loading...
الحیاة مع الله
آخرین ارسال های انجمن
mosalman بازدید : 118 پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

محمد امین الجندی / ترجمه: عادل حیدری
دختر دانشجویی در رشته‌ی روانشناسی مشغول تحصیل بود، سه خواهر داشت که یکی از آن‌ها در دوره‌ی دبیرستان تحصیل می‌کرد و دو خواهر دیگر دوران راهنمایی را پشت سر می‌گذاشتند، پدرشان بقالی کوچکی داشت که از عرق جبینش چندرغازی کسب می‌کرد تا هزینه‌ی تحصیل دخترانش را بپردازد.
از میان دخترانش، دختر دانشجویش یک دختر استثنایی بود، بسیار باهوش و زرنگ و نیز خوش مشرب و خوش اخلاق، بگونه‌ای که هم‌کلاسی‌هایش برای دوستی با او با هم رقابت می‌کردند.
خودش داستان زندگی‌اش را چنین تعریف می‌کند:
روزی از روزها که پس از پایان درس از دانشگاه خارج می‌شدم ناگهان جوانی زیبا رو با قامتی رعنا و لباسی برازنده روبرویم سبز شد، چنان به من خیره شده بود که گویا سالهاست مرا می‌شناسد!

mosalman بازدید : 94 پنجشنبه 15 فروردین 1392 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
زیبایی به قشنگی اسمش ، نیکی به طراوت کلمه اش و خوبی همانند طعم دلچسبش می باشد .
نخستین بهره مندان از شادمان کردن دیگران ، کسانی هستند که به ایجاد شادی و سرور در وجود دیگران مبادرت می ورزند. ثمره های آن را خیلی زود در وجود ، اخلاق و وجدان خویش برداشت نموده و به گشادگی و فراخی سینه ، آرامش واطمینان قلبی خواهند رسید.
اگر غم ، اندوه یا دردی به تو هجوم آورد ، برخیز و نیکی را به دیگران هدیه نما و زیبایی را به آنها تقدیم دارآنگاه گشایش وآسودگی را خواهی یافت .
به محرومی بخشش نما ، ستمدیده ای را یاری کن ، گرسنه ای را غذا بده ، مصیبت دیده ای را دستگیری کن ، آن وقت خوشبختی را خواهی دید که از هر طرف تو را در بر خواهد گرفت .
انجام کارخیر همانند بوی خوش مشک است که جابجا کننده ، خریدار و فروشنده اش را بهره مند می سازد.

mosalman بازدید : 91 شنبه 10 فروردین 1392 نظرات (0)

نویسنده: عادل حیدری
یکی از بحث‌های جنجال‌برانگیز تاریخی که منتقدان همواره برای زیر سؤال بردن اسلام و بهترین نسل آن بدان چنگ می‌زنند، مسئله‌ی فتوحات اسلامی است، بسیاری از خاورشناسان امثال بروکلمان و لامانس و غیره و حتی مسلمان‌زاده‌هایی که در مدرسه‌ی آنها آموزش دیده‌اند امثال حسن ابراهیم حسن و طه حسین و عقاد و غیره که سعی می‌کنند با عینک آنها به تاریخ اسلام بنگرند، هر کدام تفسیری از این جریانات دارند که با اصل و مبنای این حرکت بزرگ در تعارض است. برای همین در بررسی حرکت فتوحات بویژه در عصر خلافت راشده بایستی به چند نکته توجه نمود.
نکته‌ی اول:
بدون شک یکی از مهمترین کارهای ابوبکر صدیق رضی الله عنه پس از عهده دار شدن زمام مسلمانان پس از وفات رسول الله صلی الله علیه و سلم، این احساس بود که مهمترین وظیفه‌ی خلیفه‌ی مسلمان این است که این دین را در جای جای این کره خاکی منتشر سازد؛

mosalman بازدید : 80 شنبه 10 فروردین 1392 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
خداوند بندگان را آفرید تا او را یاد کنند، و به آفریدگان روزی داد تا شکر او را بجای آورند، اما بیشترشان غیر او را پرستیدند و بیشتر آنها شکر کسان دیگر را بجای آوردند، زیرا طبیعت و سرشت کفرورزی، ناسپاسی، قدرناشناسی و کفران نعمت بر نفس آدمیان چیره گشته است. پس جا نخور اگر دیدی آنها زیبایی اخلاق تو را انکار می کنند، نیکی های تو را می سوزانند، خوبیهایت را فراموش میکنند، بلکه حتی ممکن است با تو دشمنی کنند و تو را با منجنیق کینه ی پنهان شده در دلهایشان مورد اصابت قرار دهند، بی هیچ دلیلی، مگر بخاطر اینکه تو به آنان نیکی کرده ای!
{و ما نقموا إلا أن أغناهم الله ورسوله من فضله}
(چیزی که این منافقان را بر سر خشم آورد و سبب انتقام گرفتن آنان شود وجود ندارد، مگر اینکه خدا و رسولش به فضل و کرم خود آنان را (با اعطاء غنایم که هدف ایشان در زندگی است) بی نیاز گردانیده‌اند).

mosalman بازدید : 84 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

دکتر جاسم المطوع / ترجمه: صلاح الدین مصلح
روزی در پیشگاه خداوند متعال نشسته و بر اوقات رفتهٔ عمرم پشیمان گشتم و لحظه‌ای از لحظات عمرم را به حضور طلبیدم.
به او گفتم: می‌خواهم دوباره بازگردی تا تو را در کارهای خیر غنیمت شمارم.
گفت: زمان هرگز متوقف نمی ماند!
گفتم: ای لحظه! خواهش می‌کنم برگرد تا از تو استفاده کنم و کوتاهی‌ام را نسبت به تو جبران نمایم.
گفت: چگونه بازگردم، در حالی که با صفحات اعمالت پوشانده شده‌ام؟!
گفتم: غیرممکن را ممکن کن و بازگرد، چه لحظاتی را پس از رفتنت تباه ساختم!

