loading...
الحیاة مع الله
آخرین ارسال های انجمن
mosalman بازدید : 144 یکشنبه 06 شهریور 1390 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: ابوعامر
برادران و خواهران گرامی؛ السلام علیکم ورحمة الله
نوعی خاصی از روزه است که افرادی خاص با آن آشنایند. کسانی که از لهو و بیهوده‌گویی روی‌گردانند. «روزهٔ زبان» روزه‌ای است همیشگی، که هم در رمضان و هم در غیر رمضان وجود دارد اما زبان در رمضان هم پاکسازی می‌شود و هم ادب می‌آموزد!
به سند صحیح از رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ روایت است که خطاب به معاذ ـ رضی الله عنه ـ فرمود: «این را از خودت نگه دار» و به زبانش اشاره کرد. معاذ گفت: «ای پیامبر خدا، مگر ما برای آنچه می‌گوییم هم مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت؟» فرمود: «مادرت به عزایت بنشیند ای معاذ! و آیا مردم جز به سبب حاصل زبان‌هایشان با صورت در آتش می‌افتند؟» [علامه آلبانی آن را صحیح دانسته است]

mosalman بازدید : 193 پنجشنبه 03 شهریور 1390 نظرات (0)

ساعت اول : ( اولین ساعت از روز – بعد از نماز صبح )
امام نووی رحمه الله در کتاب الاذکار گفته است : " بدان که بهترین اوقات برای ذکر و یاد خداوند در روز بعد از نماز صبح است "
امام ترمذی از از انس (رض) روایت نموده است که پیامبر (ص) فرمودند : " من صلی الفجر فی جماعة ثمّ قعد یذکر الله حتی تطلع الشمس ثمّ صلّی رکعتین کانت له کأجر حجة و عمرةٍ تامةٍ تامةٍ تامةٍ " هر کس نماز صبح را با جماعت بخواند سپس بنشیند و تا طلوع آفتاب به ذکر و یاد خدا مشغول باشد سپس بعد از طلوع خورشید دو رکعت نماز بخواند اجر و پاداش او مانند پاداش حج و عمره ای کامل است و لفظ (تامةٍ ) را سه بار تکرار نمودند . ترمذی این حدیث را روایت نموده و آن را حدیثی حسن دانسته است .

mosalman بازدید : 152 چهارشنبه 02 شهریور 1390 نظرات (0)

ترجمه: شیخ عبدالرحمن جعفری
از فضايل ماه مبارک رمضان شب قدر است، شبى است كه خداوند در آن ثواب اعمال نيک را براى امت اسلامى مضاعف و بسيار زياد مى كند.
{إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2) لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3) تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (4) سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ}
شرح و تفسير سوره مباركه قدر
{إنا أنزلنه في ليلة القدر}: ما قرآن را در شب با ارزش قدر فرو فرستاديم.
فرموده الله سبحانه وتعالى:{انَّا أَنْزَلْنَاهُ}: همانا ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم، يعنى همانا تمام قرآن يكبارگی از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل شده، وسپس بعد از آن در طى 23 سال بر حسب وقايع بر رسول اكرم ـ صلی الله علیه وسلم ـ نازل شده است. اين قول ابن عباس رضی الله عنهما وبعضی از صحابه می باشد.

mosalman بازدید : 185 دوشنبه 31 مرداد 1390 نظرات (0)

ابراهیم الحمد / ترجمه: ابوعمر انصاری
از اسباب رستگاری و پیروزی در امور دین و دنیا این است که انسان با نفس خودش روراست باشد و عذرتراشی نکند تا مبادا مرگ او را غافلگیر کند و پشیمانی به سراغش بیاید ولی پشیمانی دیگر سودی نداشته باشد.
برادر و خواهرم: گریه به خاطر خشیت خداوند فضیلت بسیار زیادی دارد و از رسول الله صلی الله و علیه و سلم روایت است که او فرمود: «سبعة یظلهم الله فی ظله یوم لا ظل الا ظله… وذکر منهم: رجل ذکر الله خالیا ففاضت عیناه». [متفق علیه]
هفت گروه هستند که خداوند روز قیامت آنها را در زیر سایه خویش قرار می دهد روزی که هیچ سایه ای جز سایه او نیست و از جمله آنها شخصی است که خداوند را در تنهایی یاد کرده و چشمانش پراشک می شود.

mosalman بازدید : 219 یکشنبه 30 مرداد 1390 نظرات (1)

