loading...
الحیاة مع الله
آخرین ارسال های انجمن
mosalman بازدید : 82 سه شنبه 23 مهر 1392 نظرات (3)

دکتر عائض قرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
در نقش شخصی دیگر بازی مکن و در دیگران ذوب مشو. اینچنین بودن، عذابی دائمی بدنبال دارد.
خیلی ها هستند که خودشان، صداها، حرکتها، سخنان، استعدادها و شرایط خویش را به باد فراموشی سپرده اند تا در شخصیت دیگران ذوب شوند، که نتیجه ی آن به زحمت افتادن، خود باختگی، خودسوزی، و اعدام هویت و موجودیت خویشتن است.
از پیامبر خدا آدم گرفته تا آخرین فرد آفریده شده، هیچ دو شخصی وجود ندارند که از نظر شکل ظاهری کاملا مثل هم باشند، پس چگونه ممکن است در استعداد و صفات رفتاری مانند هم باشند.
تو چیز دیگری هستی! هیچ کسی در طول تاریخ بمانند تو بدنیا نیامده و نخواهد آمد.

mosalman بازدید : 93 یکشنبه 21 مهر 1392 نظرات (1)

احمد سالم بادویلان / ترجمه: آسع
مادر، زیباترین و پرمعناترین کلمهٔ دنیاست؛ مادر سرچشمهٔ خوبی‌ها و محبت‌هاست؛ مادر امن و امان زندگی و آرامش‌بخش دلهاست.
بیشتر بچه ها با نطق کلمهٔ «مامان» (مادر) بزرگ می‌شوند. همه، مادرهایشان را دوست دارند و اگر شخصی گفت من مادرم را دوست دارم، طبیعی است، اصلا جای شگفتی نیست… ولی خواهر و برادرم، اگر بشنوی شخصی بگوید: «من از مادرم بدم میاد، برایش آرزوی مرگ می‌کنم». چه عکس العملی نشان می‌دهید؟!
آیا دلیلی قانع کننده وجود دارد که انسانی چنین حرف‌هایی را در مورد مادرش بگوید؟
در یکی از کلاس‌های درس بودم که یکی از دوستانم به من گفت: من از مادرم متنفرم.

mosalman بازدید : 110 شنبه 20 مهر 1392 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
انسانهای بیکار در جریان زندگی، اهل بیهوده گویی وشایعه پراکنی هستند؛ زیرا ذهن هایشان پریشان ومتشتت می باشد
«رضوا بأن یکونوا مع الخوالف» ([منافقان] راضى شدند که با خانه‏نشینان باشند).
خطرناک ترین حالت برای ذهن آدمی، هنگامی است که صاحب آن از انجام کار مفید فارغ باشد، در چنین حالتی چنین شخصی به اتومبیلی می ماند که با سرعت و بدون راننده از سراشیبی به پایین آمده و بی هدف به چپ و راست کج می شود.
روزی که در زندگی خویش بیکار بودی [نه در کار دینی ونه در کار مفید دنیوی]، در آن هنگام خود را برای پریشانی، غم، اندوه و اضطراب آماده کن؛ زیرا این فراغت تمام پرونده های گذشته، حال وآینده ی زندگی را در برابرت گشوده و تورا سر در گم خواهد کرد.

mosalman بازدید : 70 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)

محمد صالح المنجد / ترجمه: ابوعامر
صالحان عبادت خود را پوشیده می‌داشتند و از روی اخلاص برای خداوند و ترس از ریا، طاعاتِ خود را مخفیانه انجام می‌دادند.
زبیر ـ رضی الله عنه ـ می‌گوید: «هر کدام از شما که بتواند عملِ صالحِ مخفیانه داشته باشد، چنین کند».
از میان سلف کسانی بودند که در مجلس ذکر نشسته و جلوی اشک خود را می‌گرفتند و اگر نمی‌توانستند بر گریهٔ خود غلبه کنند از مجلس برمی‌خواستند.
برخی از فقرای مدینه نمی‌دانستند غذایشان از کجا می‌آید، تا آنکه علی بن الحسین، زین العابدین ـ رحمه الله ـ درگذشت دیگر غذایی به در خانه‌شان نیامد، و هنگام غسل پیکر او اثر بند زنبیل را بر پشت او دیدند.

mosalman بازدید : 87 یکشنبه 31 شهریور 1392 نظرات (0)

