loading...
الحیاة مع الله
آخرین ارسال های انجمن
mosalman بازدید : 224 جمعه 25 شهریور 1390 نظرات (2)

نويسنده: امام محمد غزالی / مترجم: محمد صالح سعیدی
فصل اول: بیان به یاد آوردن مرگ و ترغیب در زیاد ذکر کردن آن
1- بیان به یاد آوردن مرگ
خداوند می فرماید: (‏ قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ‏)[1]: «‏ بگو : قطعاً مرگي كه از آن مي‌گريزيد ، سرانجام با شما روياروي مي‌گردد و شما را درمي‌يابد ، بعد از آن به سوي كسي برگردانده مي‌شويد كه از پنهان و آشكار آگاه است ، و شما را از آنچه كرده‌ايد باخبر مي‌گرداند . ‏»
بدان که مردمان در دنیا سه گروهند: کوشا و جدی در دنیا، توبه کننده و عارف.

mosalman بازدید : 153 چهارشنبه 02 شهریور 1390 نظرات (0)

ترجمه: شیخ عبدالرحمن جعفری
از فضايل ماه مبارک رمضان شب قدر است، شبى است كه خداوند در آن ثواب اعمال نيک را براى امت اسلامى مضاعف و بسيار زياد مى كند.
{إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2) لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3) تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (4) سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ}
شرح و تفسير سوره مباركه قدر
{إنا أنزلنه في ليلة القدر}: ما قرآن را در شب با ارزش قدر فرو فرستاديم.
فرموده الله سبحانه وتعالى:{انَّا أَنْزَلْنَاهُ}: همانا ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم، يعنى همانا تمام قرآن يكبارگی از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل شده، وسپس بعد از آن در طى 23 سال بر حسب وقايع بر رسول اكرم ـ صلی الله علیه وسلم ـ نازل شده است. اين قول ابن عباس رضی الله عنهما وبعضی از صحابه می باشد.

mosalman بازدید : 270 سه شنبه 18 مرداد 1390 نظرات (2)

دکتر ناصر العمر / ترجمه: صلاح الدین مصلح
نرمخویی، برخی از دعوتگران، طلاب علم و دیگران را از دایرهٔ آسانگیری به دایرهٔ سازش می‌کشاند و بجای آنکه نصیحت کننده‌ای امانتدار باشند، برای اصلاح مردم به سازشگری و چاپلوسی متوسل می‌شوند و مسیر سازش را می‌پیمایند تا به حساب پایمال شدن دین الله دل آنها را بدست آورند.
میان «نرمخویی» و «سازشگری و عقب نشینی از اعتقادات» تفاوت وجود دارد؛ ابن قیم رحمه الله می‌گوید:
«نرمخویی صفتی پسندیده و سازشگری صفتی زشت و ناپسند است و تفاوت بین آنها اینست که: نرمخو با همنشین خویش نرمی می‌کند تا اینکه او را به حق‌خواهی واداشته یا باطل را از او دور سازد، ولی سازش‌گر و چاپلوس با او به نرمی رفتار می‌کند تا اینکه او را به باطل خویش راضی نموده و او را رها می‌سازد تا از هوای نفسش پیروی کند.
بنابراین نرمخویی صفت اهل ایمان و سازشگری ویژگی اهل نفاق است. 

mosalman بازدید : 272 پنجشنبه 13 مرداد 1390 نظرات (0)

ابوعمر انصاری
وقتي قهوه ات را خوردي اول نيت كن،‌بعدش فنجان را به اينصورت وارونه كن بگذار چند دقيقه بمونه تا بعدش فالت را بگيرم…… من كتاب فال قهوه را تازه خريدم،‌دارم كم كم ياد مي گيرم…
متولدين خرداد ماه را نگاه كن ببين چي نوشته؟…… پيدا كردم!! نوشته: منتظر طالع سعد و مساعدت ستارگان باشيد. همه رويدادهايي كه تا اين لحظه تجربه كرده ايد آفريده انديشه ها و اعتقاداتي است كه در گذشته داشته ايد. اگر خواهان زندگي شادي هستيد…
خاله ام مي گه يه فالگيري پيدا كرده كه كارش حرف نداره ، تو يك نگاه همه چيز را به تو مي گه، قرار همين سه شنبه با مادرم بريم پيشش

mosalman بازدید : 348 سه شنبه 11 مرداد 1390 نظرات (0)

