loading...
الحیاة مع الله
آخرین ارسال های انجمن
mosalman بازدید : 177 شنبه 08 بهمن 1390 نظرات (0)

قلب ها را باید اصلاح کرد
عبدالمجید زندانی – ترجمه: یعقوب خوشخبر
زمین حاصلخیز دارای شرایط و ویژگی های خاصی است، و به همین صورت قلب مومن، قلبی که سرشار از ایمان و عشق به خدا و رسولش است هم ویژگی هایی دارد، که فرد مومن را از فرد بی ایمان و کافر جدا می کند. و نشان می دهد که کدام شخص دارای ایمان است و نیت و کاری که انجام می دهد را فقط برای رضای خدا انجام می دهد و کدام شخص کاری که انجام می دهد را برای رسیدن به اهداف شخصی می پیماید. در ادامه نیز اوصاف و ویژگی های قلب یک مومن را مورد بررسی قرار می دهیم.

قلب ها را باید اصلاح کرد

عبدالمجید زندانی – ترجمه: یعقوب خوشخبر

زمین حاصلخیز دارای شرایط و ویژگی های خاصی است، و به همین صورت قلب مومن، قلبی که سرشار از ایمان و عشق به خدا و رسولش است هم ویژگی هایی دارد، که فرد مومن را از فرد بی ایمان و کافر جدا می کند. و نشان می دهد که کدام شخص دارای ایمان است و نیت و کاری که انجام می دهد را فقط برای رضای خدا انجام می دهد و کدام شخص کاری که انجام می دهد را برای رسیدن به اهداف شخصی می پیماید. در ادامه نیز اوصاف و ویژگی های قلب یک مومن را مورد بررسی قرار می دهیم.

1. روی آوردن به خدا: که شناخت حق و پیروی از آن را به دنبال دارد. خداوند می فرماید:
«فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ» (سوره زمر آیه 17 و 18)
«پس بشارت ده به آن بندگان من که به سخن گوش فرا می دهند و بهترین آن را پیروی می کنند، اینان هستند که خدایشان راه نموده و اینانند همان خردمندان.»
در حالی که یک قلب کافر و بیمار از حق رویگردان بوده که نتیجه اش جهل و گمراهی و عدم هدایت خواهد بود.

2. دوستدار حقیقت بودن و گشودن دل برای اسلام:
دارنده قلب سالم حق و حقیقت را دوست دارد و دلش جهت فراگیری تعالیم اسلام همیشه باز است و به همین دلیل مستحق هدایت الهی می گردد، در حالی که دارنده قلب مریض همیشه از حق متنفر و بیزار بوده و از شنیدن رهنمودها و تعالیم اسلام به تنگ می آید و با گمراهی خود را سزاوار عذاب خدا می سازد.

3. پذیزش دعوات ایمانی و حب ازدیاد ایمان در وجود خویش:
دارنده قلب سالم دعوت به ایمان را با جان و دل می پذیرد. خداوند از زبان اصحاب قلب های سالم و پاک چنین نقل می کند:
(رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آَمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآَمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ) (سوره آل عمران آيه 193)
«پروردگارا، ما شنیدیم که دعوتگری به ایمان فرا می خواند که: به پروردگار خود ایمان آورید پس ایمان آوردیم، پروردگارا گناهان ما را بیامرز و بدی های ما را پاک کن و ما را در زمره نیکان بمیران.»
مومن همیشه در این اندیشه است که چگونه ایمان خود را زیاد کند. ولی مریض دلان از راه راست و طریق هدایت رویگردانند. دارندگان قلب های سالم در خلقت خودشان و در خلقت آسمان ها و زمین می اندیشند و با تفکر در هدایتی (قرآن) که از طرف پروردگارشان به آنان ارزانی شده به حکمت و حقیقت راز زندگی و مرگ پی می برند و با گذشته و آینده خود و بهشتی که خداوند آن را برای بندگان مومنش آماده ساخته و عذابی که در انتظار کافران است، بیشتر آشنا می گردند، در معجزات رسول الله (صلی الله علیه وسلم) و دلایل صحت آن به تفکر پرداخته و در این اندیشه اند که چگونه با پیروی از فرمایشات آن حضرت خوشبختی دنیا و آخرت را نصیب خود ساخته و خود را از عذاب جهنم نجات دهند.
ولی کافران گوش و عقل خود را از تفکر و تدبر که برایش به وجود آمده اند، محروم ساخته و عملا این دو را تعطیل نموده اند و فقط در روز قیامت، روز پشیمانی و ندامت به بدبختی خود اعتراف کرده که خداوند چنین نقل می کند: (وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ، فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقًا لِأَصْحَابِ السَّعِيرِ) (سوره الملک آیه 10 و 11)
«و می گویند: اگر شنیده (و پذیرفته) بودیم یا تعقل کرده بودیم در میان دوزخیان نبودیم، پس به گناه خود اقرار می کنند و مرگ باد بر اهل جهنم»

