‌گویی روی‌گردانند. «روزهٔ زبان» روزه‌ای است همیشگی، که هم در رمضان و هم در غیر رمضان وجود دارد اما زبان در رمضان هم پاکسازی می‌شود و هم ادب می‌آموزد!
به سند صحیح از رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ روایت است که خطاب به معاذ ـ رضی الله عنه ـ فرمود: «این را از خودت نگه دار» و به زبانش اشاره کرد. معاذ گفت: «ای پیامبر خدا، مگر ما برای آنچه می‌گوییم هم مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت؟» فرمود: «مادرت به عزایت بنشیند ای معاذ! و آیا مردم جز به سبب حاصل زبان‌هایشان با صورت در آتش می‌افتند؟» [علامه آلبانی آن را صحیح دانسته است]

mosalman بازدید : 186 دوشنبه 31 مرداد 1390 نظرات (0)

ابراهیم الحمد / ترجمه: ابوعمر انصاری
از اسباب رستگاری و پیروزی در امور دین و دنیا این است که انسان با نفس خودش روراست باشد و عذرتراشی نکند تا مبادا مرگ او را غافلگیر کند و پشیمانی به سراغش بیاید ولی پشیمانی دیگر سودی نداشته باشد.
برادر و خواهرم: گریه به خاطر خشیت خداوند فضیلت بسیار زیادی دارد و از رسول الله صلی الله و علیه و سلم روایت است که او فرمود: «سبعة یظلهم الله فی ظله یوم لا ظل الا ظله… وذکر منهم: رجل ذکر الله خالیا ففاضت عیناه». [متفق علیه]
هفت گروه هستند که خداوند روز قیامت آنها را در زیر سایه خویش قرار می دهد روزی که هیچ سایه ای جز سایه او نیست و از جمله آنها شخصی است که خداوند را در تنهایی یاد کرده و چشمانش پراشک می شود.

mosalman بازدید : 225 چهارشنبه 26 مرداد 1390 نظرات (0)

بسم الله والصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله وصحبه أجمعین…
دوستان من! با گذشت نیمی از رمضان سوال مهمی خود را مطرح می کند:
تا کنون روزه در درون تو چه تاثیری داشته است؟
1- آیا توانسته ای معنای این سخن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را که «هر که از روی ایمان و احتسابِ پاداش، رمضان را روزه گیرد گناهان گذشته اش آمرزیده می شود» در خود محقق بسازی؟
حجاج بن یوسف در یکی از سفرهای خود در کنار آبی میان مکه و مدینه توقف کرد و خواست تا غذا بخورد که عربی صحرانشین را دید و او را به غذا دعوت کرد.
آن صحرانشین گفت: “کسی که از تو بهتر است مرا دعوت کرده و من نیز اجابت کرده ام”

mosalman بازدید : 346 یکشنبه 16 مرداد 1390 نظرات (1)

دکتر راغب السرجانی / ترجمه: عادل حیدری
بسیار اتفاق می افتد که روزهای نخستین ماه رمضان را به راحتی ضایع می کنیم زیرا خود را برای استقبال از این ماه آماده نکرده ایم برای همین ارزش واقعی روزه و تلاوت قرآن و خشوع در نماز را در نمی یابیم…
این لحظات بسیار ارزشمند است و بر علماء و دعوتگران واجب است در ماه شعبان برنامه های ویژه ای برای تقویت اراده ها و فعال کردن و به تحرک واداشتن انسانهای کسل و پژمرده داشته باشند برنامه هایی نظیر بسیار روزه گرفتن و قرائت قرآن و قیام شب، اگر خود را به این مسائل عادت دهیم رمضان را از دست نخواهیم داد و شکی نیست که این مهم امری نیکو و پسندیده بشمار می آید بدون شک بازیکنی که قبل از شروع بازی خود را گرم نکند و بدون نرمش وارد میدان شود نمی تواند بخوبی بازی کند…
و نیز چنین است حال مسلمانی که با آمدن رمضان غافلگیر می شود و نمی تواند از وقت خویش استفاده های لازم را ببرد.

mosalman بازدید : 282 شنبه 15 مرداد 1390 نظرات (0)

گزیده ای از سفارشات شیخ محمد ضیایی رحمه الله
الف) شك در معنويات و اعتقادات و حس كنجكاوي
ب) فشار غريزه جنسي در اثر سلامت و رشد طبيعي غريزه
انواع استعداد ها كه در اثر برداشت بد موجب انحراف مي‌شود
1- سخن گفتن 2)راه رفتن 3)ديدن 4)شنيدن 5)فهميدن 6)خوردن 7)دفع فاضلات (ادرار) 8)شهوت و غريزه جنسي

mosalman بازدید : 283 چهارشنبه 12 مرداد 1390 نظرات (0)