محمد صالح المنجد / ترجمه: ابراهيم احراری خلف
ممكن است بگويي مي خواهم توبه كنم اما گناهانم بسيار زياد است و نشده است كه عمل فحشا و زشتي را ترك كنم مگر آنگه در آن غوطه ور شده و آن را انجام داده ام و نه حتي گناهي را كه به خيالت رسيده باشد مگر آنكه بيش از اندازه آن را مرتكب شده ام، نمي دانم آيا ممكن است خداوند آنچه را كه در آن ساليان طولاني انجام داده ام ببخشايد يا نه؟!
اي برادر بزرگوار، به تو مي گويم اين تنها مشكل تو نيست بلكه مشكل بسياري از كساني است كه مي خواهند توبه كنند. برايت مثالي از جواني مي آورم كه يكبار سؤالي را اينگونه مطرح كرد، او از ابتداي نوجواني شروع به انجام و ارتكاب گناه كرده تا جايي كه در سن هفده سالگي داراي پرونده طولاني پر از اعمال زشت و فواحش از انواع صغيره و كبيره بوده است و به افراد زيادي از كوچك و بزرگ تجاوز كرده،‌ حتي يكبار دختر خردسالي را مورد تجاوز قرار داده و بارها و بارها نيز دزدي و سرقت كرده است،‌ حال مي گويد كه بسوي الله متعال روي آورده و توبه كرده ام و بعضي شبها عبادت كرده و نماز تهجد مي خوانم و روزهاي دوشنبه و پنجشنبه روزه مي گيرم و هر صبح بعد از نماز فجر قرآن مي خوانم، آيا توبه ام پذيرفته خواهد شد؟ آيا براي من امكان توبه وجود دارد؟

mosalman بازدید : 297 جمعه 07 مرداد 1390 نظرات (0)

شیخ موسی بازماندگان
یاأیها اللذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن إن بعض الظن إثم ولا تجسسوا ولا یغتب بعضکم بعضا أیحب أحدکم أن یأکل لحم أخیه میتا فکرهتموه واتقوا الله إن الله تواب رحیم
حجرات/12
عَنْ أَبِى بَرْزَةَ الأَسْلَمِىِّرضی الله عنه قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه ِصلی الله علیه وسلم « يَا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ يَدْخُلِ الإِيمَانُ قَلْبَهُ لاَ تَغْتَابُوا الْمُسْلِمِينَ وَلاَ تَتَّبِعُوا عَوْرَاتِهِمْ فَإِنَّهُ مَنِ اتَّبَعَ عَوْرَاتِهِمْ يَتَّبِعِ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَمَنْ يَتَّبِعِ اللَّهُ عَوْرَتَهُ يَفْضَحْهُ فِى بَيْتِهِ ».
اِنَّ الْحَمدَ لِلَّهِ نَحمَدُه وَ نَستَعِينُه وَ نَستَغفِرُه، وَ نَعُوذُ بِاللهِ مِن شُرُورِ اَنفُسِنَا، وَ سَيِّئَاتِ اَعمَالِنَا، مَن يَهدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَه، وَ مَن يُضلِل فَلاَ هَادِيَ لَه، وَ اَشهَدُ اَن لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَحدَه لاَ شَرِيكَ لَه، وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُه وَ رَسُولُه.
پيامبر ِصلی الله علیه وسلم در صورت نگهداري زبان و شرمگاه ضمانت بهشت را داده است حال چقدر زبان را كنترل كرده ايد؟

mosalman بازدید : 240 جمعه 07 مرداد 1390 نظرات (0)

ترجمه و ویرایش: ابوعامر
اي تارك نماز !! چگونه سخنم را آغاز كنم در حالي كه تو همه‌ی پل‌هاي بين من و خود را خراب كرده‌اي؟! و چه دارم كه به تو بگويم؟! و چگونه بگويم؟ از راه تشويق وارد شوم؟… و يا تو را از عاقبت كارت بترسانم؟…
اي تارك نماز !! فكر مي‌كني كه هستي؟
آيا تا اين حد خود را از پروردگارت بي‌نياز مي‌داني كه از سجده براي او خودداري مي‌كني؟
آيا غرور و تكبر تو را به آنجا رسانده كه از ايستادن خاشعانه در برابر پرورگارت ابا مي‌كني؟
{اي انسان! چه چيز تو را در برابر پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته است؟ (6) پروردگاري كه تو را آفريده است و سپس سر و سامانت داده است و بعد معتدل و متناسب كرده است (7) و آنگاه به هر شكلي كه خواسته است تو را در آورده است و تركيب بسته است} [انفطار: 8 ـ 6 ]

mosalman بازدید : 429 چهارشنبه 05 مرداد 1390 نظرات (1)