mosalman بازدید : 103 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

دکتر عبدالکریم بَکّار / ترجمه: ابوعامر
خداوند متعال داستان امت‌های پیشین و فرجام ناگوار آن‌ها را برای ما بازگو نموده، آن هنگام که انحرافات و انواع گناهان در میان آنان شایع گردید و کسی از میان‌شان سر بر نیاورد و سخنی برای اصلاح به زبان نیاورد. خداوند متعال فرموده است:
{کافران بنی‌اسرائیل بر زبان داوود و عیسی بن مریم نفرین شدند. این بدان سبب بود که عصیان ورزیده و سرکشی می‌کردند؛ آنان یکدیگر را از کار زشتی که انجام می‌دادند، باز نمی‌داشتند. چه بد بود آن چه انجام می‌دادند} [مائده: ۷۹-۷۸]
در واقع آنان دو بار در حق خود ستم روا داشتند: یک بار هنگامی که به گناه آلوده شدند و بار دیگر هنگامی که گناهان منتشر شده در میان خود را رها کردند بی‌آنکه روحیهٔ نهی از منکر و جلوگیری از بدی در میان‌شان عملی شود.

mosalman بازدید : 68 یکشنبه 27 اسفند 1391 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
احمق ها و کم عقل ها خداوند خالق و رازق را ناسزا گفتند و پروردگار یکتا را بدگویی کردند، حال من و تو که اهل ستم و خطا هستیم چه انتظاری داریم.
تا وقتی که در زندگیت اهل بخشش، سازندگی، تأثیرگذاری و نورافشانی باشی، با نبرد سخت و تلخی از سوی سرزنشگر که هیچگونه نرمی ای به تو نشان نخواهد داد و حمله‌ی برنامه ریزی شده و هدفدار و اهانت های عمدی روبرو خواهی شد.
منتقدان هرگز در مورد تو سکوت نخواهند کرد مگر اینکه گودالی در زمین حفر کنی و به درون آن رفته یا اینکه به طرف آسمان بالا روی و از میان آنها بگریزی، اما تا وقتی که در میان آنها هستی از سوی آنها انتظار آنچه که تو را ناراحت کند و چشمانت را بگریاند و قلبت را جریحه دار ساخته و خواب آرام را از تو بگیرد، داشته باش.

mosalman بازدید : 94 یکشنبه 27 اسفند 1391 نظرات (0)

دکتر عبدالکریم بکار / ترجمه: ابوعامر
خداوند دنیا را به عنوان خانه‌ای برای آزمودنِ انسان‌ها آفرید و همهٔ شرایط آزمایش را در آن قرار داد: ثروتمند و فقیر، نابغه و کم‌استعداد، نجیب‌زاده و [از دید مردم] کم‌ارزش، و قوی و ضعیف… هر کس بر اساس قدرت‌هایی که خداوند به او داده است و نعمت‌هایی که از او باز داشته، در وضعیت آزمایش قرار دارد.
هر یک از ما باید بهترین تلاش خود را در چارچوب وضعیت کلی و امکانات و ابزارهایی که در اختیار داریم، انجام دهیم. چنانکه لازم است از هر چیزی که ما را از هدف خود باز می‌دارد روی‌گردانی کنیم. در این دنیا هیچ منطقهٔ کاملا امنی نیست که در آن لنگر بیندازیم و به آن مقدار از تقوا و وَرَع و ثبات اخلاقی و درونی که داریم دل خوش کنیم. همهٔ ما پای بر زمینی لرزان و بی‌ثبات گذاشته‌ایم؛ در منطقهٔ کش‌مکش و تجاذب میان درست و غلط، و خوب و بد.

mosalman بازدید : 76 جمعه 25 اسفند 1391 نظرات (0)

گردآوری: ابوخالد محمدی
اخلاص یکی از اعمال دل است،‌ حتی در رأس کارهای قلبی قرار دارد و هیچ عملی بدون آن تکمیل نمی گردد، زیرا اساس پذیرش اعمال به این عبادت قلبی بستگی دارد و اخلاص به منزله‌ی رازی است که فقط خداوند متعال از آن مطلع است: {قُلْ إِن تُخْفُواْ مَا فِی صُدُورِکُمْ أَوْ تُبْدُوهُ یَعْلَمْهُ اللّهُ} «بگو اگر آنچه در سینه‌های شماست نهان دارید یا آشکارش کنید الله آن را می‌داند» [آل عمران: ۲۹]
اگر خواستیم به نوعی دیگر اخلاص را بشناسیم، معنای اخلاص آن است که تنها انگیزه‌ی تو از انجام کارها در جهان هستی، رضایت پروردگار باشد.
إخلاص، حقیقتِ دین و اصلِ اساسی دعوت پیامبران و فرستادگان الهی است، چنان که خداوند می‌فرماید:
{وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ} «در حالی که دستوری دریافت نکرده بودند جز این که با کمال خلوص به آیین توحید خدا را پرستش کنند». [بینه: ۵]

mosalman بازدید : 92 شنبه 21 بهمن 1391 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
هرگاه صبح کردی منتظر شب نباش. فقط برای امروز زندگی کن، نه برای دیروزی که با خیر و شرش گذشت و نه برای فردایی که هنوز نیامده است. همین امروزی که خورشیدش بر تو طلوع نموده و بدستت رسیده است را غنیمت شمار.
عمرت یک روز است، پس زندگی جاودانۀ خویش را فقط برای همین یک روز قرار ده، انگار که در این روز متولد شده ای و در همین روز می میری، در این صورت است که زندگیت تحت تأثیر دلمشغولی و غم و اندوه گذشته و انتظار آینده و شبح ترسناک و لشکر رعب آور آن قرار نمی گیرد.تمرکز، توجه، عزم، خلاقیت و نوآوری، تلاش و کوشش و جدیت خویش را فقط صرف امروز کن. بکوش فقط برای امروز نمازی با خشوع، تلاوتی باتدبر، مطالعه ای باتأمل و تفکر، ذکری با حضور قلب، توازن در انجام کارها، اخلاقی نیکو، رضایت به داشته ها، توجه به قیافۀ ظاهری، اهمیت به سلامتی جسم و نفع رساندن به دیگران راسرلوحۀ زندگی ات قرار دهی.

