loading...
الحیاة مع الله
آخرین ارسال های انجمن
mosalman بازدید : 138 شنبه 19 شهریور 1390 نظرات (0)

برادر ایمانی ، هیچ کـــدام از بنـی آدم از تقصیر در انجام فرائض در امان نبوده انـد و نخواهیم بود مگر کسی که الله سبحانه و تعالی بر او رحم کند ، شیطان ، دشمن الله در ابتدای نماز و در میان آن بر انسان مسلط می شود ، اتفاقات و مسائل خارج و غیر مربوط به نماز را بیادش می آورد و قلب انسان را با اموری مشغول می کند که نه خیری در آن است و نه مصلحتی در انجام آن ، به این دلیل که می خواهد از ایمان شخص و مناجات او با پروردگار خودش بکاهد .
مقام و مرتبه نمازگزار مقام رفیعی است . او با پروردگار خود در حال راز و نیاز است و حاجات خود را از الله سبحانه و تعالی می خواهد و دشمن پروردگار از این امر ناراضی و در تلاش است که امور غائب و بیهوده را بیادش آورد تا از این مقام رفیع بی بهره باشد . بیاد بیاور این را !! بیاد بیاو آن را . پیوسته در سعی و تلاش است . لحظه ایی به فکر ترک کردن مسلمان نمازگزار نیست . تا زمانی از این عمل اش منصرف می شود که وقتی بعد از نماز از شخص بپرسند ، امام چه آیاتی را تلاوت می کرد ،  جواب می دهد : نمی دانم.

محافظت از نوافل
برادر ایمانی ، هیچ کـــدام از بنـی آدم از تقصیر در انجام فرائض در امان نبوده انـد و نخواهیم بود مگر کسی که الله سبحانه و تعالی بر او رحم کند ، شیطان ، دشمن الله در ابتدای نماز و در میان آن بر انسان مسلط می شود ، اتفاقات و مسائل خارج و غیر مربوط به نماز را بیادش می آورد و قلب انسان را با اموری مشغول می کند که نه خیری در آن است و نه مصلحتی در انجام آن ، به این دلیل که می خواهد از ایمان شخص و مناجات او با پروردگار خودش بکاهد .

مقام و مرتبه نمازگزار مقام رفیعی است . او با پروردگار خود در حال راز و نیاز است و حاجات خود را از الله سبحانه و تعالی می خواهد و دشمن پروردگار از این امر ناراضی و در تلاش است که امور غائب و بیهوده را بیادش آورد تا از این مقام رفیع بی بهره باشد . بیاد بیاور این را !! بیاد بیاو آن را . پیوسته در سعی و تلاش است . لحظه ایی به فکر ترک کردن مسلمان نمازگزار نیست . تا زمانی از این عمل اش منصرف می شود که وقتی بعد از نماز از شخص بپرسند ، امام چه آیاتی را تلاوت می کرد ،  جواب می دهد : نمی دانم

او فقط رکوع می کند ! به سجده می رود ! و قلب مشغول تفریح و سیاحت در دنیا است و اموری که در این لحظه ملکوتی به او ربطی ندارد . دشمن پروردگار ، و بنی آدم  ، شیطان بی اندازه خوشحال است به خاطر ایجاد ضعف در مقام و منزلت نمازگزار ، به این دلیل که او به خوبی می داند که قبولیت نماز به زنده بودن قلب نمازگزار بستگی دارد .


ابن عباس رضی الله عنه می فرماید : لیس لک من صلاتک الا ما عقلت (1) .
ترجمه :  آن قسمت از نماز ت قبول می شود که در آن حضور ذهن داشته بودی .


همچنین قول نبی - صلی الله علیه و اله سلم - در حدیث وضوء : من توضا نحو وضوئی هذا ثم صلی رکعتین لا یحدث فیها نفسه الا غفرالله له (2).

ترجمه : هر کس مانند من وضو بگیرد سپس دو رکعت نمازی بخواند که در آن حواسش پرت نشود الله سبحانه و تعالی گناهان گذشته اش را می بخشد


پس در این صورت به خاطر این ضعف های موجود در اداء نماز فرض که تبدیل به رفیقان جدانشدنی و همیشگی مان شده اند ، جناب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم برای مسلمین راه حل زیبا و سودمندی را تشریع کردند و آن « سنت ها و نوافل »  هستند که نقص ها و کاستی های فرائض را جبران می کنند . تا زمانی که در حین دیدار الله عزوجل توشه اعمالمان کاستی نداشته باشد .