بسم الله الرحمن الرحیم 
ستایش الله را است و درود و سلام بر آخرین پیامبرش محمد صلی الله علیه و سلم و آل وی و یارانش.
اما بعد:
موضوعی که در این مقاله به آن می پردازم موضوع یک آیه است .این آیه به مسائلی اشاره دارد که متاسفانه امروز در جامعه ما بسیار رواج دارد و مسلمانان به آن مبتلا می باشند.
خداوند در آیه 11 سوره حجرات می فرماید :
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَومٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ یَکُونُوا خَیْرًا مِنْهُمْ وَلا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ یَکُنَّ خَیْرًا مِنْهُنَّ وَلا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَلا تَنَابَزُوا بِالألْقَابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الإیمَانِ وَمَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ
اى مؤمنان، گروهى از شما ، گروهى دیگر را مسخره نکند ، چه بسا که (مسخره شوندگان) از اینان (میخره کنندگان) بهتر باشند و نه زنانى، زنانى دیگر را مسخره کنند ، چه بسا که (مسخره شوندگان) از اینان (مسخره کنندگان) بهتر باشند و عیب همدیگر را مجویید و همدیگر را به لقبهاى زشت مخوانید. فسق بعد از ایمان آوردن بد نامى است. و هر کس توبه نکرد، ایشانند ستمکاران.

mosalman بازدید : 251 سه شنبه 21 تیر 1390 نظرات (1)

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله علام الغیوب، الحمد لله الذی تطمئن بذکره القلوب، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له، أعز مطلوبٍ وأشرف مرغوب، وأشهد أن سیدنا ونبینا محمداً عبده ورسوله، الذی أرسله بین یدی الساعة بشیراً ونذیراً، وداعیاً إلى الله بإذنه وسراجاً منیراً، صلوات الله وسلامه وبرکاته علیه إلى یوم الدین، وعلى جمیع من سار على نهجه واتبع سبیله إلى یوم الدین.
«سفر » گرچه سختی های ریز و درشتی به همراه دارد ، لکن وقتی طلائی برای درک بعضی از مسائلی است که در غیر آن درک آن سخت تر است . لحظاتـی برای تدبر در آیات خداوند متعال است که از جلوی چشمان عبور می کند .

 

mosalman بازدید : 272 سه شنبه 21 تیر 1390 نظرات (2)

یک مثال ، یک هشدار ، یک تحذیر .. اما دایره تاویل همچنان باز است . نا امید بودن جایز نیست ، این پایان اشتباه است . سوء ظن به خداوند متعال است . 1. انسان نا امید اینطور فهمیده است که حتی خداوند قادر نیست . نتیجه را آنچان که او دوست می دارد . تغییر دهد . در حالی که خداوند از پندار سست او منزه است و او بر همه چیز قادر است . 2. انسان نامید رحمت خداوند را ناقص می داند . در حالی که خداوند رحیم است . بر بنده خودش بسیار رحم کننده است . به آن اندازه که انسان قادر به فهم آن نیست . همچین انسانی دروازه گمراهی را با دستان خودش باز کرده است . اما ما می خواهیم او با دستان خودش این دروازه را ببندد و دروازه وسیع ایمان به خدا را باز کند .به این دلیل که خداوند می فرماید : قال و من یقنط من رحمة ربه الا الضآلون [ الحجر : 56 ] ترجمه : گفت : چه کسی - جز گمراهان - از رحمت پروردگارش نومید می شود .

درباره ما
مسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد . کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجـــی احرام دگر بندببین یار کجاست
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    شما در روز چقدر قرآن میخوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 124
  • بازدید ماه : 351
  • بازدید سال : 1,144
  • بازدید کلی : 37,587