شیخ الاسلام احمد بن تیمیه در (المجموع :ج1،ص57) می فرماید :
یکی از مردان گفت : ای پروردگار ، من از تو ،و از آن کسی ( که از تو نمی ترسد) ، می ترسم
این سخن اشتباه و باطل است و استعمال آن جایز نیست . بلکه بر بنده الله واجب است که تنها از الله (سبحانه و تعالی ) بترسد و نه از هیچ کسی جز او (سبحانه و تعالی ) .
زیرا کسی که از الله نمی ترسد ، حقیرتر از آن است که از او بترسند ، زیرا او ظالم و از دوستان شیطان است . از ترس چنین شخصی الله (سبحانه و تعالی ) نهی فرموده .
اگر گفته شود : او مرا اذیت می کند ! 

mosalman بازدید : 225 چهارشنبه 26 مرداد 1390 نظرات (0)

بسم الله والصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله وصحبه أجمعین…
دوستان من! با گذشت نیمی از رمضان سوال مهمی خود را مطرح می کند:
تا کنون روزه در درون تو چه تاثیری داشته است؟
1- آیا توانسته ای معنای این سخن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را که «هر که از روی ایمان و احتسابِ پاداش، رمضان را روزه گیرد گناهان گذشته اش آمرزیده می شود» در خود محقق بسازی؟
حجاج بن یوسف در یکی از سفرهای خود در کنار آبی میان مکه و مدینه توقف کرد و خواست تا غذا بخورد که عربی صحرانشین را دید و او را به غذا دعوت کرد.
آن صحرانشین گفت: “کسی که از تو بهتر است مرا دعوت کرده و من نیز اجابت کرده ام”

mosalman بازدید : 243 جمعه 21 مرداد 1390 نظرات (0)

شیخ الاسلام احمد بن تیمیه در (المجموع :ج1،ص30) می فرماید :
هر کسی چیزی ( یا کسی ) را بدون در نظر داشتن الله (سبحانه و تعالی ) دوست بدارد ، پروردگار او و اُمورش را به آنچه دوست می دارد واگذار می کند و جایگاهش را در دوزخ با احوال سخت مقرر می کند ، این شخص هنگامی چیزی را بدون در نظر داشتن الله (سبحانه و تعالی ) دوست می دارد ، خسارت متوجه او است ، چه آن را بدست آورد و تا از بدست آوردنش عاجز بماند .
اگر آن را به دست نیاورد ، پس در فراقش می سوزد
اگر آن را بدست آورد ، سختی های آن بسیار بیشتر از لذت بدست آوردنش است ، این سخن از واقعیت هایی است که ثابت شده . 

mosalman بازدید : 245 پنجشنبه 20 مرداد 1390 نظرات (0)

شیخ محمد عریفی / ترجمه: آســع
روزی اشعب (نام مرد) با مرد بازرگانی همسفر شد و این مرد تمام کارها را به تنهایی انجام می‌داد مانند پایین آوردن وسایل از روی اسب‌ها و آب دادن به اسب‌ها و….
در راه بازگشت برای غذا خوردن از روی اسب پیاده شدند. اشعب روی زمین نشست و پاهایش را دراز کرد. و مرد فرش را پهن کرد و وسایل را از روی اسب‌ها پیاده کرد سپس به اشعب نگاهی کرد و گفت: بلند شو هیزم جمع کن و من گوشت را تکه تکه می‌کنم ..
اشعب: به خدا از بس که سوار این اسب شدم خسته‌ام .
مرد بلند شد و هیزم را جمع کرد سپس به اشعب گفت: بیا و آتش بزن…

mosalman بازدید : 617 چهارشنبه 19 مرداد 1390 نظرات (1)