ترجمه: عادل حیدری
برادر و خواهر مسلمانم؛ السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته، و بعد:
این مقاله را همراه با زیباترین درودها و محبت ها که برخاسته از قلبی است که شما را به خاطر رضای خدا دوست می دارد نثارتان می‌گردانم و از درگاه حضرتش مسئلت می‌نمایم ما را در بهشت برینش در کنار یکدیگر گرد آورد.
به مناسبت ماه مبارک رمضان این مقاله را عرضه می‌دارم به امید اینکه با سینه‌ای گشوده پذیرا باشید.
چگونه از ماه مبارک رمضان استقبال بعمل آوریم؟ پروردگار می فرماید:
{شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ} [البقرة 185]
(ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن فرو فرستاده شده است تا مردم را راهنمایی کندونشانه ها وآیات روشنی از ارشاد باشد ومیان حق وباطل جدائی افکند.)

mosalman بازدید : 348 سه شنبه 11 مرداد 1390 نظرات (0)

محمد صالح المنجد / ترجمه: ابراهيم احراری خلف
ممكن است بگويي مي خواهم توبه كنم اما گناهانم بسيار زياد است و نشده است كه عمل فحشا و زشتي را ترك كنم مگر آنگه در آن غوطه ور شده و آن را انجام داده ام و نه حتي گناهي را كه به خيالت رسيده باشد مگر آنكه بيش از اندازه آن را مرتكب شده ام، نمي دانم آيا ممكن است خداوند آنچه را كه در آن ساليان طولاني انجام داده ام ببخشايد يا نه؟!
اي برادر بزرگوار، به تو مي گويم اين تنها مشكل تو نيست بلكه مشكل بسياري از كساني است كه مي خواهند توبه كنند. برايت مثالي از جواني مي آورم كه يكبار سؤالي را اينگونه مطرح كرد، او از ابتداي نوجواني شروع به انجام و ارتكاب گناه كرده تا جايي كه در سن هفده سالگي داراي پرونده طولاني پر از اعمال زشت و فواحش از انواع صغيره و كبيره بوده است و به افراد زيادي از كوچك و بزرگ تجاوز كرده،‌ حتي يكبار دختر خردسالي را مورد تجاوز قرار داده و بارها و بارها نيز دزدي و سرقت كرده است،‌ حال مي گويد كه بسوي الله متعال روي آورده و توبه كرده ام و بعضي شبها عبادت كرده و نماز تهجد مي خوانم و روزهاي دوشنبه و پنجشنبه روزه مي گيرم و هر صبح بعد از نماز فجر قرآن مي خوانم، آيا توبه ام پذيرفته خواهد شد؟ آيا براي من امكان توبه وجود دارد؟

mosalman بازدید : 296 جمعه 07 مرداد 1390 نظرات (0)

شیخ موسی بازماندگان
یاأیها اللذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن إن بعض الظن إثم ولا تجسسوا ولا یغتب بعضکم بعضا أیحب أحدکم أن یأکل لحم أخیه میتا فکرهتموه واتقوا الله إن الله تواب رحیم
حجرات/12
عَنْ أَبِى بَرْزَةَ الأَسْلَمِىِّرضی الله عنه قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه ِصلی الله علیه وسلم « يَا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ يَدْخُلِ الإِيمَانُ قَلْبَهُ لاَ تَغْتَابُوا الْمُسْلِمِينَ وَلاَ تَتَّبِعُوا عَوْرَاتِهِمْ فَإِنَّهُ مَنِ اتَّبَعَ عَوْرَاتِهِمْ يَتَّبِعِ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَمَنْ يَتَّبِعِ اللَّهُ عَوْرَتَهُ يَفْضَحْهُ فِى بَيْتِهِ ».
اِنَّ الْحَمدَ لِلَّهِ نَحمَدُه وَ نَستَعِينُه وَ نَستَغفِرُه، وَ نَعُوذُ بِاللهِ مِن شُرُورِ اَنفُسِنَا، وَ سَيِّئَاتِ اَعمَالِنَا، مَن يَهدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَه، وَ مَن يُضلِل فَلاَ هَادِيَ لَه، وَ اَشهَدُ اَن لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَحدَه لاَ شَرِيكَ لَه، وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُه وَ رَسُولُه.
پيامبر ِصلی الله علیه وسلم در صورت نگهداري زبان و شرمگاه ضمانت بهشت را داده است حال چقدر زبان را كنترل كرده ايد؟

mosalman بازدید : 233 چهارشنبه 05 مرداد 1390 نظرات (0)