از دوران کودکی تا به حال علاقه زیادی به داشتن تقویم‌های کوچک و جیبی داشته‌ایم، نکته ای که سبب علاقه ما به این تقویم‌های زیبا و دوست داشتنی شده است، علاوه بر اطلاعات فراوانی که در آن‌ها وجود دارد، درج شماره های کوتاه و ضروری در آخر تقویم‌هاست، از جمله کد کشورها و شهرهای مختلف که گاهی مورد نیاز است و برای بدست آوردن آن‌ها باید به این تقویم‌ها مراجعه کنیم.در کنار کد شهرها و کشورها آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، شماره‌هایی است که هر فردی باید آن‌ها را به خاطر بسپارد تا بتواند در مواقع ضروری از آن‌ها به خوبی استفاده کند، که در این میان، شماره‌هایی مانند (۱۱۸،۱۱۵،۱۱۰،۱۲۵) از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و روزانه افراد زیادی با آن‌ها سر و کار دارند که همین جا برای همه شما یک آرزو می‌کنم و آن اینکه از میان این شماره های چهارگانه تنها با شماره ۱۱۸ کار داشته باشید و هیچ گاه در طول زندگی نیازی به تماس با بقیه شماره‌هایی که ذکر شد پیدا نکنید.

mosalman بازدید : 92 سه شنبه 08 مرداد 1392 نظرات (0)

از فضايل ماه مبارک رمضان شب قدر است، شبى است كه خداوند در آن ثواب اعمال نيک را براى امت اسلامى مضاعف و بسيار زياد مى كند.
{إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2) لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3) تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (4) سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ}
شرح و تفسير سوره مباركه قدر
إنا أنزلنه في ليلة القدر: ما قرآن را در شب با ارزش قدر فرو فرستاديم.
فرموده الله سبحانه وتعالى:{ ِنَّا أَنْزَلْنَاهُ}: همانا ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم، يعنى همانا تمام قرآن يكبارگي از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل شده است.نازل شده، وسپس بعد از آن در طى 23 سال برحسب وقايع بر رسول اكرم اين قول ابن عباس رضي الله عنهما وبعضي از صحابه مي باشد.
مراد از "قدر" در فرموده الله سبحانه وتعالى:" لَيْلَةُ الْقَدْر" چيست ؟

mosalman بازدید : 76 پنجشنبه 06 تیر 1392 نظرات (0)

دین اسلام که به عنوان آخرین دین معرفی شده است یک دین جامع و کامل بشمار می رود و پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم نیز که به عنوان خاتم پیامبران می باشند، دارای شخصیتی جامع و کامل هستند که توجه به سیرت عملی و گفتاری ایشان در ابعاد مختلف زندگی بشری چه زندگی فردی و اجتماعی، و چه در بُعد سیاست و رعایت حقوق رعیت، تضمین کننده یک جامعه سالم و ایده آل می باشد. به تعبیر دیگر می توان گفت همان "مدینه فاضله ای" که امروزه به عنوان یکی از موضوعات کنفرانسها و میزگردها قرار گرفته و کیمیای بشر قرن 21 به شمار می رود، فقط در پیاده کردن سیرت قولی و عملی این شخصیت جامع و کامل امکان پذیر است و بس.
خداوند متعال در قرآن کریم، پیامبر عظیم الشأن اسلام - صلی الله علیه وسلم- را با صفات و خصوصیات متعددی معرفی می نماید. یکی از مهمترین خصوصیات و صفاتی که خداوند در وصف این شخصیت عظیم بیان می فرماید صفت رحمت و مهربانی ایشان می باشد.

mosalman بازدید : 61 دوشنبه 13 خرداد 1392 نظرات (0)

ترجمه: خالد ایوبی نیا
به این نتیجه رسیدم که در دقیقه­ اي­ از زمان ممکن است عمل های نیک زیادی انجام داده شود، یا آیاتی از قرآن خوانده شود كه هر آیه ­ای مركب از دهها حرف است، هر حرفی ده حسنه دارد، پس جمع آن صدها حسنه می­شود. اگر صد بار (سبحان الله وبحمده) را حساب کنی كه در یک دقیقه گفته می­شود. و هر کس  صد بار آن را بخواند گناه­هاي وي بخشوده می­شوند هر چند که به اندازه کف روی دریا باشد.
در یک دقیقه حدود چهار صفحه از کتابی را نگاه کردم، و سوره فاتحه را هفت بار به صورت پیاپی و سریع در یک دقیقه خواندم، پاداش سوره فاتحه را اگر بشماري به بیشتر از هزار و چهارصد حسنه می­رسد، و می­توانی سوره اخلاص را به صورت پیاپی و سریع در عرض یک دقیقه نزديك به بیست بار بخوانی، هر کس شک دارد آن را تجربه کند.
مي­خواهم شما را با ارزش وقت حتی یک دقیقه هم باشد، آگاه سازم.