اسم و نسب :
ایشان شیخ ( ابو عبدالله ) عبد الرحمن بن ناصر بن عبد الله بن ناصر بن حمد آل سعدی، از قبیلة بنی تمیم هستند . در 10 ( یا 12 ) محرم سال 1307هجری در شهر ( عنیزه ) از منطقه قصیم چشم به جهان گشودند . در سن 4 سالگی مادرشان ( 1310 هـ) و در سن7سالگی پدرشان ( 1313هـ ) وفات نمودند . مانند یک یتیم رشـد نمودند . قرآن را در سن 10 سالگی حفظ نمودند . رغبت فراوانی به تحصیل علم شریعت در وجود ایشان دیده می شد . ایشان به جلسات علمای بزرگ منطقه رهسپار شدند و در کسب علم بسیار تلاش نمودند . چه شب ها که آن را با مطالعه کتب و تلاوت قرآن و عبادت سحر نکرده اند . بدین صورت مشغول تحصیل علوم مختلف بودند که اثر عجیب آن منجر به تدریس ایشان در مدارس شرعی بود در حالیکه سن شان از 23 سال تجاوز نمی کرد .
از صفات نیکوئی برخوردار بوده اند . بسیار متواضع بودند برای ( کوچک ، بزرگ ، فقیر ) بسیاری از وقتشان را در اجتماعی سپری می کردند که در آن مردم حضور داشتند . مجلس را به دست می گرفتند . و در آن به نشر تعالیم دینی و جواب دادن به نادانسته های مهمی بود که آنها به یاد گرفتنش نیاز داشتند . با هر شخصی آنطور که مناسب او بود برخورد می کردند . می گویند بر فقراء ، مساکین و غریبان بسیار مهربان بودند ، تا آخرین حد استطاعتشان به آنها کمک می نمودند . در تدریس دروس علمی ، بسیار شایع است که تفهیم ایشان مثال زد عام و خاص بود است .

mosalman بازدید : 268 سه شنبه 18 مرداد 1390 نظرات (2)

دکتر ناصر العمر / ترجمه: صلاح الدین مصلح
نرمخویی، برخی از دعوتگران، طلاب علم و دیگران را از دایرهٔ آسانگیری به دایرهٔ سازش می‌کشاند و بجای آنکه نصیحت کننده‌ای امانتدار باشند، برای اصلاح مردم به سازشگری و چاپلوسی متوسل می‌شوند و مسیر سازش را می‌پیمایند تا به حساب پایمال شدن دین الله دل آنها را بدست آورند.
میان «نرمخویی» و «سازشگری و عقب نشینی از اعتقادات» تفاوت وجود دارد؛ ابن قیم رحمه الله می‌گوید:
«نرمخویی صفتی پسندیده و سازشگری صفتی زشت و ناپسند است و تفاوت بین آنها اینست که: نرمخو با همنشین خویش نرمی می‌کند تا اینکه او را به حق‌خواهی واداشته یا باطل را از او دور سازد، ولی سازش‌گر و چاپلوس با او به نرمی رفتار می‌کند تا اینکه او را به باطل خویش راضی نموده و او را رها می‌سازد تا از هوای نفسش پیروی کند.
بنابراین نرمخویی صفت اهل ایمان و سازشگری ویژگی اهل نفاق است. 

mosalman بازدید : 345 یکشنبه 16 مرداد 1390 نظرات (1)

دکتر راغب السرجانی / ترجمه: عادل حیدری
بسیار اتفاق می افتد که روزهای نخستین ماه رمضان را به راحتی ضایع می کنیم زیرا خود را برای استقبال از این ماه آماده نکرده ایم برای همین ارزش واقعی روزه و تلاوت قرآن و خشوع در نماز را در نمی یابیم…
این لحظات بسیار ارزشمند است و بر علماء و دعوتگران واجب است در ماه شعبان برنامه های ویژه ای برای تقویت اراده ها و فعال کردن و به تحرک واداشتن انسانهای کسل و پژمرده داشته باشند برنامه هایی نظیر بسیار روزه گرفتن و قرائت قرآن و قیام شب، اگر خود را به این مسائل عادت دهیم رمضان را از دست نخواهیم داد و شکی نیست که این مهم امری نیکو و پسندیده بشمار می آید بدون شک بازیکنی که قبل از شروع بازی خود را گرم نکند و بدون نرمش وارد میدان شود نمی تواند بخوبی بازی کند…
و نیز چنین است حال مسلمانی که با آمدن رمضان غافلگیر می شود و نمی تواند از وقت خویش استفاده های لازم را ببرد.

mosalman بازدید : 281 شنبه 15 مرداد 1390 نظرات (0)

گزیده ای از سفارشات شیخ محمد ضیایی رحمه الله
الف) شك در معنويات و اعتقادات و حس كنجكاوي
ب) فشار غريزه جنسي در اثر سلامت و رشد طبيعي غريزه
انواع استعداد ها كه در اثر برداشت بد موجب انحراف مي‌شود
1- سخن گفتن 2)راه رفتن 3)ديدن 4)شنيدن 5)فهميدن 6)خوردن 7)دفع فاضلات (ادرار) 8)شهوت و غريزه جنسي

mosalman بازدید : 271 پنجشنبه 13 مرداد 1390 نظرات (0)