عبدالحمید بلالی / ترجمه: عبدالله عبداللهی
تابعی بزرگوار، امام و پیشوای شهر مدینه، «ابوحازم سلمه بن دینار» احادیثی را از ابن عمر ـ رضی الله عنهما ـ روایت کرده، و اخلاق و زهد و شجاعتِ اظهار حق را از اصحاب ـ رضی الله عنهم ـ آموخته است. و با علمای درباری با شدت برخورد می‌کرد. با این وجود درباریان سلطان خواهان نزدیکی با وی بودند، اما او به خاطر پاسداری از عزت دین، از آنان دوری می‌جست.
اتخاذ چنین روشی از سوی ابن دینار برای برخی از علما خیلی گران تمام می‌شد، به همین جهت وی خود را در میان علما و مسلمانان شهر مدینه غریب و تنها احساس می‌کرد و می‌گفت: «زحمت و مشقت دین و دنیا افزونتر گشته است» گفتند: «چطور؟» گفت: «برای دین، اعوان و انصاری نمی‌بینم، و برای دنیا به سوی هر چیزی قدم برداری، درخواهی یافت که فاجری در این راه از تو سبقت گرفته است».
روش برخورد او با سلاطین و علما در آنچه که در پی خواهد آمد به خوبی نمایان می‌شود: یکی از امرا او را به نزد خود خواند، وقتی رفت، دید که امام زهری و امام افریقی و تنی چند از علمای دیگر در مجلس سلطان حضور دارند، گفت: «بهترین امرا آنانند که علما را دوست داشته و آنها را زیارت می‌کنند. و بدترین علما کسانی‌اند که حب امرا را داشته باشند».

mosalman بازدید : 429 چهارشنبه 05 مرداد 1390 نظرات (1)

بسم الله الرحمن الرحیم 
ستایش الله را است و درود و سلام بر آخرین پیامبرش محمد صلی الله علیه و سلم و آل وی و یارانش.
اما بعد:
موضوعی که در این مقاله به آن می پردازم موضوع یک آیه است .این آیه به مسائلی اشاره دارد که متاسفانه امروز در جامعه ما بسیار رواج دارد و مسلمانان به آن مبتلا می باشند.
خداوند در آیه 11 سوره حجرات می فرماید :
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَومٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ یَکُونُوا خَیْرًا مِنْهُمْ وَلا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ یَکُنَّ خَیْرًا مِنْهُنَّ وَلا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَلا تَنَابَزُوا بِالألْقَابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الإیمَانِ وَمَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ
اى مؤمنان، گروهى از شما ، گروهى دیگر را مسخره نکند ، چه بسا که (مسخره شوندگان) از اینان (میخره کنندگان) بهتر باشند و نه زنانى، زنانى دیگر را مسخره کنند ، چه بسا که (مسخره شوندگان) از اینان (مسخره کنندگان) بهتر باشند و عیب همدیگر را مجویید و همدیگر را به لقبهاى زشت مخوانید. فسق بعد از ایمان آوردن بد نامى است. و هر کس توبه نکرد، ایشانند ستمکاران.

mosalman بازدید : 242 یکشنبه 26 تیر 1390 نظرات (0)

عبيد الله بن أحمد القحطاني / ترجمه: ابوعمر انصاری
الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على الهادي إلى الصراط المستقيم محمد بن عبد الله وعلى آله وصحبه ومن تبعهم على النهج القويم.
هر کس در حدیثی که امام بخاری در اول کتابش از ابن عباس رضی الله عنهما روایت می‌کند، تأمل کند با نشانه‌های عجیبی که هرقل این مرد عاقل به آن اشاره کرده روبرو می‌شود.
حدیث: ابن عباس رضی الله عنهما از معاویة بن ابو سفیان رضی الله عنه در باره‌ی رفتن ابوسفیان پیش هرقل و سؤالات هرقل درباره‌ی رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت می‌کند که : هرقل از آنها سؤال کرد : آیا کسی به خاطر نفرت از دینی که وارد آن شده، آن را رها می‌کند؟ منظورش این بود که آیا کسی که وارد دین محمد صلی الله علیه وسلم شده، از روی نفرت آن را رها می‌کند؟ ابوسفیان گفت: نه.
هرقل گفت: ویژگی ایمان همین است، هرگاه که قلب با آن انس بگیرد.

mosalman بازدید : 251 سه شنبه 21 تیر 1390 نظرات (1)

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله علام الغیوب، الحمد لله الذی تطمئن بذکره القلوب، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له، أعز مطلوبٍ وأشرف مرغوب، وأشهد أن سیدنا ونبینا محمداً عبده ورسوله، الذی أرسله بین یدی الساعة بشیراً ونذیراً، وداعیاً إلى الله بإذنه وسراجاً منیراً، صلوات الله وسلامه وبرکاته علیه إلى یوم الدین، وعلى جمیع من سار على نهجه واتبع سبیله إلى یوم الدین.
«سفر » گرچه سختی های ریز و درشتی به همراه دارد ، لکن وقتی طلائی برای درک بعضی از مسائلی است که در غیر آن درک آن سخت تر است . لحظاتـی برای تدبر در آیات خداوند متعال است که از جلوی چشمان عبور می کند .

 

درباره ما
مسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد . کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجـــی احرام دگر بندببین یار کجاست
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    شما در روز چقدر قرآن میخوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 109
  • بازدید ماه : 336
  • بازدید سال : 1,129
  • بازدید کلی : 37,572