loading...
الحیاة مع الله
آخرین ارسال های انجمن
mosalman بازدید : 63 دوشنبه 13 خرداد 1392 نظرات (0)

ترجمه: خالد ایوبی نیا
به این نتیجه رسیدم که در دقیقه­ اي­ از زمان ممکن است عمل های نیک زیادی انجام داده شود، یا آیاتی از قرآن خوانده شود كه هر آیه ­ای مركب از دهها حرف است، هر حرفی ده حسنه دارد، پس جمع آن صدها حسنه می­شود. اگر صد بار (سبحان الله وبحمده) را حساب کنی كه در یک دقیقه گفته می­شود. و هر کس  صد بار آن را بخواند گناه­هاي وي بخشوده می­شوند هر چند که به اندازه کف روی دریا باشد.
در یک دقیقه حدود چهار صفحه از کتابی را نگاه کردم، و سوره فاتحه را هفت بار به صورت پیاپی و سریع در یک دقیقه خواندم، پاداش سوره فاتحه را اگر بشماري به بیشتر از هزار و چهارصد حسنه می­رسد، و می­توانی سوره اخلاص را به صورت پیاپی و سریع در عرض یک دقیقه نزديك به بیست بار بخوانی، هر کس شک دارد آن را تجربه کند.
مي­خواهم شما را با ارزش وقت حتی یک دقیقه هم باشد، آگاه سازم.

یک دقیقه از عمرت

ترجمه: خالد ایوبی نیا

به این نتیجه رسیدم که در دقیقه­ اي­ از زمان ممکن است عمل های نیک زیادی انجام داده شود، یا آیاتی از قرآن خوانده شود كه هر آیه ­ای مركب از دهها حرف است، هر حرفی ده حسنه دارد، پس جمع آن صدها حسنه می­شود. اگر صد بار (سبحان الله وبحمده) را حساب کنی كه در یک دقیقه گفته می­شود. و هر کس  صد بار آن را بخواند گناه­هاي وي بخشوده می­شوند هر چند که به اندازه کف روی دریا باشد.

در یک دقیقه حدود چهار صفحه از کتابی را نگاه کردم، و سوره فاتحه را هفت بار به صورت پیاپی و سری در یک دقیقه خواندم، پاداش سوره فاتحه را اگر بشماري به بیشتر از هزار و چهارصد حسنه می­رسد، و می­توانی سوره اخلاص را به صورت پیاپی و سری در عرض یک دقیقه نزديك به بیست بار بخوانی، هر کس شک دارد آن را تجربه کند.

مي­خواهم شما را با ارزش وقت حتی یک دقیقه هم باشد، آگاه سازم.  یک دقیقه واقعه­ای بزرگ را در ذکر و تلاوت و دعا  و مطالعه و نوشتن ایجاد می­نماید. تنها یک دقیقه امکان دارد در عمر ، بخشش ، فکر ، فهم ، حفظ و حسناتت بیفزاید.

یک دقیقه­ در کتاب اعمالت نوشته می­شود اگر بدانی چگونه از آن بهره ببری و بر آن محافظت و نگهداری کنی. بنگر تا بحال چند دقیقه، بلکه چند ساعت، چند روز، چند ماه، حتی چند سال از عمر ما هدر رفته و بیهوده و عبث از ما ضایع و هباءً منثوراً در هوا پراکنده شده است؟! ای کاش هر کس آن را ضایع می­کرد، از آن نجات می­یافت که نه به نفع و نه به ضر او می­بود؛ اما اين­گونه نيست بلكه [در مقابل ضايع كردن يك دقيقه] گناه و خطايي براي انسان ثبت مي­شود. پناه بر خدا .  

در یک دقیقه می­توانی بیست بار این ذکر را بخوانی: «لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير» که اجر و پاداش آن مانند آزاد نمودن هشت برده از فرزندان حضرت اسماعیل عليه السلام در راه خدا مي­باشد.