ابوعمر انصاری
وقتي قهوه ات را خوردي اول نيت كن،‌بعدش فنجان را به اينصورت وارونه كن بگذار چند دقيقه بمونه تا بعدش فالت را بگيرم…… من كتاب فال قهوه را تازه خريدم،‌دارم كم كم ياد مي گيرم…
متولدين خرداد ماه را نگاه كن ببين چي نوشته؟…… پيدا كردم!! نوشته: منتظر طالع سعد و مساعدت ستارگان باشيد. همه رويدادهايي كه تا اين لحظه تجربه كرده ايد آفريده انديشه ها و اعتقاداتي است كه در گذشته داشته ايد. اگر خواهان زندگي شادي هستيد…
خاله ام مي گه يه فالگيري پيدا كرده كه كارش حرف نداره ، تو يك نگاه همه چيز را به تو مي گه، قرار همين سه شنبه با مادرم بريم پيشش

mosalman بازدید : 282 چهارشنبه 12 مرداد 1390 نظرات (0)

ترجمه: عادل حیدری
برادر و خواهر مسلمانم؛ السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته، و بعد:
این مقاله را همراه با زیباترین درودها و محبت ها که برخاسته از قلبی است که شما را به خاطر رضای خدا دوست می دارد نثارتان می‌گردانم و از درگاه حضرتش مسئلت می‌نمایم ما را در بهشت برینش در کنار یکدیگر گرد آورد.
به مناسبت ماه مبارک رمضان این مقاله را عرضه می‌دارم به امید اینکه با سینه‌ای گشوده پذیرا باشید.
چگونه از ماه مبارک رمضان استقبال بعمل آوریم؟ پروردگار می فرماید:
{شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ} [البقرة 185]
(ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن فرو فرستاده شده است تا مردم را راهنمایی کندونشانه ها وآیات روشنی از ارشاد باشد ومیان حق وباطل جدائی افکند.)

mosalman بازدید : 346 سه شنبه 11 مرداد 1390 نظرات (0)

محمد صالح المنجد / ترجمه: ابراهيم احراری خلف
ممكن است بگويي مي خواهم توبه كنم اما گناهانم بسيار زياد است و نشده است كه عمل فحشا و زشتي را ترك كنم مگر آنگه در آن غوطه ور شده و آن را انجام داده ام و نه حتي گناهي را كه به خيالت رسيده باشد مگر آنكه بيش از اندازه آن را مرتكب شده ام، نمي دانم آيا ممكن است خداوند آنچه را كه در آن ساليان طولاني انجام داده ام ببخشايد يا نه؟!
اي برادر بزرگوار، به تو مي گويم اين تنها مشكل تو نيست بلكه مشكل بسياري از كساني است كه مي خواهند توبه كنند. برايت مثالي از جواني مي آورم كه يكبار سؤالي را اينگونه مطرح كرد، او از ابتداي نوجواني شروع به انجام و ارتكاب گناه كرده تا جايي كه در سن هفده سالگي داراي پرونده طولاني پر از اعمال زشت و فواحش از انواع صغيره و كبيره بوده است و به افراد زيادي از كوچك و بزرگ تجاوز كرده،‌ حتي يكبار دختر خردسالي را مورد تجاوز قرار داده و بارها و بارها نيز دزدي و سرقت كرده است،‌ حال مي گويد كه بسوي الله متعال روي آورده و توبه كرده ام و بعضي شبها عبادت كرده و نماز تهجد مي خوانم و روزهاي دوشنبه و پنجشنبه روزه مي گيرم و هر صبح بعد از نماز فجر قرآن مي خوانم، آيا توبه ام پذيرفته خواهد شد؟ آيا براي من امكان توبه وجود دارد؟

mosalman بازدید : 331 سه شنبه 11 مرداد 1390 نظرات (0)