برادر ایمانی ، اولین حساب اعمالمان در روز قیامت نماز های پنچ گانه فرائض هستند ، اگر این حساب با موفقیت پایان یابد ، انسان از نجات یافتگان است و اگر در بین این نماز های پنج گانه نقص و کاستی دیده شود الله سبحانه و تعالی می فرماید : ببینید آیا در توشه اعمال او عملی وجود دارد که سبب کامل شدن این نقص باشد و مانند نماز در مورد زکات و روزه به همین شکل حکم داده می شود .


به این دلیل برادر مسلمان محافظت شما بر نماز های نفل یا سنت برای شما خیر زیادی به همراه دارد و سبب ترمیم کوتاهی هایمان در نمازهای فرض خواهد شد . و کمال آن این است که اعمال خیر شما بر روی هم مانند کوهی انباشته می شود و از دیدن آن در روز سختی شادمان خواهی شد . و شاید در آن لحظه ، آن لبخند زیباترین و شیرین ترین لبخند تو باشد .


برادر ایمانی ، ربیعة سلمی به نزد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم رفتند و ایشان - صلی الله علیه و آله و سلم - به او گفتند : حاجتت را بیان کن . جواب دادند - رضی الله عنه - : همراهی و هم نشینی شما را در بهشت می خواهم . رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : ای ربیعة به جزء این چه می خواهی . جواب دادند - رضی الله عنه - : فقط همان . رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : اعنی علی نفسک بکثرة سجود (3) .
ترجمه : بر نفس خودت کثرت سجود را مقرر  بدار .


مراد و معنای آن این است که سجده و خواندن نماز های نفل نتیجه و پاداش آن مرافقت و همراهی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در دیار اهل جنت است .

برادر ایمانی ، محافظت کردن بر نماز های نفل سبب محبت و خشنودی الله سبحانه و تعالی می شود و توفیق و برکت در تمام اعمال زندگی ات .


چنانچه در حدیث قدسی آمده است : و لا یزال عبدی یتقرب الی بالنوافل حتی احبه فان احببته کنت سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و یده التی یبطش بها و رجله التی تمشی بها و لئن سالنی لاعطیته و لئن استعاذنی لاعذته (4) .


ترجمه : از وسائلی که بنده ام به من تقرب و نزدیکی می جوید، آنچه بر وی فرض کرده ام به من محبوب تر است. بنده ام همیشه بوسیلهء نوافل به من تقرب می جوید، تا اینکه او را دوست می دارم. چون وی را دوست داشتم من شنوائی اش می شوم که بدان می شنود، و بینائی اش که بدان می بیند، و دستی که بدان چنگ می زند، و پاییکه بدان می رود واگر از من چیزی بطلبد به وی می دهم و اگر به من پناه جوید، به وی پناه می دهم.


این فضل و مقام عظیمی است که فقط با مداومت بر فرائض و نوافل بنده به آن نائل می شود و نائل آن فقط با کثرت سجود به آن رسیده است . کثرت صدقه و روزه و زکات . پس از این برادرم به تو توصیه می کنم به محافظت بر نماز های نفل تا زمانی که از فائزین به بخشش الله سبحانه و تعالی قرار بگیری -ان شاء الله - و از سابقین در ورود به دیار راحتی بهشت ، جایگاه پرهیزکاران .
برادر ایمانی ، رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم برای ما نماز نفل قبل فرائض و بعد آن را مشخص و بیان کرده است . طبق حدیث عبدالله بن عمر بن خطاب رضی الله عنهما که او از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دو رکعت قبل از ظهر و دو رکعت بعد از آن ، دو رکعت بعد از مغرب ، و دو رکعت بعد از عشاء و دو رکعت قبل از نماز صبح را حفظ کرده است .
از زمان نماز سنت صبح ( فجر ) خواهر گرامی اش حفصه با خبرمان کرده که فرمودند :


ان النبی صلی الله علیه و آله و سلم اذا طلع الفجر و اذن الموذن قام فصلی رکعتین قبل ان یخرج من البیت (5).