mosalman بازدید : 74 سه شنبه 17 بهمن 1391 نظرات (0)

حضرت علي ابن ابي طالب رضي الله عنه جوان هاشمی
((مرا از كتاب خدا بپرسيد، چون در قرآن آيه اي نيست مگر اينكه من مي دانم كه در شب نازل شده است يا در روز، در كوه نازل شده است يا در شب)). ... ... ... علي بن جوان هاشمی ابي طالب كرم الله وجهه
جوان هاشمي:ابو طالب رهبر قريش وسردار اشراف آن با فاطمه دختر اسد بن هاشم ازدواج كرد وعلي ابن ابي طالب به دنيا آمده، فاطمه اولين زن هاشمي بود كه فرزندي هاشمي به دنيا آورد، فاطمه اسلام را پذيرفت و به دين خدا ايمان آورد وهنگامي كه هجرت كرد فضل الهي بيشتر شامل حال او شد.ابوطالب پدر علي، فقير وتنگدست وداراي فرزندان زيادي بود. اما فقر وتنگدستي او بر علي سايه نيافكند، چون فضل خداوند شامل حال علي شد پيامبر صلي الله عليه وسلم او را به خانه خود برد، و به تربيت او پرداخت ودر سفر وحضر همواره همراه آن حضرت صلي الله عليه وسلم بود، تا اينكه خدا آن حضرت صلي الله عليه وسلم را به پيامبري برگزيد.

mosalman بازدید : 110 سه شنبه 17 بهمن 1391 نظرات (0)

پند و اندرزهای امیر المؤمنین عمر(رض)در توجیه جوانان و آینده نگری آنان
شیپندهای حضرت عمر به جوانانخ یونس سامرائی/ ترجمه،توضیح و تعلیق :محی الدین شیخ طه قریشی
من وصایا الاسلام لکبار الأمة نحو شبابها أن یوصیهم دائما" بحیاة القوة و الفتوة و الفروسیة و بالتخفف من الترف و التنعم و یتعوًّدوا الخشونة لأن النعم لا تدوم و هذا عمر بن الخطاب یوصی شباب الأمة المومنة وصیة جلیلة تعد نموذجا" باهرا"لأدب الفروسیة و الفتوة فیقول لهم:"أتًّزروا،و ارتدُّوا....،
 وانتعلوا،الخفاف و السراویل،و علیکم بثیاب أبیکم أسماعیل،و أیاکم و التنعم،و زی العجم، و علیکم بالشمس،فإنها حمام العرب،و تمعددوا،و اخشوشنوا،و اخلولقوا،و اقطعوا الرکب،و انزوا علی الخیل نزوا"،و ارتموا الإغراض"
یعنی: 1.به پوشیدن ازار و ردا(دو تکه لباس ساده و ارزان قیمت و بی تکلف که نه سنگین است و نه درآن اسرافی است و نه در آن نشانی از ترفه و تنعم و تشبه به لباس اشرافی است)اکتفا کنید.

mosalman بازدید : 76 دوشنبه 16 بهمن 1391 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
به یادآوری گذشته ،تحت تأثیر آن قرارگرفتن، دوباره زنده کردن و اندوهگین شدن بر بلایای آن حماقت و دیوانگی ست، و سببی برای کشتن اراده و تلخی زندگی در زمان حال می باشد.
پروندۀ گذشته نزد عاقلان بسته شده و بازگو نمی شود، برای همیشه در زندان فراموشی قرار گرفته شده و در آن قفل می شود، با طنابهایی محکم در زندان فراموشی در بند کشیده شده و از آن بیرون آورده نمی شود و بسته میشود تا نور به آن نرسد، زیرا که گذشته و به پایان رسیده است، پس نه غم و اندوه آن را برمی گرداند، و نه بی قراری آن را اصلاح می کند، و نه غم آن را درست می کند، و نه پریشانی و تلخکامی آن را دوباره زنده می کند، چراکه از دست رفته است.

mosalman بازدید : 79 یکشنبه 15 بهمن 1391 نظرات (0)

نویسنده: د.عائض القرنی/ ترجمه :ابوبکر عمر رضاء
پسرجوان و دختر جوانم :این تذکری دلسوزانه و خواهشی دوستانه است .زندگی و دنیا رابیازمایید وتجربه کنید. از شیرینها و تلخی هایش ، غم وشادی هایش ، حقایق و باطل هایش مطلع شوید. به شرق وغرب جهان سفر کنید .
قسم به الله در این دریا متلاطم و طوفانی تنها راه نجات سوار شدن بر کشتی ،پیامبر هدایتگر خدا محمد بن عبدالله (علیه الصلاة والسلام ) است هیچ کس با سخنان بیهوده و گفتار بی اساس شمار ا فریب نمی دهد .
متظاهر ،گزافه گوی،لاف زن ،به نام آزادی عقیده و آزادی دین  ، وآزادی رأی و اندیشه ، و کفر روشنفکری شما را اغفال نمی کند و گمراه نمی سازد .
رمز و راز خوشبختی تان و کلید شرافت و کرامت تان  و دروازه های پیروزی و رستگاری را بیابید و بطلبید .