شیخ عبدالرحمن جعفری
تعريف اعتكاف: ماندن در مسجد به قصد طاعت و عبادت.
دلایل مشروعیت آن: خداوند عزوجل می فرماید:
{و عهدنا إلی إبراهیم و إسماعیل أن طهرا بیتی للطائفین و العاکفین و الرکع السجود}
(و وحی فرستادیم بسوی ابراهیم و اسماعیل که پاک سازید خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفین و و رکوع و سجده کنندگان) [بقره/125]
از ام المؤمنین عایشه ـ رضی الله عنهاـ روایت است که فرمود:
«همانا رسول اکرم ـ صلی الله علیه و سلم ـ دهه آخر ماه رمضان اعتکاف می کردند و این عمل را تا هنگام وفاتشان انجام می دادند و بعد از وفات ایشان همسرانش نیز اعتکاف مینمودند». (بخاری 2036

mosalman بازدید : 380 سه شنبه 11 مرداد 1390 نظرات (0)

دکتر عائض قرنی / ترجمه: ابوعامر
برخی روزه‌دارن به سبب نا آگاهی نسبت به دین خداوند، از جمله روزه و احکام آن، دچار اشتباه می‌شوند. بسیاری از آنان نمی‌دانند چه باعث باطل شدن روزه یا کم شدن اجر آن یا فاسد شدن آن می‌شود، چه چیز برای روزه‌دار سنت است و چه چیز جایز است و چه چیز بر او واجب است و چه چیز حرام است.
با سند صحیح از رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ روایت شده است که ایشان فرمودند: «هر که خداوند برای او ارادهٔ خیر داشته باشد او را در دین آگاه می‌سازد» [بخاری: 1/126 و مسلم: 5/239]
گو آنکه هر کس در دین آگاه نیست خداوند برای او ارادهٔ خیر ننموده است.
همینطور خداوند ـ سبحانه و تعالی ـ خطاب به بندگان خود می‌فرماید: {اگر نمی‌دانید از اهل ذکر بپرسید} [نحل: 43] که اهل ذکر همان علما و آگاهان هستند. برای مسلمانی که می‌خواهد خداوند را بر اساس بصیرت و آگاهی عبادت کند شایسته است آنچه از امور دین خود را نمی‌داند بپرسد و در پی علم باشد و نسبت به آگاهی در دین حریص باشد.

mosalman بازدید : 369 دوشنبه 10 مرداد 1390 نظرات (1)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: ابوعامر
الحمد لله و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و بعد:
بزرگترین سودی که انسان می تواند در این ماه کریم به دست بیاورد توبه و بازگشت به سوی پروردگار و محاسبهٔ نفس است.
درب توبه باز است و عطای الهی در دسترس و فضل و بزرگواری‌اش هر صبح و شام در برابر ماست؛ اما کجاست آن بازگشته، و کجاست آن خواهان مغفرت الهی؟
این را خداوند گفته است:
{بگو ای بندگان من که بر خودتان با گناهان اسراف روا داشته اید، از رحمت پوردگار ناامید نشوید خداوند همه گناهان را می بخشد، اوست آمرزندهٔ مهربان} [زمر/53]
این ماه فصل توبه و مغفرت است، ماه گذشت و برگشت است، این زمانی است باارزشتر از هر زمان دیگر

mosalman بازدید : 323 دوشنبه 10 مرداد 1390 نظرات (0)

زیاد بن عابد المشوخی / ترجمه: ابوعمر انصاری
ما همواره نیازمند به بازنگری در بسیاری از امور و احوال زندگی می باشیم حال فرقی نمی کند در سطح فردی باشد یا سطح اجتماعی.
انسان با شنیدن کلمه ی بازنگری با خود می اندیشد که دچار اشتباه شده و نیاز به بازنگری دارد. اما حقیقت این است که ما همواره نیازمند به بازنگری هستیم چه خطا کرده باشیم یا نه؛ زیرا نفس انسان همواره در معرض فراموشکاری و ضعف و سستی قرار دارد.
خداوند متعال به نفس ملامت کننده قسم می خورد و می فرماید: {وَلا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ} (القيامة:2)، و به نفس سرزنشگر سوگند !
حسن بصری –رحمه الله- می گوید: «به خدا قسم این نفس سرزنشگر همان نفس انسان مؤمن است زیرا انسان مؤمن همواره نفس خویش را مورد سرزنش قرار می دهد: هدف از این سخنم چه بود؟ چرا این چیز را خوردم؟ چه فکری در سر دارم؟ این درحالی است که شخص فاجر نفس خویش را مورد محاسبه قرار نمی دهد».

mosalman بازدید : 296 جمعه 07 مرداد 1390 نظرات (0)