ترجمه :  رسول الله صلی الله علیه و سلم هنگامی که وقت فجر طلوع می کرد و موذن اذان می داد بلند می شد و دو رکعت نماز می خواند قبل از خارج شدن از خانه .


این است 10 /  ده نماز نفل ، که علماء آنها را « الراتبة » نامیده اند . اما بعد از نماز عصر نماز نفلی وجود ندارد ، چون در وقت نهی داخل شده ایم . اما قبل از نماز عصر 4/ چهار رکعت و همینطور قبل از نماز مغرب و عشاء نماز نفل وجود دارد .


رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید : رحم الله امرا صلی قبل العصر اربعاً (6) .
ترجمه : الله سبحانه و تعالی رحمت کند شخصی را که قبل از نماز عصر چهار رکعت نماز می خواند


در مورد نماز قبل از مغرب می فرماید : صلوا قبل المغرب .. ، ثم قال لمن شاء (7) .

ترجمه : نماز بخوانید قبل از مغرب .. بعد گفت برای هر کس که بخواهد .


و می فرمودند : بین کل اذانین صلاة (8) . ترجمه :  بین اذان و اقامه نماز است .


همچنین رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم برای خواندن دو رکعت نماز ضحی نصیحتمان می کند . در حدیث ابی هریرة آمده است : اوصانی خلیلی _ صلی الله علیه و اله و سلم _ بثلاث ، ان اوتر قبل ان انام و ان اصلی رکعتی الضحی و ان اصوم من کل شهر ثلاثة ایام (9).
ترجمه : دوست من به سه چیز وصیت ام کرد ،نماز وتر را قبل از خوابیدن بخوانم و اینکه دو رکعت نماز ضحی را بخوانم و اینکه سه روز از ماه را روزه بگیرم .

در حدیث ام حبیبة آمده است : من حافظ علی اثنتی عشرة سجدة فی یوم و لیلة حرمه الله علی النار ، اربعاً قبل الظهر ، رکعتین بعد از ظهر ، رکعتین بعد المغرب ، رکعتین بعد العشاء رکعتین قبل الفجر (10) .
ترجمه :  هر کس بر دوازده سجده ( نماز ) در روز محافظت کند خداوند او را از آتش جهنم محافظت می کند .
در حدیث دیگر آمده است : من حافظ علی اربع قبل الظهر و اربع بعدها بنی الله له بیتاً فی الجنة (11).
ترجمه : هر کس بر چهار رکعت قبل از ظهر و چهار رکعت بعد از آن محافظت کند خداوند برای او در بهشت یک خانه می سازد .

برادر ایمانی ، این نوافل آسان ، پاداش عظیمی برای عامل آن در بر دارند ، و آسان هستند برای کسانی که الله سبحانه و تعالی برای آنها آسان می گرداند . و سخت برای کسانی که الله سبحانه و تعالی برای آنها سخت کرده است . در حالی که انسان خودش را به قیل و قال مشغول می کند . و این وقت گرانبها بدون استفاده از بین می رود بدون بدست آوردن اجر و پاداش .


آیا سیره مان با سیره سلف صالح یکسان است !


در حدیث ابوذر- رضی الله عنه -  آمده است : علی کل سلامی من الناس صدقة کل یوم تطلع فیه الشمس ، تعدل بین اثنین صدقة ، و تعیین الرجل فی دابته و تحمله علیها او ترفع له علیها صدقة ، و امر بمعروف صدقة ، و نهی عن منکر صدقة و یجزی فی ذلک رکعتان ترکعهما فی الضحی (12).

ترجمه :  رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: بر هر مفصل و بند از مردم در هر روزی که آفتاب بر وی می تابد، صدقه لازم است. میان دو کس عدالت می کنی صدقه است. مردی را در باز کردن ستورش یاری می کنی یا خودش را بر آن سوار می کنی صدقه است. سخن نیکو صدقه است، و به هر گامی که بسوی نماز می نهی صدقه است. دور کردن پلیدی از راه صدقه است .