4. هوشیاری و به یاد خدا افتادن:
انسان طبیعتا غافل می گردد و فراموش می کند، اما دارنده قلب سالم با هوشیاری و به یاد خدا بودن از جاده مستقیم خارج نمی گردد و راه را گم نمی کند چنان که خداوند سبحان می فرماید: (إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ) (سوره اعراف آیه 201)
«در حقیقت کسانی که از خدا می ترسند، چون وسوسه ای از طرف شیطان بدیشان رسد، خدا را به یاد آورند و به ناگاه بینا شوند.»

5. یقین:
آن که قلب سالم دارد با تفکر و تعلم و با یاد خدا بودن خود را به یقین می رساند. ولی فرد غافل و رویگردان همیشه در شک و تردید به سر می برد که خداوند می فرماید: «ولی نه، آن ها به شک و شبهه خویش سرگرمند.» (سوره دخان آیه 9) و وقتی به یقین می رسد که دیگر فرصتی برایش باقی نمانده.

6. نرم شدن قلب با یاد خدا:
اصحاب قلب های سالم دل و جانشان با یاد خدا و تلاوت آیات وی نرم شده و آرام می گیرد، در حالی که کافران، سنگدل هستند و سنگدلی از نشانه های بارز کافران است و «وای بر آنان که از سخت دلی یاد خدا نمی کنند، اینانند که در گمراهی آشکارند.» (سوره زمر آیه 22) و با تکبر و موضع گیری بی جا آیات و نشانه های خدا را انکار می کنند. و «به زودی کسانی که در زمین، به ناحق تکبر می ورزند، از آیاتم رویگردان می سازم.» (سوره اعراف آیه 146)

7. پیروی از قرآن و سنت:
دارنده قلب سالم خود را ملزم به اطاعت از خدا و رسولش می داند و در تمام امور دنیوی فقط بر اساس ارشادات قرآن کریم و رهنمودهای سنت رسول الله (صلی الله علیه و سلم) در حرکت است. و به این دستور خدا گردن می نهد که می فرماید: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ) (سوره نساء آیه 59)
«ای کسانی که ایمان آورده اید، از خدا و رسولش اطاعت کنید.»
ولی انسان مریض دل از هر شیطان گمراهی پیروی می کند، اسیر هوای نفسانی شده و خود را به بندگی غیر خدا گرفتار می سازد، مطمئنا روزی پشیمان خواهد شد ولی افسوس که دیگر پشیمانی سودی ندارد.

اگر ما دلهایمان را با صفات و ویژگی های یاد شده، زینت داده و آباد سازیم، آن گاه است که ما در زمره صاحبان قلب های سالمی خواهیم بود که درخت ایمان در آن روییده و بزرگ می شود و ثمره اش اعمال صالح و پسندیده خواهد بود. اگر ما امروز نیکوکاری را در خود نمی بینیم به ضعف درخت ایمانی بر می گردد که در دلهایمان روییده و نتوانسته تمام ویژگی های سلامتی را در خود جمع نماید. و مطمئنا تا زمانی که خودمان در اصلاح دلهایمان پیشقدم نشویم، هرگز وضعمان از این بهتر نخواهد شد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد . کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجـــی احرام دگر بندببین یار کجاست
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    شما در روز چقدر قرآن میخوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 104
  • بازدید ماه : 331
  • بازدید سال : 1,124
  • بازدید کلی : 37,567