mosalman بازدید : 76 شنبه 11 خرداد 1392 نظرات (0)

ممكن است بگويي مي خواهم توبه كنم اما گناهانم بسيار زياد است و نشده است كه عمل فحشا و زشتي را ترك كنم مگر آنگه در آن غوطه ور شده و آن را انجام داده ام و نه حتي گناهي را كه به خيالت رسيده باشد مگر آنكه بيش از اندازه آن را مرتكب شده ام، نمي دانم آيا ممكن است خداوند آنچه را كه در آن ساليان طولاني انجام داده ام ببخشايد يا نه؟!
اي برادر بزرگوار، به تو مي گويم اين تنها مشكل تو نيست بلكه مشكل بسياري از كساني است كه مي خواهند توبه كنند. برايت مثالي از جواني مي آورم كه يكبار سؤالي را اينگونه مطرح كرد، او از ابتداي نوجواني شروع به انجام و ارتكاب گناه كرده تا جايي كه در سن هفده سالگي داراي پرونده طولاني پر از اعمال زشت و فواحش از انواع صغيره و كبيره بوده است و به افراد زيادي از كوچك و بزرگ تجاوز كرده،‌ حتي يكبار دختر خردسالي را مورد تجاوز قرار داده و بارها و بارها نيز دزدي و سرقت كرده است،‌ حال مي گويد كه بسوي الله متعال روي آورده و توبه كرده ام و بعضي شبها عبادت كرده و نماز تهجد مي خوانم.

mosalman بازدید : 98 جمعه 10 خرداد 1392 نظرات (0)


ترجمه: ابوعامر
بانوی باحجابی داشت در یکی از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در فرانسه خرید می‌کرد؛ خریدش که تمام شد برای پرداخت رفت پشت صندوق. صندق‌دار زنی بی‌حجاب و اصالتاً عرب بود.
صندوق‌دار نگاهی از روی تمسخر به او انداخت و همینطور که داشت بارکد اجناس را می‌گرفت اجناس او را با حالتی متکبرانه به گوشه میز می‌انداخت.
اما خواهر باحجاب ما که روبنده بر چهره داشت خونسرد بود و چیزی نمی‌گفت و این باعث می‌شد صندوقدار بیشتر عصبانی شود!

mosalman بازدید : 116 پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

محمد امین الجندی / ترجمه: عادل حیدری
دختر دانشجویی در رشته‌ی روانشناسی مشغول تحصیل بود، سه خواهر داشت که یکی از آن‌ها در دوره‌ی دبیرستان تحصیل می‌کرد و دو خواهر دیگر دوران راهنمایی را پشت سر می‌گذاشتند، پدرشان بقالی کوچکی داشت که از عرق جبینش چندرغازی کسب می‌کرد تا هزینه‌ی تحصیل دخترانش را بپردازد.
از میان دخترانش، دختر دانشجویش یک دختر استثنایی بود، بسیار باهوش و زرنگ و نیز خوش مشرب و خوش اخلاق، بگونه‌ای که هم‌کلاسی‌هایش برای دوستی با او با هم رقابت می‌کردند.
خودش داستان زندگی‌اش را چنین تعریف می‌کند:
روزی از روزها که پس از پایان درس از دانشگاه خارج می‌شدم ناگهان جوانی زیبا رو با قامتی رعنا و لباسی برازنده روبرویم سبز شد، چنان به من خیره شده بود که گویا سالهاست مرا می‌شناسد!

mosalman بازدید : 92 پنجشنبه 15 فروردین 1392 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
زیبایی به قشنگی اسمش ، نیکی به طراوت کلمه اش و خوبی همانند طعم دلچسبش می باشد .
نخستین بهره مندان از شادمان کردن دیگران ، کسانی هستند که به ایجاد شادی و سرور در وجود دیگران مبادرت می ورزند. ثمره های آن را خیلی زود در وجود ، اخلاق و وجدان خویش برداشت نموده و به گشادگی و فراخی سینه ، آرامش واطمینان قلبی خواهند رسید.
اگر غم ، اندوه یا دردی به تو هجوم آورد ، برخیز و نیکی را به دیگران هدیه نما و زیبایی را به آنها تقدیم دارآنگاه گشایش وآسودگی را خواهی یافت .
به محرومی بخشش نما ، ستمدیده ای را یاری کن ، گرسنه ای را غذا بده ، مصیبت دیده ای را دستگیری کن ، آن وقت خوشبختی را خواهی دید که از هر طرف تو را در بر خواهد گرفت .
انجام کارخیر همانند بوی خوش مشک است که جابجا کننده ، خریدار و فروشنده اش را بهره مند می سازد.