این نوافل باعث قوی شدن ارتباط با الله سبحانه و تعالی می شوند . و چه زیباست که در انجام این عبادات همیشه ثابت قدم باشیم و نفسمان تحمل انجام آن را داشته باشد . تا برای صاحبش خیر بزرگی را در بر داشته باشد .

برادر ایمانی ، انجام دادن نوافل در خانه ، برای آن نوری بوجود می آورد که شامل رحمت الله سبحانه و تعالی و گذرگاه و مقرر ملائکه آن است . و همسرتان و فرزنداتان و سایر اشخاص در داخل خانه از آن بهره مند می شوند .خانه ایی که نوری از رحمت الله سبحانه و تعالی در آن باشد جایی برای رفت و آمد شیاطین باقی نمی گذارد و چه زندگی راحتی و آرامی برای اهل بیت آن به ارمغان می آورد . به همین دلیل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید :

لا تجعلوا بیوتکم قبوراً بل صلوا فیها (13) .
ترجمه :  خانه هایتان را قبرستان قرار ندهید بلکه در آن نماز بخوانید .

و در جای دیگر می فرمایند : خیر صلاة المرء فی بیته الا المکتوبة (14).
ترجمه : بهترین نماز شخص نماز او در خانه است بجزء نماز های فرض .

نماز های فرض محلشان در مسجد است و نوافل و سنت ها محلشان در خانه تا در آن اخلاص و طاعت بیشتر باشد . و همچنین عایشه رضی الله عنها باخبرمان کرده است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بعد از نماز عشاء نمی خوابید تا اینکه 4/ چهار رکعت یا 6/ رکعت نفل می خواند . همه این کارها برای این بود که می خواستند روز را با انجام دادن اعمالی که الله سبحانه و تعالی از آن خشنود می شود پایان دهند .. حفظ دین ، حفظ اخلاق ، خیر انباشته بر خیر ، و چه عمل خیری بهتر و افضل تر از نماز در آخر شب قبل از خوابیدن .


برادر عزیز شما شب تان را چگونه به پایان می رسانید ؟

این سوالی است که باید همیشه از نفس پرسید ؟

برادر ایمانی از تنبلی و انجام ندادن نوافل و قبول وسوسه های دشمن الله سبحانه و تعالی شیطان به الله سبحانه و تعالی پناه ببر .تا در قیامت محتاج خلق دیگر نباشی و آسوده خاطر نظاره گر حساب و کتابت باشی . شاید در آن روز به مثقال و کمتر از آن به نیکی محتاج باشیم تا رستگاری . عمال صالح و نیک از بین نمی رود خلاف عکس آن مگر به شروط ، در نامه اعمال مکتوب هستند و ان شاء الله جزای آن را در قیامت خواهی دید . روزی که مال و فرزندان به کار نمی آید مگر کسی که با قلب سلیم رو به طرف الله سبحانه و تعالی کرده باشد . تلاش کن و از این جسد در طاعات و عبادات استفاده کن و در طلب خیر حریص باش . از مجالس قیل و قال بپرهیز و به مجالس علم و دانش روی بیاور و از علماء و دانشمندان استفاده ببر . چه خیری بهتر از عابد دانشمند و آگاه .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
سابقوا إلى مغفرة من ربکم و جنة عرضها کعرض السماء و الأرض أعدت للذین آمنوا بالله و رسله ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء و الله ذو الفضل العظیم .


برادر ایمانی ، از الله سبحانه و تعالی بترس و تقوای الهی را پیشه کن . نبی این امت صلی الله علیه و آله و سلم همیشه در خواندن نماز وتر حریص بودند . حتی در سفر هم آن را ترک نمی کردند . و به ما خبر دادند که نماز وتر از نماز عشاء تا نماز فجر ادامه دارد و فرمودند :


اوتروا یا اهل القرآن فان الله وتر یحب الوتر (15) .

ترجمه :  نماز وتر بخوانید ای اهل قرآن که خداوند فرد است و وتر را دوست دارد .


و فرمودند : من لم یوتر فلیس منا (16) .  ترجمه :  کسی که وتر را نخواند از ما نیست  .


