loading...
الحیاة مع الله
آخرین ارسال های انجمن
mosalman بازدید : 251 سه شنبه 21 تیر 1390 نظرات (1)

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله علام الغیوب، الحمد لله الذی تطمئن بذکره القلوب، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له، أعز مطلوبٍ وأشرف مرغوب، وأشهد أن سیدنا ونبینا محمداً عبده ورسوله، الذی أرسله بین یدی الساعة بشیراً ونذیراً، وداعیاً إلى الله بإذنه وسراجاً منیراً، صلوات الله وسلامه وبرکاته علیه إلى یوم الدین، وعلى جمیع من سار على نهجه واتبع سبیله إلى یوم الدین.
«سفر » گرچه سختی های ریز و درشتی به همراه دارد ، لکن وقتی طلائی برای درک بعضی از مسائلی است که در غیر آن درک آن سخت تر است . لحظاتـی برای تدبر در آیات خداوند متعال است که از جلوی چشمان عبور می کند .

 

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله علام الغیوب، الحمد لله الذی تطمئن بذکره القلوب، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له، أعز مطلوبٍ وأشرف مرغوب، وأشهد أن سیدنا ونبینا محمداً عبده ورسوله، الذی أرسله بین یدی الساعة بشیراً ونذیراً، وداعیاً إلى الله بإذنه وسراجاً منیراً، صلوات الله وسلامه وبرکاته علیه إلى یوم الدین، وعلى جمیع من سار على نهجه واتبع سبیله إلى یوم الدین.

«سفر » گرچه سختی های ریز و درشتی به همراه دارد ، لکن وقتی طلائی برای درک بعضی از مسائلی است که در غیر آن درک آن سخت تر است . لحظاتـی برای تدبر در آیات خداوند متعال است که از جلوی چشمان عبور می کند . از رفتار و زندگی انسان های هم جوار یاکمی دورتر . متاسفانه این دستور زنده اسلامى نیز مانند بسیارى از دستورات فراموش شده دیگر ، از طرف بعضی از مسلمانان توجهى به آن نمی ‏شود ، خداوند متعال عبرت را یکی از دلایل سفر در سرزمین های مختلف ذکر می کند و می فرماید :

قد خلت من قبلکم سنن فسیروا فى الارض فانظروا کیف کان عقبة المکذبین ؛ آل عمران : 137
پیش از شما سنتهائى وجود داشت ( و هر قوم طبق اعمال و صفات خود سرنوشتهائى داشتند که همانند آنرا شما نیز دارید ) پس در روى زمین گردش کنید و ببینید سرانجام تکذیب کنندگان ( آیات خدا ) چگونه بود ؟ !

قل سیروا فى الارض فانظروا کیف کان عاقبة المجرمین ؛ نمل : 71 .
بگو بروید در روى زمین گردش کنید سپس بنگرید عاقبت و سرانجام گناهکاران چگونه بوده است .

قل سیروا فى الارض فانظروا کیف بدا الخلق ؛ عنکبوت : 20
بگو در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را بوجود آورده است .

أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ ؛ حج : 46
آیا در زمین گردش نکرده‏اند تا دلهایى داشته باشند که با آن بیندیشند یا گوشهایى که با آن بشنوند در حقیقت چشمها کور نیست لیکن دلهایى که در سینه‏ هاست کور است .

(...أَفَلَمْ یَسیرُوا فِی اْلأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ...) یوسف : 109
...آیا در روى زمین نمى گردند، تا بنگرند که پایان کار پیشینیانشان چه بوده است؟

قرآن از هجرت و مسافر بسیار سخن می گوید :
از هجرت ابراهیم از زادگاهش به سوی شام و از آن جا به سوی مصر .
از هجرت لوط .. از سفره های یوسف و فرزندان یعقوب .. سفر موسی به دنبال خضر ...
از مسافرت های ذو القرنین ... از مسافری به نام محمد صلی الله علیه و اله و سلم !

آنچه باعث شـد به مسئله ( سفر ) بپردازم . فایده عظیمی است که از آن بدست آوردم . ذهن خالی من در این سفر به هر جا که تصور شـود رفت و سرک کشید . لکن نه همراه با تدبر و عبرت بلکه بیهوده و بی هدف ، خداوند متعال آیاتی از آیاتش را نازل کـرد و این استمرار ناخوشایند را بر طرف نمود . از خواب سنگین بیدار شدم . بله ! مجازاً و حقیقتاً این آیات بعد از بیدار شـدن از خواب در جلوی چشمانم به تصویر کشیده شـد . وقوع این حادثه چهار ستون بدنم را می لرزاند . چگونه می توان این منظر را دید و عبرت نگرفت ! چگونه آیات خدا توسط بشـر فراموش می شـود .

سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ : فصلت : 53
به زودى نشانه‏هاى خود را در افقها[ى گوناگون] و در دلهایشان بدیشان خواهیم نمود تا برایشان روشن گردد که او خود حق است آیا کافى نیست که پروردگارت خود شاهد هر چیزى است .

در این قرآن زندگی جریان دارد . زندگی ابدی ! از این سفر و از آن حادثه خوفناک یک فایده را با جان و دل بدست آوردم و آن این است که : مخاطب قرآن ما هستیم !

این اصل تازه ایی نیست . با رنگ و لعاب دیگری آن را بدست آوردم . با علم آن را سالها قبل یاد گرفته . لکن با قلب چند روزی است آن را به من داده انـد . نمی خواهم آن را از دست دهم و یا با کسی دیگر تقسیمش کنم . زیرا قابل تقسیم نیست . موهبت درشت از جانب خداوند رحیم . ! شاید من از آن پند گیرم .
از این به بعد آیات مبارک قرآن را می خوانم و خـود را مخاطب آن قرار می دهم . اوامر و نواهی ، وعد و وعید ، بشارت و تهدید ، همه آنان مستقیماً به من ارتباط دارند .

وَاتَّقُواْ یَوْمًا تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّى کُلُّ نَفْسٍ مَّا کَسَبَتْ .. بقره : 281

فَکَیْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِیَوْمٍ لاَّ رَیْبَ فِیهِ وَوُفِّیَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَّا کَسَبَتْ .. آل عمران : 25

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ ؛ نساء : 29

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَالأذَى ؛ بقره : 263

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ : بقره : 278

إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللّهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوَءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِن قَرِیبٍ .. نساء : 17

مَّن کَانَ یُرِیدُ ثَوَابَ الدُّنْیَا فَعِندَ اللّهِ ثَوَابُ الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ ... نساء : 134

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مصطفی در تاریخ 1348/10/11 و 23:49 دقیقه ارسال شده است

بارک الله فیکم

واقعاً زیبا بود

خداوند ما و شما را در زمره ی تلاوت کنندگان قرآن

حشر کند . آمین آمین


کد امنیتی رفرش
درباره ما
مسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد . کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجـــی احرام دگر بندببین یار کجاست
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    شما در روز چقدر قرآن میخوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 142
  • بازدید ماه : 369
  • بازدید سال : 1,162
  • بازدید کلی : 37,605