دکتر عاصم بن عبدالله قريوتي -حفظه الله- از محبین امام محدث عصر مان محمد ناصرالدين آلباني-رحمه الله-، و از شاگردان محدث هند علامه محمد گوندلوي-رحمه الله-، محدث باکستان علامه بدیع الدین شاه راشدي-رحمه الله-، علامه عبیدالله مبارکفوری، و محدث حجاز حماد انصاري-رحمه الله- هستند.
وی می گوید:اختلاف در مباحث علمی (حسب ضوابط علما) محبت و دوستی را از بین نمی برد. آری، اختلاف محبت و دوستی را از بین نمی برد، این سخن را از استادمان علامه مجدد محمد ناصرالدین آلبانی-رحمه الله- در آخرین دیدار از ایشان شنیدم هنگامی که اعتذار و تاسف شیخ عبدالقادر سندي-رحمه الله- را به ایشان رساندم.
زیرا شیخ عبدالقادر-رحمه الله- تاکید نموده بود که سخنش را به علامه آلباني برسانم زیرا بعد از این که کتاب «رفع الجنة أما جلباب المرأة المسلمة » را در نقد امام آلبانی –رحمه الله در مبحث حجاب تالیف نمودند، اهل بدعت برای طعن وارد نمودن بر امام آلباني به شدت کتاب ایشان را ترویج و تبلیغ می نمودند. به این سبب ایشان به شدت آزرده خاطر شدند و تاکید نمودن که از امام آلباني به سبب کتاب و شایعات حول آن دل جوئی کنم.
آلبانی: اختلاف دوستی ها را از بین نمی برد.
دکتر عاصم بن عبدالله قريوتي -حفظه الله- از محبین امام محدث عصر مان محمد ناصرالدين آلباني-رحمه الله-، و از شاگردان محدث هند علامه محمد گوندلوي-رحمه الله-، محدث باکستان علامه بدیع الدین شاه راشدي-رحمه الله-، علامه عبیدالله مبارکفوری، و محدث حجاز حماد انصاري-رحمه الله- هستند.
وی می گوید:اختلاف در مباحث علمی (حسب ضوابط علما) محبت و دوستی را از بین نمی برد. آری، اختلاف محبت و دوستی را از بین نمی برد، این سخن را از استادمان علامه مجدد محمد ناصرالدین آلبانی-رحمه الله- در آخرین دیدار از ایشان شنیدم هنگامی که اعتذار و تاسف شیخ عبدالقادر سندي-رحمه الله- را به ایشان رساندم.
زیرا شیخ عبدالقادر-رحمه الله- تاکید نموده بود که سخنش را به علامه آلباني برسانم زیرا بعد از این که کتاب «رفع الجنة أما جلباب المرأة المسلمة » را در نقد امام آلبانی –رحمه الله در مبحث حجاب تالیف نمودند، اهل بدعت برای طعن وارد نمودن بر امام آلباني به شدت کتاب ایشان را ترویج و تبلیغ می نمودند. به این سبب ایشان به شدت آزرده خاطر شدند و تاکید نمودن که از امام آلباني به سبب کتاب و شایعات حول آن دل جوئی کنم.
در هنگام ملاقات سخن شیخ عبدالقادر را به امام آلباني رساندم. بعد از مدتی هنگام بازگشت رو به من نمودند و گفتند: به شیخ عبدالقادر سلام مرا برسان و بگو: «آنچه از سلف صالح آموخته ایم این است که اختلاف سبب از بین رفتن محبت و دوستی نمی شود.»
می گویم: چقدر طلبه علم در این زمان از این اخلاق دور مانده اند؟
اگر به این اخلاق نیکو مزین بودند حالشان چگونه بود؟
اللهم متعنا بمحاسن الاخلاق وجنبنا سيئها آمين .
دکتر عاصم ادامه می دهد:
حدود سی سال و اندی بیشتر در مدینه منوره در یکی از دورس امام آلباني-رحمه الله- اینگونه گفتند که: «اگر چه تعصب مذهبی تا حدودی در میان این اشخاص در این سرزمین از بین رفته اما جای آن را تعصب مذموم این عصر گرفته است و آن تعصب به حزب و جماعات امروزی است».
آری به راستی سخن استادمان در آن هنگام صحيح بود، این تعصب منجر به بغض و تفرق میان مسلمین شد، تا آنجا که این دوری و تفرق بسیار شدیدتر از آنچه بعضی از متعصبین مذهبی در آن بودند (مانند نماز نخواندن پشت سر بعضی از علمای مذاهب دیگر و امور دیگری از این قبیل در بعضی از قرن ها) شایع شده است. فالى الله المشتكى ولا حول ولا قوة الا بالله .
می گویم:
لازم به ذکر است که شیخ عاصم از اختلافی سخن گفته اند که سلف صالح از آن تحذیر ننموده اند. مانند اختلاف در حکم تارک صلاة، اختلاف در تصحیح و تضعیف احادیث نبوی و اختلاف در مباحث فقه (...)؛ اما اختلاف در مباحث اعتقاد این گونه نیست. به کتاب امام ابن تیمیه-رحمه الله- «رفع الملام عن الائمة الاعلام» مراجعه نمایید.
در کتاب «سؤالات علي الحلبي لشيخه الألباني» مولف آن -هداه الله- به این نکته اشاره کرده است که: وقتی که برای حج به مکه رفته بودم به ملاقات شیخ عبدالقادر سندی رفتم، ایشان به سبب بیماری در بیمارستان بستری بودند، بعد از گفتگو به من گفت: الله شاهد است که ما به سبب دوست داشتن و حب آلبانی به الله تقرب می جوییم، به ايشان برسانید و از صدق محبتم باخبرشان سازید.
بعد از مطلع شدن این سخن امام آلبانی در یک جمله گفت:«بارك الله فيه وجزاه الله خيراً»
و همچنین لازم است بدانيد علامه عبدالقادر سندی -رحمه الله - بر کتاب حلبی مسمی بر «تنوير العينين على حديث أسماء في كشف الوجه والكفين » چاپ سال 1410 جوابیه ای مسمی به «تكحيل العينين في رد طرق حديث أسماء في كشف الوجه واليدين» در سال 1415 تالیف نمودند.