loading...
الحیاة مع الله
آخرین ارسال های انجمن
mosalman بازدید : 148 سه شنبه 15 شهریور 1390 نظرات (0)

استاد عمرو خالد
یک ماه را با عبادت مداوم خداوند سپری کردیم. اما پس از پایان پذیرفتن ماه عزیز رمضان و طلوع خورشید نخستین روز عید فطر، برخی کسان دچار سستی و رخوت می‌شوند. درست در لحظه‌ای که این سستی و رخوت پدید می‌آید، شیطان شادمان می‌شود و تمام کوشش خود را به کار می‌بندد تا تو را در دام گناه بیاندازد و تو پس از آن که در ماه رمضان به عبادت کوشیدی، دچار یأس و نومیدی شوی. شیطان می‌خواهد آن عبادت خدا و کرنش تو را در برابر او، که در خلال ماه رمضان انجام داده بودی، به باد برود و نابود شود. از این رو خداوند می‌فرماید:
«وَلَقَدْ صَدَّقَ عَلَیهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاَّ فَرِیقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ»؛ «و همانا ابلیس گمان خویش را درباره آنها راست گردانید پس همه جز گروهی از مؤمنان از او پیروی کردند.»[1]
اما پندار ابلیس بر همه‌ی ما مصداق نخواهد یافت، زیرا ادامه‌ی آیه چنین است: «جز دسته‌ای از مؤمنان».

mosalman بازدید : 154 دوشنبه 07 شهریور 1390 نظرات (0)

عادل حیدری
دلم چون کوچه باغهای خشکیده مانده بود،عاری از هرگونه خاطرات سبز زندگی. گویی قلبم در اسارت زنگارهای معاصی زنجیر شده بود و در ذهنم آرزوها برای تحقق یافتن به امید شهابی سرد و زود گذر ناباورانه خمیازه می کشیدند.
زمزمه لبهایم آهنگ فراموشی می سرود و سیاهی بر اعماق قلبم چمباته زده بود و من در کشاکش نبرد با نیرویی بودم که مرا به غرق شدن در گرداب تباهی می کشاند. که ناگهان هلال ماه رمضان رخ نمایاند تا من مغموم مهجور را امیدی دگر باشد.
در حضور چشمان خیره ماه با دلم به گفتگو می نشینم:
آیا امکان دارد جویبار امید در باغ مرده دلم روان گردد و ریشه فرسوده ایمانم بار دیگر جان بگیرد وبا جوانه های تقوا وشکوفه های اخلاص آراسته گردد؟

mosalman بازدید : 146 یکشنبه 06 شهریور 1390 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: ابوعامر
برادران و خواهران گرامی؛ السلام علیکم ورحمة الله
نوعی خاصی از روزه است که افرادی خاص با آن آشنایند. کسانی که از لهو و بیهوده‌گویی روی‌گردانند. «روزهٔ زبان» روزه‌ای است همیشگی، که هم در رمضان و هم در غیر رمضان وجود دارد اما زبان در رمضان هم پاکسازی می‌شود و هم ادب می‌آموزد!
به سند صحیح از رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ روایت است که خطاب به معاذ ـ رضی الله عنه ـ فرمود: «این را از خودت نگه دار» و به زبانش اشاره کرد. معاذ گفت: «ای پیامبر خدا، مگر ما برای آنچه می‌گوییم هم مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت؟» فرمود: «مادرت به عزایت بنشیند ای معاذ! و آیا مردم جز به سبب حاصل زبان‌هایشان با صورت در آتش می‌افتند؟» [علامه آلبانی آن را صحیح دانسته است]

mosalman بازدید : 195 پنجشنبه 03 شهریور 1390 نظرات (0)

ساعت اول : ( اولین ساعت از روز – بعد از نماز صبح )
امام نووی رحمه الله در کتاب الاذکار گفته است : " بدان که بهترین اوقات برای ذکر و یاد خداوند در روز بعد از نماز صبح است "
امام ترمذی از از انس (رض) روایت نموده است که پیامبر (ص) فرمودند : " من صلی الفجر فی جماعة ثمّ قعد یذکر الله حتی تطلع الشمس ثمّ صلّی رکعتین کانت له کأجر حجة و عمرةٍ تامةٍ تامةٍ تامةٍ " هر کس نماز صبح را با جماعت بخواند سپس بنشیند و تا طلوع آفتاب به ذکر و یاد خدا مشغول باشد سپس بعد از طلوع خورشید دو رکعت نماز بخواند اجر و پاداش او مانند پاداش حج و عمره ای کامل است و لفظ (تامةٍ ) را سه بار تکرار نمودند . ترمذی این حدیث را روایت نموده و آن را حدیثی حسن دانسته است .

mosalman بازدید : 153 چهارشنبه 02 شهریور 1390 نظرات (0)