mosalman بازدید : 90 شنبه 10 فروردین 1392 نظرات (0)

نویسنده: عادل حیدری
یکی از بحث‌های جنجال‌برانگیز تاریخی که منتقدان همواره برای زیر سؤال بردن اسلام و بهترین نسل آن بدان چنگ می‌زنند، مسئله‌ی فتوحات اسلامی است، بسیاری از خاورشناسان امثال بروکلمان و لامانس و غیره و حتی مسلمان‌زاده‌هایی که در مدرسه‌ی آنها آموزش دیده‌اند امثال حسن ابراهیم حسن و طه حسین و عقاد و غیره که سعی می‌کنند با عینک آنها به تاریخ اسلام بنگرند، هر کدام تفسیری از این جریانات دارند که با اصل و مبنای این حرکت بزرگ در تعارض است. برای همین در بررسی حرکت فتوحات بویژه در عصر خلافت راشده بایستی به چند نکته توجه نمود.
نکته‌ی اول:
بدون شک یکی از مهمترین کارهای ابوبکر صدیق رضی الله عنه پس از عهده دار شدن زمام مسلمانان پس از وفات رسول الله صلی الله علیه و سلم، این احساس بود که مهمترین وظیفه‌ی خلیفه‌ی مسلمان این است که این دین را در جای جای این کره خاکی منتشر سازد؛

mosalman بازدید : 79 شنبه 10 فروردین 1392 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
خداوند بندگان را آفرید تا او را یاد کنند، و به آفریدگان روزی داد تا شکر او را بجای آورند، اما بیشترشان غیر او را پرستیدند و بیشتر آنها شکر کسان دیگر را بجای آوردند، زیرا طبیعت و سرشت کفرورزی، ناسپاسی، قدرناشناسی و کفران نعمت بر نفس آدمیان چیره گشته است. پس جا نخور اگر دیدی آنها زیبایی اخلاق تو را انکار می کنند، نیکی های تو را می سوزانند، خوبیهایت را فراموش میکنند، بلکه حتی ممکن است با تو دشمنی کنند و تو را با منجنیق کینه ی پنهان شده در دلهایشان مورد اصابت قرار دهند، بی هیچ دلیلی، مگر بخاطر اینکه تو به آنان نیکی کرده ای!
{و ما نقموا إلا أن أغناهم الله ورسوله من فضله}
(چیزی که این منافقان را بر سر خشم آورد و سبب انتقام گرفتن آنان شود وجود ندارد، مگر اینکه خدا و رسولش به فضل و کرم خود آنان را (با اعطاء غنایم که هدف ایشان در زندگی است) بی نیاز گردانیده‌اند).

mosalman بازدید : 82 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

دکتر جاسم المطوع / ترجمه: صلاح الدین مصلح
روزی در پیشگاه خداوند متعال نشسته و بر اوقات رفتهٔ عمرم پشیمان گشتم و لحظه‌ای از لحظات عمرم را به حضور طلبیدم.
به او گفتم: می‌خواهم دوباره بازگردی تا تو را در کارهای خیر غنیمت شمارم.
گفت: زمان هرگز متوقف نمی ماند!
گفتم: ای لحظه! خواهش می‌کنم برگرد تا از تو استفاده کنم و کوتاهی‌ام را نسبت به تو جبران نمایم.
گفت: چگونه بازگردم، در حالی که با صفحات اعمالت پوشانده شده‌ام؟!
گفتم: غیرممکن را ممکن کن و بازگرد، چه لحظاتی را پس از رفتنت تباه ساختم!

