loading...
الحیاة مع الله
آخرین ارسال های انجمن
mosalman بازدید : 101 سه شنبه 11 مهر 1391 نظرات (0)

شيخ الاسلام ابن تیمیه -رحمه الله- (مجموع الفتاوی 7/ 173 ) مي فرماید:
هر کسی سنتی را که تصديق و عمل به آن واجب است ترک کند قطعاً به بدعتی مبتلا می شود، و هيچ بدعت گذاری نيست مگر آن که چيزي از سنت را ترک کرده است،«ما ابتدع قوم بدعة إلا تركوا من السنة مثلها»و هيچ قومي بدعتي ايجاد نکرده اند مگر اينکه سنتی همانند آن را رها کرده اند،
خداوند متعال مي فرمايد:«فَنَسُوْا حَظًّا مِمَّا ذُكِّروا بِهِ فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ العَداوَةَ والبَغْضاءَ»(مائده14) ولى آنها قسمت قابل ملاحظه اى از آنچه به آنان تذكر داده شده بود بدست فراموشى سپردند، لذا در ميان آنها تا دامنه قيامت عداوت و دشمنى افكنديم.
و مي فرمايد:«ومَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّـضْ لَهُ شَيْطانًا فَهُوَ لَهُ قَرينٌ»(زخرف:36)
هر كس از ياد الله رويگردان شود شيطانى را به سراغ او مى فرستيم و همواره قرين او باشد.

شيخ الاسلام ابن تیمیه -رحمه الله- (مجموع الفتاوی 7/ 173 ) مي فرماید: 
هر کسی سنتی را که تصديق و عمل به آن واجب است ترک کند قطعاً به بدعتی مبتلا می شود، و هيچ بدعت گذاری نيست مگر آن که چيزي از سنت را ترک کرده است،«ما ابتدع قوم بدعة إلا تركوا من السنة مثلها»و هيچ قومي بدعتي ايجاد نکرده اند مگر اينکه سنتی همانند آن را رها کرده اند،
خداوند متعال مي فرمايد:«فَنَسُوْا حَظًّا مِمَّا ذُكِّروا بِهِ فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ العَداوَةَ والبَغْضاءَ»(مائده14) ولى آنها قسمت قابل ملاحظه اى از آنچه به آنان تذكر داده شده بود بدست فراموشى سپردند، لذا در ميان آنها تا دامنه قيامت عداوت و دشمنى افكنديم.
و مي فرمايد:«ومَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّـضْ لَهُ شَيْطانًا فَهُوَ لَهُ قَرينٌ»(زخرف:36)
هر كس از ياد الله رويگردان شود شيطانى را به سراغ او مى فرستيم و همواره قرين او باشد.
و می فرمايد:«فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ فَلاَ يَضِلُّ وَلاَ يَشْقَى وَمَنْ أعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإنَّ لَهُ مَعيشَةً ضّنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ القِيامَةِ أعْمَى»(طه:124) هر كس از هدايت من پيروى كند نه گمراه مى شود، و نه در رنج خواهد بود. و هر كس از ياد من روى گردان شود زندگى تنگ (و سختى) خواهد داشت، و روز قيامت او را نابينا محشور مى كنيم.
و می فرمايد:«اتَّبِعوا ما أُنْزِلَ إلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلاَ تَتَّبِعوا مِنْ دونِهِ أوْلِيـَاءَ قَليلًا ما تَذَكَّرونَ»(اعراف:3)
(بنا بر اين) از چيزى كه از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده پيروى كنيد و از سرپرستان و معبودهاى ديگر جز او پيروى نكنيد، اما كمتر متذكر مى شويد.
پس الله عزوجل به پيروي نمودن از آنچه نازل شده، فرمان داده و از اطاعت آنچه با قرآن و سنت مخالف است نهی کرده است، و مخالفت قرآن و سنت پيروي از اوليايي است که به جز الله سبحانه و تعالی گرفته می شود، و مردم يا پيرو الله هستند يا پيرو اوليا، از اين رو می فرمايد:«وَ مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِيراً»(نساء:115) كسى كه بعد از آشكار شدن حق از در مخالفت با پيامبر در آيد و از راهى جز راه مومنان پيروى كند ما او را به همان راه كه مى رود مى بريم و به دوزخ داخل مى كنيم و جايگاه بدى دارد.
علما می گويند:«من لم يكن متبعًا سبيلهم كان متبعًا غير سبيلهم؛ فاستدلوا بذلك على أن اتباع سبيلهم واجب؛ فليس لأحد أن يخرج عما أجمعوا عليه. وكذلك من لم يفعل المأمور فعل بعض المحظور، ومن فعل المحظورلم يفعل جميع المأمور؛ فلا يمكن الإنسان أن يفعل جميع ما أُمر به مع فعله لبعض ما حظر، ولا يمكنه ترك كل ما حظر مع تركه لبعض ما أُمر، فإن ترك ما حظر من جملة ما أُمر به فهو مأمور؛ ومن المحظور ترك المأمور؛ فكل ما شغله عن الواجب فهو محرم، وكل ما لا يمكن فعل الواجب إلا به؛ فعليه فعله، ولهذا كان لفظ " الأمر" إذا أطلق يتناول النهي، وإذا قيد بالنهي كان النهي نظير ما تقدم...»
هر کسی از راه مومنان پيروي نکند از راه ديگران پيروي کرده است، و از اين استدلال کرده اند که اطاعت از راه آنان واجب است، پس هيچ کسی حق ندارد از آنچه همه مومنان بر آن اجماع نموده اند بيرون آيد.
و هر کسي آنچه بدان امر شده را انجام ندهد به صورتی مرتکب کاری می شود که ممنوع است، و هر کسي مرتکب امر ممنوع شود به آنچه فرمان داده شده کاملاً عمل نکرده، پس انسان اگر بعضی از آنچه از آن نهی شده را انجام دهد، هرگز نمی تواند به همه اوامری که به آن دستور داده شده عمل کرده باشد، و از جمله امور ممنوعه ترک امري است که به انجام آن امر شده است، پس همه آنچه او را از انجام واجب باز دارد حرام است، و هر آنچه که واجب بدون آن تحقق نمی یابد بايد انجام شود، بنابراين هرگاه کلمه (امر) به طور مطلق ذکر شود شامل نهی هم مي شود و اگر مقيد به نهی باشد نهی به گونه اي خواهد بود که ذکر شد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد . کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجـــی احرام دگر بندببین یار کجاست
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    شما در روز چقدر قرآن میخوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 119
  • بازدید ماه : 346
  • بازدید سال : 1,139
  • بازدید کلی : 37,582