mosalman بازدید : 99 یکشنبه 15 بهمن 1391 نظرات (0)

دکتر عائض القرنی / ترجمه: صلاح الدین مصلح
اشتباه بشریت از زمانی شروع شد که گمان کرد تنها با تکیه بر اندیشه‌ی بشری خواهد توانست مدینه‌ی فاضله‌ی مورد نظر مصلحان و خیرخواهان جامعه ی بشری را بسازد.
بله عزیزان! تمدنی که بدون عقیده ی صحیح و دین و بر اساس دشمنی با برنامه‌ها و قوانین خداوندی بنا نهاده شود سرانجام نافرجامی خواهد داشت. و شاعر چه زیبا گفته است:
خشت اول گر نهد معمار کج         تا ثریا می رود دیوار کج
آری!غرب، تمدن و پیشرفت خود را بدون رابطه با برنامه‌ی خداوندی آغاز کرد و خشت زیربنایی این تمدن کج و معوج گذاشته شد و به همین دلیل امروزه نشانه‌های فروپاشی و از هم پاشیدگی این تمدن پوشالین، پرزرق و برق، فریبنده و توخالی روزبه روز آشکارتر می‌شود.

mosalman بازدید : 100 شنبه 14 بهمن 1391 نظرات (0)

محمد بن عبدالرحمن العریفی / ترجمه: ابوعامر
خلیفه ی حکیم
عمربن عبدالعزیز به حکمت و آسانگیری مشهور بود. روزی یکی از فرزندانش که گمان می برد پدرش در برخورد با مردم و انحرافات جامعه آسان می گیرد، بر وی وارد شد و گفت: پدرم! چرا در برخی مسائل سهل انگاری می کنی؟ به خداوند سوگند که اگر من به جای تو بودم در راه حق از هیچ کس نمی ترسیدم!
عمربن عبدالعزیز (رحمه الله) روی به فرزندش کرد و گفت: پسرم خداوند در قرآن خمر را دو بار مورد نکوهش قرار داد و در بار سوم تحریم کرد. و من می ترسم که مردم را یک باره بر روش صحیح مجبور کنم و این باعث شود از حق روی گردانند و دچار فتنه شوند.

mosalman بازدید : 1525 شنبه 14 بهمن 1391 نظرات (0)

نویسنده: دکتر درویش جویدی / مترجم:جهانگیر ولدبیگی
فرق حدیث قدسی با قرآن
برای تمییز حدیث قدسی از قرآن، محدثین برای هرکدام ویژگی‌هایی ذکر کرده‌اند که آن‌ها را از هم جدا می‌کند که به طور خلاصه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:
۱- بیشتر علما معتقدند که در «حدیث قدسی» لفظ از جانب پیامبر و معنی از جانب خداست، برخلاف «قرآن» که هم لفظ و هم معنی از جانب خداست([۱]).

mosalman بازدید : 94 شنبه 23 دی 1391 نظرات (0)

نویسنده: دکتر کیوان بلندهمتان
مؤمن در زندگانی روزانه خود، ارتباطی نهانی و درونی با خدای خود دارد. چنین ارتباطی از مهمترین نشانه های ایمان است. محور این ارتباط نیز یاد خداوند است. مؤمن اگرچه همچون دیگر انسانها، به زندگانی در این دنیا سرگرم بوده و همچون آنان، امورات دنیوی خود را سامان می دهد اما در درون دل خود پیوسته به یاد خداست نه دلباخته دنیا.( ‏ فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّى عَن ذِکْرِنَا وَلَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَاةَ الدُّنْیَا ‏) نجم ۲۹
«‏ از کسی روی بگردان که به قرآن ما پشت می‌کند و جز زندگی دنیوی نمی‌خواهد .» ‏
بنابراین مفهوم کلیدی در نشان ایمان ، ذکر و ذاکری است.
(‏ لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً ‏)احزاب ۲۱
به بیان دیگر مؤمن کسی است که همواره یاد خدا را در دل زنده نگه داشته است .

mosalman بازدید : 90 پنجشنبه 14 دی 1391 نظرات (0)

نویسنده : عمرو خالد / مترجم: سمیه اسکندری فر
۱- کم کردن گناهان و معاصی، پس هر چه کناهان قلب کاهش یابد، قلب درخشان تر و روشن تر م یگردد، کمتر مرتکب گناه شو، مجاهدی خواهی شد، کمی هم دشوار خواهد بود، پس به اندازه توان ارتکاب گناه و معصیت را کاهش بده.
۲- روز قیامت، مرگ، بهشت و جهنم را تا حد توان به خاطر بسپار، بهشت و نعمت های بهشتی و نیز ایستادن به درگاه الله جل جلاله را در روز قیامت به یاد داشته باش.
۳- به مردم رحم کن، قلبت خاشع می گردد، هر چه با لطف و مهربانی با مردم رفتار کنی، قلبت بیشتر خاشع و فروتن می گردد.

mosalman بازدید : 112 پنجشنبه 16 آذر 1391 نظرات (0)