ترجمه: شیخ عبدالرحمن جعفری
از فضايل ماه مبارک رمضان شب قدر است، شبى است كه خداوند در آن ثواب اعمال نيک را براى امت اسلامى مضاعف و بسيار زياد مى كند.
{إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2) لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3) تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (4) سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ}
شرح و تفسير سوره مباركه قدر
{إنا أنزلنه في ليلة القدر}: ما قرآن را در شب با ارزش قدر فرو فرستاديم.
فرموده الله سبحانه وتعالى:{انَّا أَنْزَلْنَاهُ}: همانا ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم، يعنى همانا تمام قرآن يكبارگی از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل شده، وسپس بعد از آن در طى 23 سال بر حسب وقايع بر رسول اكرم ـ صلی الله علیه وسلم ـ نازل شده است. اين قول ابن عباس رضی الله عنهما وبعضی از صحابه می باشد.

mosalman بازدید : 187 دوشنبه 31 مرداد 1390 نظرات (0)

ابراهیم الحمد / ترجمه: ابوعمر انصاری
از اسباب رستگاری و پیروزی در امور دین و دنیا این است که انسان با نفس خودش روراست باشد و عذرتراشی نکند تا مبادا مرگ او را غافلگیر کند و پشیمانی به سراغش بیاید ولی پشیمانی دیگر سودی نداشته باشد.
برادر و خواهرم: گریه به خاطر خشیت خداوند فضیلت بسیار زیادی دارد و از رسول الله صلی الله و علیه و سلم روایت است که او فرمود: «سبعة یظلهم الله فی ظله یوم لا ظل الا ظله… وذکر منهم: رجل ذکر الله خالیا ففاضت عیناه». [متفق علیه]
هفت گروه هستند که خداوند روز قیامت آنها را در زیر سایه خویش قرار می دهد روزی که هیچ سایه ای جز سایه او نیست و از جمله آنها شخصی است که خداوند را در تنهایی یاد کرده و چشمانش پراشک می شود.

mosalman بازدید : 225 چهارشنبه 26 مرداد 1390 نظرات (0)

بسم الله والصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله وصحبه أجمعین…
دوستان من! با گذشت نیمی از رمضان سوال مهمی خود را مطرح می کند:
تا کنون روزه در درون تو چه تاثیری داشته است؟
1- آیا توانسته ای معنای این سخن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را که «هر که از روی ایمان و احتسابِ پاداش، رمضان را روزه گیرد گناهان گذشته اش آمرزیده می شود» در خود محقق بسازی؟
حجاج بن یوسف در یکی از سفرهای خود در کنار آبی میان مکه و مدینه توقف کرد و خواست تا غذا بخورد که عربی صحرانشین را دید و او را به غذا دعوت کرد.
آن صحرانشین گفت: “کسی که از تو بهتر است مرا دعوت کرده و من نیز اجابت کرده ام”

mosalman بازدید : 346 یکشنبه 16 مرداد 1390 نظرات (1)

دکتر راغب السرجانی / ترجمه: عادل حیدری
بسیار اتفاق می افتد که روزهای نخستین ماه رمضان را به راحتی ضایع می کنیم زیرا خود را برای استقبال از این ماه آماده نکرده ایم برای همین ارزش واقعی روزه و تلاوت قرآن و خشوع در نماز را در نمی یابیم…
این لحظات بسیار ارزشمند است و بر علماء و دعوتگران واجب است در ماه شعبان برنامه های ویژه ای برای تقویت اراده ها و فعال کردن و به تحرک واداشتن انسانهای کسل و پژمرده داشته باشند برنامه هایی نظیر بسیار روزه گرفتن و قرائت قرآن و قیام شب، اگر خود را به این مسائل عادت دهیم رمضان را از دست نخواهیم داد و شکی نیست که این مهم امری نیکو و پسندیده بشمار می آید بدون شک بازیکنی که قبل از شروع بازی خود را گرم نکند و بدون نرمش وارد میدان شود نمی تواند بخوبی بازی کند…
و نیز چنین است حال مسلمانی که با آمدن رمضان غافلگیر می شود و نمی تواند از وقت خویش استفاده های لازم را ببرد.

mosalman بازدید : 284 چهارشنبه 12 مرداد 1390 نظرات (0)

ترجمه: عادل حیدری
برادر و خواهر مسلمانم؛ السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته، و بعد:
این مقاله را همراه با زیباترین درودها و محبت ها که برخاسته از قلبی است که شما را به خاطر رضای خدا دوست می دارد نثارتان می‌گردانم و از درگاه حضرتش مسئلت می‌نمایم ما را در بهشت برینش در کنار یکدیگر گرد آورد.
به مناسبت ماه مبارک رمضان این مقاله را عرضه می‌دارم به امید اینکه با سینه‌ای گشوده پذیرا باشید.
چگونه از ماه مبارک رمضان استقبال بعمل آوریم؟ پروردگار می فرماید:
{شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ} [البقرة 185]
(ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن فرو فرستاده شده است تا مردم را راهنمایی کندونشانه ها وآیات روشنی از ارشاد باشد ومیان حق وباطل جدائی افکند.)