و چنان­که گذشت تلاوت سوره­ی اخلاص بیست بار که یک دقیقه طول می­کشد، پاداش آن معادل با هفت مرتبه ختم کل قرآن است، زیرا یک بار تلاوت سوره­ی اخلاص معادل یک سوم قرآن است. چه بسیار فایده­هایی که از بین رفته؟! و حسناتی که به هدر داده شده است؟! و لحظه­هایی که در قیل و قال و غیبت و سخن­چینی و دنبال کردن اخبار مردم و غفلت از سفر پایانی و مشغول شدن به كار باطل و به تأخیر انداختن کارهاي ضروري سپری می­شود؟!

اما در دنیای تألیف، می­توانی در یک دقیقه چهار سطر از حافظه­ات را بر روی کاغذ انتقال داده و بنویسی، اگر اندکی سرعت به خرج داده مي­تواني پنج سطر، یعنی قریب به یک سوم صفحه را بنويسي. یعنی اگر در هر روز پنج سطر بنویسی، در یک ماه جمعًا می­توانی ده صفحه بنویسی و در طول یک سال صد و بیست صفحه، و در ده سال هزار و دویست صفحه، اندازه کتاب زاد المعاد اثر ابن قیم و اندکی کمتر از تفسیر ابن کثیر. اگر هر روز در یک دقیقه بیست بار سوره­ی «قل هُوَ اللهُ احد» را بخوانی، در یک ماه ششصد بار این سوره را خوانده­ای و در یک سال هفت هزار و دویست بار که در پاداش معادل دو هزار چهارصد بار ختم قرآن می­باشد، خوانده­اي.

حفظ یک بیت شعر را تجربه کرده­ام که در یک دقیقه بیست بار آن را تکرار کردم تا آن را حفظ نمودم، پس اگر هر روز یک بیت حکمت­آمیز از شعر را حفظ نمایی در طول ده سال می­توانی سه هزار و ششصد بیت از شعر حفظ کنی،  که هنگام نشستن مونس و همدمت، در گفتارت حکمت و در زبانت پاكي باشد.

می­توانی در یک دقیقه پنجاه بار با گفتن جمله­ی صلى الله عليه وسلم بر پیامبر صلوات بفرستی، زیرا یک صلوات ده برابر پاداش دارد.

کسی که نماز می­خواند می­تواند در طول یک دقیقه نمازی را با رعایت واجبات یعنی خواندن سوره­ی حمد و سه بار تسبیح در رکوع و سجده بخواند، بنابراین هر کس دو رکعت سبک نماز چاشت را بخواند، در طول یک سال بیشتر از هفتصد رکعت نماز نافله خوانده است و در هر رکعت دو سجده وجود دارد، یعنی در طول یک سال در نماز چاشت بیشتر از هزار و چهارصد سجده انجام داده است. در حدیث صحیح وارد است که ((إنّك لن تسجد لله سجدة إلاّ رفعك بها درجة، وحطّ عنك بها خطيئة )): هر بار سجده­ای برای خداوند انجام دهی، خداوند بدان وسیله تو را یک درجه بالا برده و گناهي از تو پاک خواهد کرد.

در یک دقیقه می­توانی رضایت پروردگار را به دست آوری، و گناهت را پاک کنی، و پیش خداوند برایت پاداشی نوشته و گناهی از گناهانت را از بین ببری و آن را برای خویش پیش خداوند ذخیره سازی، و در یک دقیقه [شروع به] تألیف، کتابت یا حفظ [چیزی] بنمایی، و استعدادت را ارتقا دهی و ذاکره­ات را نیکو نمایی، و بر عملت بیفزایی و بر وِرد روزانه­ات محافظت کنی و تمدن و فرهنگ ديني­ات را عمیق­تر نمایی و شناختت را وسعت بخشی و بخششهایت را متنوع گردانی، ولی ای برادر! نیاز به همّت و اراده است.

 از مرگ همّت­ها  و سرد شدن اراده­ها و پست شدن سرشت، به خداوند پناه می­برم.

منبع: الرسالة، منابر الدعوة ، كتاب حدائق ذات بهجة ،  دكتر عائض القرني

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد . کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجـــی احرام دگر بندببین یار کجاست
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    شما در روز چقدر قرآن میخوانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 84
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 177
  • بازدید ماه : 404
  • بازدید سال : 1,197
  • بازدید کلی : 37,640