mosalman بازدید : 101 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

دکتر عبدالکریم بَکّار / ترجمه: ابوعامر
خداوند متعال داستان امت‌های پیشین و فرجام ناگوار آن‌ها را برای ما بازگو نموده، آن هنگام که انحرافات و انواع گناهان در میان آنان شایع گردید و کسی از میان‌شان سر بر نیاورد و سخنی برای اصلاح به زبان نیاورد. خداوند متعال فرموده است:
{کافران بنی‌اسرائیل بر زبان داوود و عیسی بن مریم نفرین شدند. این بدان سبب بود که عصیان ورزیده و سرکشی می‌کردند؛ آنان یکدیگر را از کار زشتی که انجام می‌دادند، باز نمی‌داشتند. چه بد بود آن چه انجام می‌دادند} [مائده: ۷۹-۷۸]
در واقع آنان دو بار در حق خود ستم روا داشتند: یک بار هنگامی که به گناه آلوده شدند و بار دیگر هنگامی که گناهان منتشر شده در میان خود را رها کردند بی‌آنکه روحیهٔ نهی از منکر و جلوگیری از بدی در میان‌شان عملی شود.

mosalman بازدید : 66 یکشنبه 27 اسفند 1391 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
احمق ها و کم عقل ها خداوند خالق و رازق را ناسزا گفتند و پروردگار یکتا را بدگویی کردند، حال من و تو که اهل ستم و خطا هستیم چه انتظاری داریم.
تا وقتی که در زندگیت اهل بخشش، سازندگی، تأثیرگذاری و نورافشانی باشی، با نبرد سخت و تلخی از سوی سرزنشگر که هیچگونه نرمی ای به تو نشان نخواهد داد و حمله‌ی برنامه ریزی شده و هدفدار و اهانت های عمدی روبرو خواهی شد.
منتقدان هرگز در مورد تو سکوت نخواهند کرد مگر اینکه گودالی در زمین حفر کنی و به درون آن رفته یا اینکه به طرف آسمان بالا روی و از میان آنها بگریزی، اما تا وقتی که در میان آنها هستی از سوی آنها انتظار آنچه که تو را ناراحت کند و چشمانت را بگریاند و قلبت را جریحه دار ساخته و خواب آرام را از تو بگیرد، داشته باش.

mosalman بازدید : 93 یکشنبه 27 اسفند 1391 نظرات (0)

دکتر عبدالکریم بکار / ترجمه: ابوعامر
خداوند دنیا را به عنوان خانه‌ای برای آزمودنِ انسان‌ها آفرید و همهٔ شرایط آزمایش را در آن قرار داد: ثروتمند و فقیر، نابغه و کم‌استعداد، نجیب‌زاده و [از دید مردم] کم‌ارزش، و قوی و ضعیف… هر کس بر اساس قدرت‌هایی که خداوند به او داده است و نعمت‌هایی که از او باز داشته، در وضعیت آزمایش قرار دارد.
هر یک از ما باید بهترین تلاش خود را در چارچوب وضعیت کلی و امکانات و ابزارهایی که در اختیار داریم، انجام دهیم. چنانکه لازم است از هر چیزی که ما را از هدف خود باز می‌دارد روی‌گردانی کنیم. در این دنیا هیچ منطقهٔ کاملا امنی نیست که در آن لنگر بیندازیم و به آن مقدار از تقوا و وَرَع و ثبات اخلاقی و درونی که داریم دل خوش کنیم. همهٔ ما پای بر زمینی لرزان و بی‌ثبات گذاشته‌ایم؛ در منطقهٔ کش‌مکش و تجاذب میان درست و غلط، و خوب و بد.

mosalman بازدید : 75 جمعه 25 اسفند 1391 نظرات (0)

گردآوری: ابوخالد محمدی
اخلاص یکی از اعمال دل است،‌ حتی در رأس کارهای قلبی قرار دارد و هیچ عملی بدون آن تکمیل نمی گردد، زیرا اساس پذیرش اعمال به این عبادت قلبی بستگی دارد و اخلاص به منزله‌ی رازی است که فقط خداوند متعال از آن مطلع است: {قُلْ إِن تُخْفُواْ مَا فِی صُدُورِکُمْ أَوْ تُبْدُوهُ یَعْلَمْهُ اللّهُ} «بگو اگر آنچه در سینه‌های شماست نهان دارید یا آشکارش کنید الله آن را می‌داند» [آل عمران: ۲۹]
اگر خواستیم به نوعی دیگر اخلاص را بشناسیم، معنای اخلاص آن است که تنها انگیزه‌ی تو از انجام کارها در جهان هستی، رضایت پروردگار باشد.
إخلاص، حقیقتِ دین و اصلِ اساسی دعوت پیامبران و فرستادگان الهی است، چنان که خداوند می‌فرماید:
{وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ} «در حالی که دستوری دریافت نکرده بودند جز این که با کمال خلوص به آیین توحید خدا را پرستش کنند». [بینه: ۵]