شیخ موسی بازماندگان
یاأیها اللذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن إن بعض الظن إثم ولا تجسسوا ولا یغتب بعضکم بعضا أیحب أحدکم أن یأکل لحم أخیه میتا فکرهتموه واتقوا الله إن الله تواب رحیم
حجرات/12
عَنْ أَبِى بَرْزَةَ الأَسْلَمِىِّرضی الله عنه قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه ِصلی الله علیه وسلم « يَا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ يَدْخُلِ الإِيمَانُ قَلْبَهُ لاَ تَغْتَابُوا الْمُسْلِمِينَ وَلاَ تَتَّبِعُوا عَوْرَاتِهِمْ فَإِنَّهُ مَنِ اتَّبَعَ عَوْرَاتِهِمْ يَتَّبِعِ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَمَنْ يَتَّبِعِ اللَّهُ عَوْرَتَهُ يَفْضَحْهُ فِى بَيْتِهِ ».
اِنَّ الْحَمدَ لِلَّهِ نَحمَدُه وَ نَستَعِينُه وَ نَستَغفِرُه، وَ نَعُوذُ بِاللهِ مِن شُرُورِ اَنفُسِنَا، وَ سَيِّئَاتِ اَعمَالِنَا، مَن يَهدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَه، وَ مَن يُضلِل فَلاَ هَادِيَ لَه، وَ اَشهَدُ اَن لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَحدَه لاَ شَرِيكَ لَه، وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُه وَ رَسُولُه.
پيامبر ِصلی الله علیه وسلم در صورت نگهداري زبان و شرمگاه ضمانت بهشت را داده است حال چقدر زبان را كنترل كرده ايد؟

mosalman بازدید : 239 جمعه 07 مرداد 1390 نظرات (0)

ترجمه و ویرایش: ابوعامر
اي تارك نماز !! چگونه سخنم را آغاز كنم در حالي كه تو همه‌ی پل‌هاي بين من و خود را خراب كرده‌اي؟! و چه دارم كه به تو بگويم؟! و چگونه بگويم؟ از راه تشويق وارد شوم؟… و يا تو را از عاقبت كارت بترسانم؟…
اي تارك نماز !! فكر مي‌كني كه هستي؟
آيا تا اين حد خود را از پروردگارت بي‌نياز مي‌داني كه از سجده براي او خودداري مي‌كني؟
آيا غرور و تكبر تو را به آنجا رسانده كه از ايستادن خاشعانه در برابر پرورگارت ابا مي‌كني؟
{اي انسان! چه چيز تو را در برابر پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته است؟ (6) پروردگاري كه تو را آفريده است و سپس سر و سامانت داده است و بعد معتدل و متناسب كرده است (7) و آنگاه به هر شكلي كه خواسته است تو را در آورده است و تركيب بسته است} [انفطار: 8 ـ 6 ]

mosalman بازدید : 208 چهارشنبه 05 مرداد 1390 نظرات (0)

ترجمه و بازنویسی: ابوعامر
آیا می‌خواهی خداوند برایت میهمانی باشکوهی در بهشت تدارک ببیند؟
رسول الله ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ می‌فرماید: «هرکه هنگام سپیده‌دم یا پس از زوال به سوی مسجد رود، خداوند برای هر بار رفتنش ، برای او در بهشت ضیافتی تدارک می‌بیند». [متفق علیه]
آیا این حدیث تاثیری در زندگی‌ات داشته است؟
رسول الله ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ می‌فرماید: «هیچ صبحی نیست مگر آنکه دو فرشته از آسمان فرو می‌آیند؛ یکی از آن‌ها می‌گوید: خداوندا انفاق دهنده را عوض ده، و دیگری می‌گوید: خداوندا بخیل را زیان ده». [به روایت مسلم]
آیا می‌خواهی خداوند بر تو درود فرستد؟
رسول الله ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ می‌فرماید: «هر که بر من یک درود بفرستد خداوند به سبب آن بر او ده درود خواهد فرستاد». [به روایت مسلم]
آیا می‌خواهی صاحب خانه‌ای در بهشت شوی؟
رسول الله ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ می‌فرماید: «بنده‌ای نیست که هر روز به جز نمازهای فرض، 12 رکعت مستحب به جای آورد مگر آنکه خداوند برای او خانه‌ای در بهشت می‌سازد». [به روایت مسلم]

mosalman بازدید : 232 چهارشنبه 05 مرداد 1390 نظرات (0)