ایشان تا آخرین لحظاتشان بر این نماز محافظت داشتند . و زمان آن را برایمان آخر شب تعیین کردند .و اگر شخصی از خواندن این نماز در این وقت عاجز است می تواند آن را بعد از نماز عشاء و دو رکعت سنت آن بخواند . مهم این است که بر آن محافظت داشته باشد . و بیشتر از ایشان نقل شده است که نماز وترشان 13 / سیزده رکعت و یا 11/ رکعت بوده است . و بعضی اوقات با 9 / رکعت وتر می کردند . عایشه رضی الله عنها در مورد کیفیت نمازشان می فرماید :


ما کان یزید فی رمضان ولا فی غیره على إحدى عشرة رکعة ، یصلی أربعا ، فلا تسأل عن حسنهن وطولهن ، ثم یصلی أربعا ، فلا تسأل عن حسنهن وطولهن ، ثم یصلی ثلاثا (17) .


ترجمه :  رسول الله در رمضان و غیر رمضان بیشتر از یازده رکعت نمی خواند ، ابتدا چهار رکعت می خواند و آن را بسیار زیبا و طولانی می کرد ، سپس چهار رکعت دیگر می خواند و آن را به همان زیبایی رکعات اول می خواند و در آخر سه رکعت دیر می خواند


الله سبحانه و تعالی بر شما رحم کند بر حفاظت آن حریص باشید و آن را ضایع نکنید  چون سلف این امت آن را ضایع نمی کردند . و بر آن امر می کردند و از نخواندن آن نهی می کردند.

رسول الله صلی الله علیه و سلم هنگامی که به سفر می رفتند . نمازشان را قصر می کردند و سنت نمی خواندن  مگر سنت قبل از صبح و نماز وتر . عایشه رضی الله عنه می فرماید :


لم یکن محمد _ صلی الله علیه و آله و سلم _ علی شی من النوافل اشد تعاهداً منه علی رکعتی الفجر و کان یقول : رکعتا الفجر خیر من الدنیا و ما فیها (18) .


ترجمه : رسول الله بر هیچ کدام از نوافل اینقدر حریص نبودند که در دو رکعت قبل از فجر متعهد و اهتمام داشتند و می فرمودند : دو رکعت قبل از فجر از دنیا و آنچه که در آن است بهتر است .

برادران ایمانی، این اعمال صالح نیستند . مگر وسایلی برای قرب و نزدیکی به الله سبحانه و تعالی تا اینکه از مفلحان باشیم . از الله سبحانه و تعالی می خواهم به همه ما توفیق عمل بدهد و بر شماست انجام دادن اعمال صالح تا اینکه الله سبحانه و تعالی ما را از مسارعین در خیرات قرار دهد و از من و شما اعمال صالحمان را در این ماه مبارک قبول کند و توفیق بیشتر از این را هم از او خواستاریم . و از الله سبحانه و تعالی توفیق آنچه که او دوست دارد را می خواهم ( و تزودوا فان خیر الزاد التقوی ) بهترین مردم کسانی هستند که برای آخرت خودشان بهترین توشه ها را آماده کرده اند و به فکر آن هستند.

از یکی از سلف امت نقل شده است که در خواب شخصی را می بیند که می گوید : شما می دانید یا نمی دانید ولی ما دانستیم و عمل نکردیم به الله سوگند دو رکعت در صیحفه اعمالمان بهتر از دنیاء و آنچه که در آن است می باشد .

به راستی مومن در این حیات به سبب انجام دادن نوافل و حسنات خوشحال می شود ، به این دلیل که می داند که چه اثراتی برای او در آخرت در بر دارد و چه توشه ایی بهتر از تقوا .

الله سبحانه و تعالی امام الاوزعی را رحمت کند  ،  ایشان فرمودند :
کان هذا العلم کریماً یتلقاه الرجال بینهم فلما دخل فی الکتب دخل فیه غیر أهله .
حرمة اهل العلم  ، صفحه 344

اسال الله لی و لکم السداد و العون و التوفیق علی کل خیر .
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد . کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجـــی احرام دگر بندببین یار کجاست
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    شما در روز چقدر قرآن میخوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 115
  • بازدید ماه : 342
  • بازدید سال : 1,135
  • بازدید کلی : 37,578