mosalman بازدید : 91 شنبه 21 بهمن 1391 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
هرگاه صبح کردی منتظر شب نباش. فقط برای امروز زندگی کن، نه برای دیروزی که با خیر و شرش گذشت و نه برای فردایی که هنوز نیامده است. همین امروزی که خورشیدش بر تو طلوع نموده و بدستت رسیده است را غنیمت شمار.
عمرت یک روز است، پس زندگی جاودانۀ خویش را فقط برای همین یک روز قرار ده، انگار که در این روز متولد شده ای و در همین روز می میری، در این صورت است که زندگیت تحت تأثیر دلمشغولی و غم و اندوه گذشته و انتظار آینده و شبح ترسناک و لشکر رعب آور آن قرار نمی گیرد.تمرکز، توجه، عزم، خلاقیت و نوآوری، تلاش و کوشش و جدیت خویش را فقط صرف امروز کن. بکوش فقط برای امروز نمازی با خشوع، تلاوتی باتدبر، مطالعه ای باتأمل و تفکر، ذکری با حضور قلب، توازن در انجام کارها، اخلاقی نیکو، رضایت به داشته ها، توجه به قیافۀ ظاهری، اهمیت به سلامتی جسم و نفع رساندن به دیگران راسرلوحۀ زندگی ات قرار دهی.

mosalman بازدید : 72 سه شنبه 17 بهمن 1391 نظرات (0)

حضرت علي ابن ابي طالب رضي الله عنه جوان هاشمی
((مرا از كتاب خدا بپرسيد، چون در قرآن آيه اي نيست مگر اينكه من مي دانم كه در شب نازل شده است يا در روز، در كوه نازل شده است يا در شب)). ... ... ... علي بن جوان هاشمی ابي طالب كرم الله وجهه
جوان هاشمي:ابو طالب رهبر قريش وسردار اشراف آن با فاطمه دختر اسد بن هاشم ازدواج كرد وعلي ابن ابي طالب به دنيا آمده، فاطمه اولين زن هاشمي بود كه فرزندي هاشمي به دنيا آورد، فاطمه اسلام را پذيرفت و به دين خدا ايمان آورد وهنگامي كه هجرت كرد فضل الهي بيشتر شامل حال او شد.ابوطالب پدر علي، فقير وتنگدست وداراي فرزندان زيادي بود. اما فقر وتنگدستي او بر علي سايه نيافكند، چون فضل خداوند شامل حال علي شد پيامبر صلي الله عليه وسلم او را به خانه خود برد، و به تربيت او پرداخت ودر سفر وحضر همواره همراه آن حضرت صلي الله عليه وسلم بود، تا اينكه خدا آن حضرت صلي الله عليه وسلم را به پيامبري برگزيد.

mosalman بازدید : 108 سه شنبه 17 بهمن 1391 نظرات (0)

پند و اندرزهای امیر المؤمنین عمر(رض)در توجیه جوانان و آینده نگری آنان
شیپندهای حضرت عمر به جوانانخ یونس سامرائی/ ترجمه،توضیح و تعلیق :محی الدین شیخ طه قریشی
من وصایا الاسلام لکبار الأمة نحو شبابها أن یوصیهم دائما" بحیاة القوة و الفتوة و الفروسیة و بالتخفف من الترف و التنعم و یتعوًّدوا الخشونة لأن النعم لا تدوم و هذا عمر بن الخطاب یوصی شباب الأمة المومنة وصیة جلیلة تعد نموذجا" باهرا"لأدب الفروسیة و الفتوة فیقول لهم:"أتًّزروا،و ارتدُّوا....،
 وانتعلوا،الخفاف و السراویل،و علیکم بثیاب أبیکم أسماعیل،و أیاکم و التنعم،و زی العجم، و علیکم بالشمس،فإنها حمام العرب،و تمعددوا،و اخشوشنوا،و اخلولقوا،و اقطعوا الرکب،و انزوا علی الخیل نزوا"،و ارتموا الإغراض"
یعنی: 1.به پوشیدن ازار و ردا(دو تکه لباس ساده و ارزان قیمت و بی تکلف که نه سنگین است و نه درآن اسرافی است و نه در آن نشانی از ترفه و تنعم و تشبه به لباس اشرافی است)اکتفا کنید.