عبدالحمید بلالی / ترجمه: عبدالله عبداللهی
تابعی بزرگوار، امام و پیشوای شهر مدینه، «ابوحازم سلمه بن دینار» احادیثی را از ابن عمر ـ رضی الله عنهما ـ روایت کرده، و اخلاق و زهد و شجاعتِ اظهار حق را از اصحاب ـ رضی الله عنهم ـ آموخته است. و با علمای درباری با شدت برخورد می‌کرد. با این وجود درباریان سلطان خواهان نزدیکی با وی بودند، اما او به خاطر پاسداری از عزت دین، از آنان دوری می‌جست.
اتخاذ چنین روشی از سوی ابن دینار برای برخی از علما خیلی گران تمام می‌شد، به همین جهت وی خود را در میان علما و مسلمانان شهر مدینه غریب و تنها احساس می‌کرد و می‌گفت: «زحمت و مشقت دین و دنیا افزونتر گشته است» گفتند: «چطور؟» گفت: «برای دین، اعوان و انصاری نمی‌بینم، و برای دنیا به سوی هر چیزی قدم برداری، درخواهی یافت که فاجری در این راه از تو سبقت گرفته است».
روش برخورد او با سلاطین و علما در آنچه که در پی خواهد آمد به خوبی نمایان می‌شود: یکی از امرا او را به نزد خود خواند، وقتی رفت، دید که امام زهری و امام افریقی و تنی چند از علمای دیگر در مجلس سلطان حضور دارند، گفت: «بهترین امرا آنانند که علما را دوست داشته و آنها را زیارت می‌کنند. و بدترین علما کسانی‌اند که حب امرا را داشته باشند».

mosalman بازدید : 427 چهارشنبه 05 مرداد 1390 نظرات (1)

بسم الله الرحمن الرحیم 
ستایش الله را است و درود و سلام بر آخرین پیامبرش محمد صلی الله علیه و سلم و آل وی و یارانش.
اما بعد:
موضوعی که در این مقاله به آن می پردازم موضوع یک آیه است .این آیه به مسائلی اشاره دارد که متاسفانه امروز در جامعه ما بسیار رواج دارد و مسلمانان به آن مبتلا می باشند.
خداوند در آیه 11 سوره حجرات می فرماید :
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَومٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ یَکُونُوا خَیْرًا مِنْهُمْ وَلا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ یَکُنَّ خَیْرًا مِنْهُنَّ وَلا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَلا تَنَابَزُوا بِالألْقَابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الإیمَانِ وَمَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ
اى مؤمنان، گروهى از شما ، گروهى دیگر را مسخره نکند ، چه بسا که (مسخره شوندگان) از اینان (میخره کنندگان) بهتر باشند و نه زنانى، زنانى دیگر را مسخره کنند ، چه بسا که (مسخره شوندگان) از اینان (مسخره کنندگان) بهتر باشند و عیب همدیگر را مجویید و همدیگر را به لقبهاى زشت مخوانید. فسق بعد از ایمان آوردن بد نامى است. و هر کس توبه نکرد، ایشانند ستمکاران.

mosalman بازدید : 225 چهارشنبه 29 تیر 1390 نظرات (0)

ترجمه : صلاح الدین مصلح
در دههٔ سی میلادی، دانشجوی جدیدی در یکی از دانشگاههای مصر وارد دانشکدهٔ کشاورزی شد. هنگامی که وقت نماز فرا رسید بدنبال جایی گشت تا در آن نماز بخواند. به او گفتند که در دانشکده جایی برای نماز خواندن وجود ندارد؛ اما اتاق کوچکی در زیرزمین هست که می‌توانی در آن نماز بخوانی!
دانشجو به اتاق موجود در زیرزمین رفت، در حالی که در مورد افراد داخل دانشکده تعجب کرده بود که چرا به نماز هیچگونه اهمیتی نمی‌دهند؟!
آیا واقعا نماز می‌خوانند یا نه؟!
خلاصه اینکه وارد اتاق شد و حصیری قدیمی در آن یافت. اتاق نامرتب و کثیف بود. در آنجا کارگری را دید که مشغول نماز خواندن است، از او پرسید:
شما اینجا نماز می‌خوانید؟!

mosalman بازدید : 242 یکشنبه 26 تیر 1390 نظرات (0)