mosalman بازدید : 333 سه شنبه 11 مرداد 1390 نظرات (0)

شیخ عبدالرحمن جعفری
تعريف اعتكاف: ماندن در مسجد به قصد طاعت و عبادت.
دلایل مشروعیت آن: خداوند عزوجل می فرماید:
{و عهدنا إلی إبراهیم و إسماعیل أن طهرا بیتی للطائفین و العاکفین و الرکع السجود}
(و وحی فرستادیم بسوی ابراهیم و اسماعیل که پاک سازید خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفین و و رکوع و سجده کنندگان) [بقره/125]
از ام المؤمنین عایشه ـ رضی الله عنهاـ روایت است که فرمود:
«همانا رسول اکرم ـ صلی الله علیه و سلم ـ دهه آخر ماه رمضان اعتکاف می کردند و این عمل را تا هنگام وفاتشان انجام می دادند و بعد از وفات ایشان همسرانش نیز اعتکاف مینمودند». (بخاری 2036

mosalman بازدید : 382 سه شنبه 11 مرداد 1390 نظرات (0)

دکتر عائض قرنی / ترجمه: ابوعامر
برخی روزه‌دارن به سبب نا آگاهی نسبت به دین خداوند، از جمله روزه و احکام آن، دچار اشتباه می‌شوند. بسیاری از آنان نمی‌دانند چه باعث باطل شدن روزه یا کم شدن اجر آن یا فاسد شدن آن می‌شود، چه چیز برای روزه‌دار سنت است و چه چیز جایز است و چه چیز بر او واجب است و چه چیز حرام است.
با سند صحیح از رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ روایت شده است که ایشان فرمودند: «هر که خداوند برای او ارادهٔ خیر داشته باشد او را در دین آگاه می‌سازد» [بخاری: 1/126 و مسلم: 5/239]
گو آنکه هر کس در دین آگاه نیست خداوند برای او ارادهٔ خیر ننموده است.
همینطور خداوند ـ سبحانه و تعالی ـ خطاب به بندگان خود می‌فرماید: {اگر نمی‌دانید از اهل ذکر بپرسید} [نحل: 43] که اهل ذکر همان علما و آگاهان هستند. برای مسلمانی که می‌خواهد خداوند را بر اساس بصیرت و آگاهی عبادت کند شایسته است آنچه از امور دین خود را نمی‌داند بپرسد و در پی علم باشد و نسبت به آگاهی در دین حریص باشد.

mosalman بازدید : 371 دوشنبه 10 مرداد 1390 نظرات (1)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: ابوعامر
الحمد لله و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و بعد:
بزرگترین سودی که انسان می تواند در این ماه کریم به دست بیاورد توبه و بازگشت به سوی پروردگار و محاسبهٔ نفس است.
درب توبه باز است و عطای الهی در دسترس و فضل و بزرگواری‌اش هر صبح و شام در برابر ماست؛ اما کجاست آن بازگشته، و کجاست آن خواهان مغفرت الهی؟
این را خداوند گفته است:
{بگو ای بندگان من که بر خودتان با گناهان اسراف روا داشته اید، از رحمت پوردگار ناامید نشوید خداوند همه گناهان را می بخشد، اوست آمرزندهٔ مهربان} [زمر/53]
این ماه فصل توبه و مغفرت است، ماه گذشت و برگشت است، این زمانی است باارزشتر از هر زمان دیگر

mosalman بازدید : 324 دوشنبه 10 مرداد 1390 نظرات (0)

زیاد بن عابد المشوخی / ترجمه: ابوعمر انصاری
ما همواره نیازمند به بازنگری در بسیاری از امور و احوال زندگی می باشیم حال فرقی نمی کند در سطح فردی باشد یا سطح اجتماعی.
انسان با شنیدن کلمه ی بازنگری با خود می اندیشد که دچار اشتباه شده و نیاز به بازنگری دارد. اما حقیقت این است که ما همواره نیازمند به بازنگری هستیم چه خطا کرده باشیم یا نه؛ زیرا نفس انسان همواره در معرض فراموشکاری و ضعف و سستی قرار دارد.
خداوند متعال به نفس ملامت کننده قسم می خورد و می فرماید: {وَلا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ} (القيامة:2)، و به نفس سرزنشگر سوگند !
حسن بصری –رحمه الله- می گوید: «به خدا قسم این نفس سرزنشگر همان نفس انسان مؤمن است زیرا انسان مؤمن همواره نفس خویش را مورد سرزنش قرار می دهد: هدف از این سخنم چه بود؟ چرا این چیز را خوردم؟ چه فکری در سر دارم؟ این درحالی است که شخص فاجر نفس خویش را مورد محاسبه قرار نمی دهد».

درباره ما
مسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد . کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجـــی احرام دگر بندببین یار کجاست
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    شما در روز چقدر قرآن میخوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 154
  • بازدید ماه : 381
  • بازدید سال : 1,174
  • بازدید کلی : 37,617