mosalman بازدید : 74 دوشنبه 16 بهمن 1391 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
به یادآوری گذشته ،تحت تأثیر آن قرارگرفتن، دوباره زنده کردن و اندوهگین شدن بر بلایای آن حماقت و دیوانگی ست، و سببی برای کشتن اراده و تلخی زندگی در زمان حال می باشد.
پروندۀ گذشته نزد عاقلان بسته شده و بازگو نمی شود، برای همیشه در زندان فراموشی قرار گرفته شده و در آن قفل می شود، با طنابهایی محکم در زندان فراموشی در بند کشیده شده و از آن بیرون آورده نمی شود و بسته میشود تا نور به آن نرسد، زیرا که گذشته و به پایان رسیده است، پس نه غم و اندوه آن را برمی گرداند، و نه بی قراری آن را اصلاح می کند، و نه غم آن را درست می کند، و نه پریشانی و تلخکامی آن را دوباره زنده می کند، چراکه از دست رفته است.

mosalman بازدید : 78 یکشنبه 15 بهمن 1391 نظرات (0)

نویسنده: د.عائض القرنی/ ترجمه :ابوبکر عمر رضاء
پسرجوان و دختر جوانم :این تذکری دلسوزانه و خواهشی دوستانه است .زندگی و دنیا رابیازمایید وتجربه کنید. از شیرینها و تلخی هایش ، غم وشادی هایش ، حقایق و باطل هایش مطلع شوید. به شرق وغرب جهان سفر کنید .
قسم به الله در این دریا متلاطم و طوفانی تنها راه نجات سوار شدن بر کشتی ،پیامبر هدایتگر خدا محمد بن عبدالله (علیه الصلاة والسلام ) است هیچ کس با سخنان بیهوده و گفتار بی اساس شمار ا فریب نمی دهد .
متظاهر ،گزافه گوی،لاف زن ،به نام آزادی عقیده و آزادی دین  ، وآزادی رأی و اندیشه ، و کفر روشنفکری شما را اغفال نمی کند و گمراه نمی سازد .
رمز و راز خوشبختی تان و کلید شرافت و کرامت تان  و دروازه های پیروزی و رستگاری را بیابید و بطلبید .

mosalman بازدید : 95 یکشنبه 15 بهمن 1391 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
اشتباه بشریت از زمانی شروع شد که گمان کرد تنها با تکیه بر اندیشه‌ی بشری خواهد توانست مدینه‌ی فاضله‌ی مورد نظر مصلحان و خیرخواهان جامعه ی بشری را بسازد.
بله عزیزان! تمدنی که بدون عقیده ی صحیح و دین و بر اساس دشمنی با برنامه‌ها و قوانین خداوندی بنا نهاده شود سرانجام نافرجامی خواهد داشت. و شاعر چه زیبا گفته است:
خشت اول گر نهد معمار کج         تا ثریا می رود دیوار کج
آری!غرب، تمدن و پیشرفت خود را بدون رابطه با برنامه‌ی خداوندی آغاز کرد و خشت زیربنایی این تمدن کج و معوج گذاشته شد و به همین دلیل امروزه نشانه‌های فروپاشی و از هم پاشیدگی این تمدن پوشالین، پرزرق و برق، فریبنده و توخالی روزبه روز آشکارتر می‌شود.

mosalman بازدید : 98 شنبه 14 بهمن 1391 نظرات (0)

محمد بن عبدالرحمن العریفی / ترجمه: ابوعامر
خلیفه ی حکیم
عمربن عبدالعزیز به حکمت و آسانگیری مشهور بود. روزی یکی از فرزندانش که گمان می برد پدرش در برخورد با مردم و انحرافات جامعه آسان می گیرد، بر وی وارد شد و گفت: پدرم! چرا در برخی مسائل سهل انگاری می کنی؟ به خداوند سوگند که اگر من به جای تو بودم در راه حق از هیچ کس نمی ترسیدم!
عمربن عبدالعزیز (رحمه الله) روی به فرزندش کرد و گفت: پسرم خداوند در قرآن خمر را دو بار مورد نکوهش قرار داد و در بار سوم تحریم کرد. و من می ترسم که مردم را یک باره بر روش صحیح مجبور کنم و این باعث شود از حق روی گردانند و دچار فتنه شوند.

mosalman بازدید : 1525 شنبه 14 بهمن 1391 نظرات (0)