آیا از وزن بالا رنج می‌برید؟ آیا دوست دارید شکمی صاف و خوش فرم داشته باشید؟ آیا دلتان برای پوشیدن لباس‌های سال گذشته تنگ شده است؟ آیا وقت زیادی برای تمرین‌های طولانی مدت ندارید؟ آیا می‌خواهید بدون زحمت و تلاش زیاد و گذاشتن وقت و بدون استفاده از دستگاه‌های ورزشی، چربی‌های اضافهٔ خود را آب کنید؟ نگران نباشید! دستگاه ما راه حل شما است! بدون زحمت زیاد و تنها با استفاده از دستگاه ما در حالی که دارید تلویزیون نگاه می‌کنید یا دارید با همسرتان چای می‌نوشید، تنها در عرض دو هفته اندامی ورزشکاری داشته باشید! همین الان با شماره‌هایی که بر روی صفحهٔ تلویزیون خود می‌بینید تماس بگیرید!
این نمونه‌ای از آگهی‌های تلویزیونی است که بسیاری از ما بارها دیده و شنیده‌ایم و چه بسا آن را باور هم کرده‌ایم. اما آیا چنین چیزی امکان دارد؟ پزشکان چیز دیگری می‌گویند! اما باز هم بسیاری از مردم به امید رسیدن به هدف (در اینجا داشتن اندام مناسب) این نوع فریب‌کاری را باور می‌کنند. تعدادشان هم کم نیست!

mosalman بازدید : 136 چهارشنبه 08 آذر 1391 نظرات (1)

حسین بن علی بن ابی طالب فرزند دختر رسول الله است که پس از برادر بزرگترش حسن بن علی رضی الله عنه در ماه شعبان سال 4 هجری متولد شد و به تاریخ 10 محرم (عاشورا) سال 61 هجری در کربلا به شهادت رسید. رضی الله عنه و ارضاه.
حسن بن علی رضی الله عنه در دوران کودکی رسول الله را درک نمود و در هنگام وفات رسول الله هنوز کودک بود. پس از رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) خلیفه بزرگوارش ابوبکر صدیق رضی الله عنه وی را گرامی می‌داشت و پس از او عمر بن الخطاب و عثمان بن عفان نیز او و دیگر بزرگواران اهل بیت را بسیار گرامی می‌داشتند. وی در دوران خلافت پدر بزرگوارش علی بن ابی طالب رضی الله عنه وی را در همه‌ی زندگی‌اش همراهی نمود و از او روایت نمود و همچنان در طاعت پدر بززرگوارش باقی ماند تا اینکه ایشان به دست خوارج نادان به شهادت رسیدند.
پس از آنکه برادر ایشان خلیفه پنجم مسلمین حسن بن علی رضی الله عنه به نفع معاویه از خلافت کناره گرفت، حسین رضی الله عنه با این اقدام ایشان موافق نبود اما تسلیم خواسته‌ی برادرش شد و سکوت اختیار کرد.
 

mosalman بازدید : 80 چهارشنبه 08 آذر 1391 نظرات (0)

از گناهان بر حذر باش

اهمیت موضوع:

۱٫دانستن حقیقت گناه و علت و انواع آن.

۲٫ترس داشتن و برحذر بودن از عواقب گناهان.

۳٫اسباب ترک گناه.

۴٫فواید دوری از گناه.

پایه و اصول گناهان

امام ابن القیم رحمة الله می فرماید:

پایه ی همه گناهان چه صغیره و چه کبیره سه چیز است:

۱٫دلبستگی قلب به غیر خدا (شرک)

mosalman بازدید : 107 پنجشنبه 02 آذر 1391 نظرات (1)

علامه شمس الدین ابن قیم  -رحمه الله - در (مدارج السالكين: ج 2 ص 470-471) می فرمايد:
الله -سبحانه و تعالی- در شش مکان از آرامش و طمانینه سخن گفته است:
(1):وَقَالَ لَهُمْ نِبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ  ( بقره:248)
و پيامبرشان به آنها گفت: نشانه حكومت او، اين است كه (صندوق عهد) به سوى شما خواهد آمد. در آن آرامشى از پروردگار شما قرار دارد
(2):ثُمَّ أَنَزلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ (توبه:26)
سپس الله "سكينه" خود را بر رسولش و بر مومنان نازل كرد
(3):إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا (توبه:40)
در آن هنگام كه آن دو در غار بودند و او به همسفر خود مى گفت غم مخور الله با ماست! در اين هنگام الله سكينه (و آرامش) خود را بر او فرستاد و با لشكرهايى كه مشاهده نمى كرديد او را تقويت نمود.

mosalman بازدید : 101 چهارشنبه 01 آذر 1391 نظرات (1)

تقوا و پرهیزگاری در مکتب حیات بخش اسلام یک فضیلت اخلاقی منحصر به فرد، کانون تمام خوبی‌ها و نیروی بازدارندۀ درونی است که ماشین وجود انسان را از سقوط در پرتگاهها حفظ نموده و او را به سرمنزل مقصود می‌رساند. تقوا درست به قلعۀ منیع و مستحکمی‌می‌ماند که انسان را از تاخت و تاز دشمنان داخلی یعنی هواها و هوس‏های نامشروع نفسانی و شیطانی محفوظ می‏دارد و از اصابت تیرهای مسموم و ضربه‏های مهلک گناه به روح و روان او جلوگیری کرده و قلبش را مرکز تابش انوار الهی قرار می‏ دهد.
آری! در مسیر زندگی و ره سپردن به سوی خداوند خارهای شهوات و امیال و هوس‏ها و امیدهای کاذب و دروغین و لغزش‏های فراوان وجود دارد. این‏جاست که انسان باید دائما مراقب باشد مبادا دامن روحش به این خارها بچسبد و آسیب ببیند، مبادا نوک خار در پای جانش فرو نشیند و مجروحش سازد، مبادا او را از پیمودن این مسیر باز دارد و به خود مشغول نماید و این جز با بیداری و آگاهی و مراقبت دایم و مستمر امکان پذیر نیست.