عبيد الله بن أحمد القحطاني / ترجمه: ابوعمر انصاری
الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على الهادي إلى الصراط المستقيم محمد بن عبد الله وعلى آله وصحبه ومن تبعهم على النهج القويم.
هر کس در حدیثی که امام بخاری در اول کتابش از ابن عباس رضی الله عنهما روایت می‌کند، تأمل کند با نشانه‌های عجیبی که هرقل این مرد عاقل به آن اشاره کرده روبرو می‌شود.
حدیث: ابن عباس رضی الله عنهما از معاویة بن ابو سفیان رضی الله عنه در باره‌ی رفتن ابوسفیان پیش هرقل و سؤالات هرقل درباره‌ی رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت می‌کند که : هرقل از آنها سؤال کرد : آیا کسی به خاطر نفرت از دینی که وارد آن شده، آن را رها می‌کند؟ منظورش این بود که آیا کسی که وارد دین محمد صلی الله علیه وسلم شده، از روی نفرت آن را رها می‌کند؟ ابوسفیان گفت: نه.
هرقل گفت: ویژگی ایمان همین است، هرگاه که قلب با آن انس بگیرد.

mosalman بازدید : 251 سه شنبه 21 تیر 1390 نظرات (1)

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله علام الغیوب، الحمد لله الذی تطمئن بذکره القلوب، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له، أعز مطلوبٍ وأشرف مرغوب، وأشهد أن سیدنا ونبینا محمداً عبده ورسوله، الذی أرسله بین یدی الساعة بشیراً ونذیراً، وداعیاً إلى الله بإذنه وسراجاً منیراً، صلوات الله وسلامه وبرکاته علیه إلى یوم الدین، وعلى جمیع من سار على نهجه واتبع سبیله إلى یوم الدین.
«سفر » گرچه سختی های ریز و درشتی به همراه دارد ، لکن وقتی طلائی برای درک بعضی از مسائلی است که در غیر آن درک آن سخت تر است . لحظاتـی برای تدبر در آیات خداوند متعال است که از جلوی چشمان عبور می کند .

 

mosalman بازدید : 478 سه شنبه 21 تیر 1390 نظرات (0)

عن ابی سعید قال : خرج علینا رسول الله صلی الله علیه و سلم و نحن نتذاکر المسیح الدجال ، فقال : الا اخبر کم بما هو اخوف علیکم عندی من المسیح الدجال ؟ قال : قلنا : بلی ، فقال : الشرک الخفی ، ان یقوم الرجل یصلی فیزین صلاته لما یری من نظر .

ترجمه : ابو سعید –رضی الله عنه – گفت : در حالیکه مشغول حرف زدن در مورد دجال بودیم رسول الله صلی الله علیه و سلم به طرف ما آمد . و فرمودند : آیا شما را با خبر نکنم از مسئله ایی که برایتان در نزد من، خطرناک تر از مسیح دجال است ؟ ابو سعید – رضی الله عنه - گفت : ما گفتیم : بله . فرمودند : آن شرک مخفی است ، که شخص برای نماز بلند می شود و نمازش را به این خاطر که دیگران او را می بینند به نحوه احسن زیبا می خواند .

mosalman بازدید : 269 سه شنبه 21 تیر 1390 نظرات (2)

یک مثال ، یک هشدار ، یک تحذیر .. اما دایره تاویل همچنان باز است . نا امید بودن جایز نیست ، این پایان اشتباه است . سوء ظن به خداوند متعال است . 1. انسان نا امید اینطور فهمیده است که حتی خداوند قادر نیست . نتیجه را آنچان که او دوست می دارد . تغییر دهد . در حالی که خداوند از پندار سست او منزه است و او بر همه چیز قادر است . 2. انسان نامید رحمت خداوند را ناقص می داند . در حالی که خداوند رحیم است . بر بنده خودش بسیار رحم کننده است . به آن اندازه که انسان قادر به فهم آن نیست . همچین انسانی دروازه گمراهی را با دستان خودش باز کرده است . اما ما می خواهیم او با دستان خودش این دروازه را ببندد و دروازه وسیع ایمان به خدا را باز کند .به این دلیل که خداوند می فرماید : قال و من یقنط من رحمة ربه الا الضآلون [ الحجر : 56 ] ترجمه : گفت : چه کسی - جز گمراهان - از رحمت پروردگارش نومید می شود .

تعداد صفحات : 4

درباره ما
مسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد . کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجـــی احرام دگر بندببین یار کجاست
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    شما در روز چقدر قرآن میخوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 45
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 102
  • بازدید ماه : 77
  • بازدید سال : 870
  • بازدید کلی : 37,313