نویسنده: دکتر درویش جویدی / مترجم:جهانگیر ولدبیگی
فرق حدیث قدسی با قرآن
برای تمییز حدیث قدسی از قرآن، محدثین برای هرکدام ویژگی‌هایی ذکر کرده‌اند که آن‌ها را از هم جدا می‌کند که به طور خلاصه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:
۱- بیشتر علما معتقدند که در «حدیث قدسی» لفظ از جانب پیامبر و معنی از جانب خداست، برخلاف «قرآن» که هم لفظ و هم معنی از جانب خداست([۱]).

mosalman بازدید : 93 شنبه 23 دی 1391 نظرات (0)

نویسنده: دکتر کیوان بلندهمتان
مؤمن در زندگانی روزانه خود، ارتباطی نهانی و درونی با خدای خود دارد. چنین ارتباطی از مهمترین نشانه های ایمان است. محور این ارتباط نیز یاد خداوند است. مؤمن اگرچه همچون دیگر انسانها، به زندگانی در این دنیا سرگرم بوده و همچون آنان، امورات دنیوی خود را سامان می دهد اما در درون دل خود پیوسته به یاد خداست نه دلباخته دنیا.( ‏ فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّى عَن ذِکْرِنَا وَلَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَاةَ الدُّنْیَا ‏) نجم ۲۹
«‏ از کسی روی بگردان که به قرآن ما پشت می‌کند و جز زندگی دنیوی نمی‌خواهد .» ‏
بنابراین مفهوم کلیدی در نشان ایمان ، ذکر و ذاکری است.
(‏ لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً ‏)احزاب ۲۱
به بیان دیگر مؤمن کسی است که همواره یاد خدا را در دل زنده نگه داشته است .

mosalman بازدید : 88 پنجشنبه 14 دی 1391 نظرات (0)

نویسنده : عمرو خالد / مترجم: سمیه اسکندری فر
۱- کم کردن گناهان و معاصی، پس هر چه کناهان قلب کاهش یابد، قلب درخشان تر و روشن تر م یگردد، کمتر مرتکب گناه شو، مجاهدی خواهی شد، کمی هم دشوار خواهد بود، پس به اندازه توان ارتکاب گناه و معصیت را کاهش بده.
۲- روز قیامت، مرگ، بهشت و جهنم را تا حد توان به خاطر بسپار، بهشت و نعمت های بهشتی و نیز ایستادن به درگاه الله جل جلاله را در روز قیامت به یاد داشته باش.
۳- به مردم رحم کن، قلبت خاشع می گردد، هر چه با لطف و مهربانی با مردم رفتار کنی، قلبت بیشتر خاشع و فروتن می گردد.

mosalman بازدید : 112 پنجشنبه 16 آذر 1391 نظرات (0)

آیا از وزن بالا رنج می‌برید؟ آیا دوست دارید شکمی صاف و خوش فرم داشته باشید؟ آیا دلتان برای پوشیدن لباس‌های سال گذشته تنگ شده است؟ آیا وقت زیادی برای تمرین‌های طولانی مدت ندارید؟ آیا می‌خواهید بدون زحمت و تلاش زیاد و گذاشتن وقت و بدون استفاده از دستگاه‌های ورزشی، چربی‌های اضافهٔ خود را آب کنید؟ نگران نباشید! دستگاه ما راه حل شما است! بدون زحمت زیاد و تنها با استفاده از دستگاه ما در حالی که دارید تلویزیون نگاه می‌کنید یا دارید با همسرتان چای می‌نوشید، تنها در عرض دو هفته اندامی ورزشکاری داشته باشید! همین الان با شماره‌هایی که بر روی صفحهٔ تلویزیون خود می‌بینید تماس بگیرید!
این نمونه‌ای از آگهی‌های تلویزیونی است که بسیاری از ما بارها دیده و شنیده‌ایم و چه بسا آن را باور هم کرده‌ایم. اما آیا چنین چیزی امکان دارد؟ پزشکان چیز دیگری می‌گویند! اما باز هم بسیاری از مردم به امید رسیدن به هدف (در اینجا داشتن اندام مناسب) این نوع فریب‌کاری را باور می‌کنند. تعدادشان هم کم نیست!

تعداد صفحات : 4

درباره ما
مسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد . کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجـــی احرام دگر بندببین یار کجاست
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    شما در روز چقدر قرآن میخوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 95
  • بازدید ماه : 70
  • بازدید سال : 863
  • بازدید کلی : 37,306