mosalman بازدید : 198 پنجشنبه 27 مهر 1391 نظرات (0)

دکتر عاصم بن عبدالله قريوتي -حفظه الله- از محبین امام محدث عصر مان محمد ناصرالدين آلباني-رحمه الله-، و از شاگردان محدث هند علامه محمد گوندلوي-رحمه الله-، محدث باکستان علامه بدیع الدین شاه راشدي-رحمه الله-، علامه عبیدالله مبارکفوری، و محدث حجاز حماد انصاري-رحمه الله- هستند.
وی می گوید:اختلاف در مباحث علمی (حسب ضوابط علما) محبت و دوستی را از بین نمی برد. آری، اختلاف محبت و دوستی را از بین نمی برد، این سخن را از استادمان علامه مجدد محمد ناصرالدین آلبانی-رحمه الله- در آخرین دیدار از ایشان شنیدم هنگامی که اعتذار و تاسف شیخ عبدالقادر سندي-رحمه الله- را به ایشان رساندم.
زیرا شیخ عبدالقادر-رحمه الله- تاکید نموده بود که سخنش را به علامه آلباني برسانم زیرا بعد از این که کتاب «رفع الجنة أما جلباب المرأة المسلمة » را در نقد امام آلبانی –رحمه الله در مبحث حجاب تالیف نمودند، اهل بدعت برای طعن وارد نمودن بر امام آلباني به شدت کتاب ایشان را ترویج و تبلیغ می نمودند. به این سبب ایشان به شدت آزرده خاطر شدند و تاکید نمودن که از امام آلباني به سبب کتاب و شایعات حول آن دل جوئی کنم.

mosalman بازدید : 119 پنجشنبه 20 مهر 1391 نظرات (0)

شيخ حسّان بازگو مي كند كه روزی با يك جوان تندرو در حال بحث بوديم كه از او پرسيدم:
آيا منفجر كردنِ يك مركز فساد در كشوري اسلامي حلال است يا حرام؟!
او هم در جواب گفت: بدون شك حلال بوده و كشتن انها نيز جايز است.
به او گفتم: اگر در هنگام گناه آنها را بكشي تكليف انها چه ميشود؟
جوان نيز گفت: بدون شك به جهنم مي روند!
پرسيدم: شيطان ميخواهد آنها را كجا ببرد؟!
جوان گفت: به جهنم!

mosalman بازدید : 124 چهارشنبه 12 مهر 1391 نظرات (0)

شيخ الاسلام تقي الدين احمد بن عبدالحليم ابن تيمية -رَحِمَهُ اللَّه-(ت: 728هـ) مي فرمايد:
اگر از مومني گناهي سر زند به ده طريق از مجـازات آن در امان مي ماند :
از گناهش توبه کند، تا الله -سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَي- او را ببخشد، زيرا توبه کننده و نادم مانند کسي است که گناهي انجام نداده.
به استغفار روي آورد ، تا بخشيده شود.
عمل نيک انجام داد ، زيرا خوبي ها، اعمـال بد و ناپسند را از بين مي برند .
برادران مومنش برای او دعا کنند و براي او استغفار کنند (او زنده باشد يا مـرده).
برادرانش از اعمال نيک شان به او عطا کنند تا الله -سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَي- به او نفع برساند.

mosalman بازدید : 102 سه شنبه 11 مهر 1391 نظرات (0)

شيخ الاسلام ابن تیمیه -رحمه الله- (مجموع الفتاوی 7/ 173 ) مي فرماید:
هر کسی سنتی را که تصديق و عمل به آن واجب است ترک کند قطعاً به بدعتی مبتلا می شود، و هيچ بدعت گذاری نيست مگر آن که چيزي از سنت را ترک کرده است،«ما ابتدع قوم بدعة إلا تركوا من السنة مثلها»و هيچ قومي بدعتي ايجاد نکرده اند مگر اينکه سنتی همانند آن را رها کرده اند،
خداوند متعال مي فرمايد:«فَنَسُوْا حَظًّا مِمَّا ذُكِّروا بِهِ فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ العَداوَةَ والبَغْضاءَ»(مائده14) ولى آنها قسمت قابل ملاحظه اى از آنچه به آنان تذكر داده شده بود بدست فراموشى سپردند، لذا در ميان آنها تا دامنه قيامت عداوت و دشمنى افكنديم.
و مي فرمايد:«ومَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّـضْ لَهُ شَيْطانًا فَهُوَ لَهُ قَرينٌ»(زخرف:36)
هر كس از ياد الله رويگردان شود شيطانى را به سراغ او مى فرستيم و همواره قرين او باشد.

mosalman بازدید : 162 یکشنبه 02 مهر 1391 نظرات (1)

نویسنده: د. جاسم المطوع / ترجمه: ابومحمد
با چند پرسش فرزندم در مورد پیامبر و فیلم توهین آمیزی که چندی قبل منتشر شد مواجه شدم.
این گفتگوی کوتاه بین من و فرزندم با این پرسش از سوی او آغاز شد: پدرجان! نشستم و با خودم فکر کردم و از خود پرسیدم چرا هر از گاهی غربی ها  اقدام به انتاج محصولی توهین آمیز علیه پیامبر اسلام- صلی الله علیه وسلم- می کنند و خشم ما را بر می انگیزند؟! آنها به چه چیزی حسادت می کنند؟ به چه دلیلی برای توهین‏هایشان شخص پیامبر را اختیار می کنند؟
 آیا منطقی است که گفته شود، غربی ها به دین و پیامبر ما حسادت می ورزند؟
 آیا حوادثی که اتفاق می افتد را به حساب "غیرت متمدنانه" بگذاریم یا "دشمنی و عداوت بشری"؟

mosalman بازدید : 113 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (0)

نویسنده:‌ دكتر عائض القرني / ترجمه:‌ عبدالخالق احسان
در گذشته و روزهاي قديم ما به پيروزي هاي رسيديم و مؤفقيت هاي كسب كرديم حالا بياييم ببينيم كه چرا و چه وقت پيروزي نصيب ما شده است؟
روزي كه « لا اله الا الله » شعار ما بود.

روزي كه لشكريان ما قبل از نبرد، بخاطر سجده براي الله متعال چهره هاي خويش را خاك آلود مي كردند.
 روزي كه لشكريان ما در زمين تكبير مي گفتند و فرشتگان در آسمان كه كوه ها تكان مي خورد ، قلب هاي دشمنان ترسناك مي شد و نصرت و پيروزي به سراغ ما مي آمد.

mosalman بازدید : 148 چهارشنبه 15 شهریور 1391 نظرات (0)

برخی از مردم آن خصلت‌ها و عادات خویش را معتبر می‌شمارند که با آن بزرگ شده‌اند و جامعه نیز آن‌ها را، با آن خو و خصلت می‌شناسند و در اذهان‌شان تصویری از آنان براساس آن عادات و خصایل ساخته است و این عادات را یک امر فطری می‌دانند که تغییر و تبدیل آن امکان‌پذیر نیست.
بنابراین، همانگونه که به درازی قد یا رنگ پوست خود تسلیم شده‌اند، به این عادات خویش نیز تسلیم می‌شوند؛ زیرا تغییر آن را غیر ممکن می‌دانند، ولی افراد زیرک می‌دانند که تغییر طبیعت‌ها آسان‌تر از تعویض لباس‌هاست! زیرا سرشت‌های ما همانند شیر ریخته‌شده‌ای نیست که جمع‌آوری آن غیر ممکن باشد. بلکه آن در اختیار ماست. و حتی می‌توانیم با روش‌های مشخصی طبیعت‌های مردم و بلکه فکر و اندیشه آن‌ها را عوض کنیم و چه بسا..!

mosalman بازدید : 104 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)

دکتر عائض قرنی / ترجمه: محمدگل گمشادزهی
راننده‌ای که می‌خواهد اتومبیلش را از کوچه‌ای تنگ عبور دهد که فقط به اندازه یک خودرو عرض دارد، باید کاملا احتیاط کند و اتومبیلش را به آرامی از کوچهٔ تنگ، عبور دهد؛ حال اگر راننده، بخواهد اتومبیل را با سرعت در این کوچه براند، حتماً اتومبیلش، به دو طرف می‌خورد و خراب می‌شود. ماشین، همان ماشین است و سرعتِ کم و زیاد، راه را کم و زیاد نمی‌کند؛ فقط روش عبور از کوچهٔ تنگ فرق می‌کند. یکی با احتیاط رد شد و دیگری، بی احتیاطی و شتاب کرد و زیان دید.
نهال کوچکی که می‌کاریم، اگر کم کم و به اندازه آبیاری شود، رشد می‌کند؛ اما اگر تمام این آبها، یک دفعه روی آن ریخته شود، از ریشه بیرون می‌آید؛ مقدار آب، یکی است، اما روش آبیاری فرق می‌کند. هر کس لباس خود را آرام و آهسته در بیاورد، لباس او سالم خواهد ماند. اما کسی که با تمام قدرت لباس خود را از تنش بیرون بکشد، لباسش پاره خواهد شد

mosalman بازدید : 103 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (0)

سعید محمود / ترجمه: ابوعامر
رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ در حدیثی به پنج برکت بسیار بزرگ ماه مبارک رمضان اشاره نموده است: «رمضان، ماهی مبارک به نزد شما آمده است که خداوند عزوجل روزهٔ آن را بر شما فرض گردانده است، در آن درهای آسمان باز می‌شود و درهای جهنم بسته می‌شود و شیاطین سرکش به زنجیر کشیده می‌شوند و خداوند در آن [ماه] شبی دارد که بهتر از هزار ماه است و هر که از خیر آن محروم شود حقیقتا محروم است» [به روایت امام احمد و نسائی؛ علامه آلبانی آن را صحیح دانسته است].
برکت نخست: «خداوند روزهٔ آن را بر شما فرض ساخته است…»:
ـ به سبب عظمت عبادت روزه، خداوند متعال آن را بر ما و بر جهانیان فرض نموده است. الله متعال فرموده است: {یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ} [بقره: ۱۸۳] یعنی: (ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما فرض گردید همانگونه که بر پیشینیان شما فرض گردیده بود، باشد که تقوا پیشه سازید).

mosalman بازدید : 95 پنجشنبه 08 تیر 1391 نظرات (0)

خالد بن محمد وهيبی / ترجمه: ابوعمر انصاری
این داستان عبرت آموز برای خودم اتفاق افتاده و کسی آنرا برایم نقل نکرده ، بنابراین همانگونه که رخ داده برایتان بازگو می کنم شاید به درد انسان مأیوسی که امیدش را از دست داده.. یا انسان عجولی که از دعا کردن خسته شده ، بخورد!!
روز چهارشنبه 22- 4- 1423 هجری قمری
هنگام نماز ظهر در حرم مکی و زیر اتاق مؤذنان ، پس از اقامه ی نماز یکی از برادران به من اشاره کرد تا برای پر کردن صف نماز در کنار او بایستم. من هم جلو آمدم.


mosalman بازدید : 108 پنجشنبه 27 بهمن 1390 نظرات (0)
ابراهبم سرحان / ترجمه: ابوعامر
شیخ الاسلام ابن تیمیه در بیان حال بسیاری از مردم چنین می‌گوید:
«عجیب است که برخی از مردم به سادگی از خوردن حرام و ستم و دزدی و شرب خمر و نگاه به سوی حرام و دیگر گناهان دوری می‌کنند، اما حفظ حرکت زبان برایشان سخت است تا جایی که می‌بینی انسانی که به دین‌داری و زهد و عبادت مشهور است سخنی از روی خشم خداوند به زبان می‌آورد که به آن اهمیتی نمی‌دهد و با یک کلمهٔ آن بیش از فاصلهٔ مشرق و مغرب سقوط می‌کند».
چه بسیارند کسانی که از فواحش و ستمگری دوری می‌کنند اما زبانشان آلودهٔ تهمت به ناموس و آبروی زندگان و مردگان است و این، هیچ اهمیتی برایشان ندارد.
mosalman بازدید : 311 چهارشنبه 19 بهمن 1390 نظرات (0)
نویسنده: احمد بن النجمی / مترجم: ناصر کریمی
معاذبن جبل[1] (رضی الله عنه) می گوید: از رسول خدا شنیدم که فرمود:
«کسی که برای مدت کمی در راه خدا به جهاد بپردازد، بهشت بر وی واجب می گردد. کسی که صادقانه از خدا بخواهد که در راه او کشته شود و سپس بمیرد یا کشته شود، به اجر و پاداش شهید نایل می گردد. کسی که در راه خدا زخمی شود یا به بلایی گرفتار آید روز قیامت در حالی که از زخمش به شدت خون جاری می شود، رنگ رنگ زغفران، می ماند و بویش بوی مسک است، وارد بهشت می شود. کسی جهت جمع آوری مالیات در راه خدا بیرون رود، نشان و علامت شهیدان بر وی خواهد بود.»
mosalman بازدید : 178 شنبه 08 بهمن 1390 نظرات (0)

قلب ها را باید اصلاح کرد
عبدالمجید زندانی – ترجمه: یعقوب خوشخبر
زمین حاصلخیز دارای شرایط و ویژگی های خاصی است، و به همین صورت قلب مومن، قلبی که سرشار از ایمان و عشق به خدا و رسولش است هم ویژگی هایی دارد، که فرد مومن را از فرد بی ایمان و کافر جدا می کند. و نشان می دهد که کدام شخص دارای ایمان است و نیت و کاری که انجام می دهد را فقط برای رضای خدا انجام می دهد و کدام شخص کاری که انجام می دهد را برای رسیدن به اهداف شخصی می پیماید. در ادامه نیز اوصاف و ویژگی های قلب یک مومن را مورد بررسی قرار می دهیم.

mosalman بازدید : 178 پنجشنبه 06 بهمن 1390 نظرات (0)
راههای رسیدن به استقامت و پایداری در دین
نويسنده: استاد محمد صالح منجد
خداوند متعال بنابه رحمت و شفقت خويش بسياري از اسباب استقامت و پايداري را در قرآن وبر زبان پيامبرش وسيرت وي براي ما بيان نموده اند كه برخي از آنها را با همديگر بررسي مي نماييم.
1 – روي آوردن به قرآن:
قرآن عظيم حبل الله المتين ونور مبين است كه هر كس به آن چنگ زند خداوند او را پناه مي دهد وهر كس از آن پيروي كند خداوند او را نجات مي دهد وهركس به سوي قرآن فرا خواند به راه راست هدايت خواهد شد.
mosalman بازدید : 117 چهارشنبه 05 بهمن 1390 نظرات (0)

دکتر عبدالکریم بکار / ترجمه: صلاح الدین مصلح
الله متعال این جهان را خلق نموده و آن را عرصهٔ اختیار و آزمایش قرار داده و بدین منظور تمام شرایط امتحان را در آن فراهم آورده است. بنابراین ما در این دنیا با انواع مشکلات و سختی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم.
هر یک از ما با دو نوع مشکل و چالش روبروست:
1- چالشهای بیرونی، که به شرح زیر می‌باشند:
- محیط دور افتاده از رهنمودهای اسلام و عقب افتاده از همگامی با عصر و زمان؛ که این تأثیری بسیار منفی دارد، زیرا ذهن کسانی را که در چنین محیطی زندگی می‌کنند با تصاویری سیاه و خاطرات تلاش‌های شکست‌خورده تغذیه می‌کند.

mosalman بازدید : 137 یکشنبه 24 مهر 1390 نظرات (1)


امام ابن شبه / ترجه: عادل حیدری
امام ابن شبه در کتاب تاریخ مدینه نقل می کند: امیرالمؤمنین عمر فاروق رضی الله عنه عیاض بن غنم را به فرمانداری شام گمارد، پس از مدتی به امیرالمؤمنین عمر فاروق رضی الله عنه خبر رسید که عیاض برای خویش مجلس ویژه تشکیل داده و دربانانی بر آن گمارده است، پس نامه ای به او نوشت و وی را طلبید، هنگامی که عیاض به خدمت ایشان رسید.
عمر فاروق رضی الله عنه او را بمدت سه شبانه روز زندانی نمود ، سپس او را خواست وپالتویی پشمین طلبید و به او گفت: بپوش و نیز بقچه ی چوپانی و سیصد گوسفند به او داد و گفت: آنها را بچران . او نیز چنین کرد. هنگامی که کارش به پایان رسید عمرفاروق رضی الله عنه او را طلبید ، عیاض دوان دوان به خدمت امیرالمؤمنین رسید .

تعداد صفحات : 3

درباره ما
مسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد . کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجـــی احرام دگر بندببین یار کجاست
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    شما در روز چقدر قرآن میخوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 144
  • بازدید ماه : 371
  • بازدید سال : 1,164
  • بازدید کلی : 37,607